Eén op de vijf Nederlandse huishoudens in bezit van tablet
Meer dan 1 op de 5 Nederlandse huishoudens (22 procent) is in bezit van een tablet, zo blijkt uit het 'Dutch Tablet User Q2 2012' onderzoek (N=6.300) van Telecompaper. Een bijna verdubbeling ten opzichte van de vorige meting over de tweede helft van 2011, toen nog 12% van de huishoudens een tablet had. In 4% van de huishoudens zijn 2 of meer tablets aanwezig. Nog eens 16% van de consumenten is van plan het komende half jaar een tablet aan te schaffen.
Percentage Nederlandse huishoudens in bezit van tablet
iPad
Ondanks de opkomst van Android tablets is de iPad nog altijd de grote favoriet. Geschat wordt dat er in Nederland inmiddels meer dan 770.000 iPads zijn verkocht. Samsung is na Apple de best-verkopende fabrikant van tablets.
Aanschafcriteria
Het besturingssysteem, merk en de prijs zijn de doorslaggevende factoren voor consumenten wanneer zij een tablet willen aanschaffen. Kanttekening is dat de aanschafprijs voor iPad gebruikers van minder belang is.
Het tabletgebruik speelt zich voor ongeveer tweederde van de tijd thuis af. Niet gek dus dat de overgrote meerderheid wifi gebruikt om draadloos te internetten. Toch heeft 29% van de tabletgebruikers een mobiel data-abonnement in bezit om ook zonder wifi met internet in verbinding te staan. Met name jongeren geven aan de tablet vaker onderweg of buitenshuis gebruiken.
Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.
Afbeelding: Rego Korosi (cc)
En welk getal (aantal tablets) hoort bij die 22%? Uit een eerder onderzoek bleek trouwens dat elke tablet door 2,3 gebruikers gebruikt wordt.
Dat zijn volgens mij de cijfers die gebruikers bleken te zijn. Daar was toen verwarring over. De een noemde het bezitters, de ander gebruikers. Ik blijf er zelf bij dat de cijfers uit december 2011 over gebruikers ging, wat op +/- 740.000 bezitters uit zou komen. Als dat inderdaad zo is, dan is de verdubbeling ruim een half jaar veel, maar ik denk wel realistisch. Je zou het dan nu over 1,4mln x 2,3 = 3,2 miljoen gebruikers hebben.
Zo vatte ik het ook op, hoewel GfK bij navraag toch echt zei dat zij naar bezit vroegen. Enfin. Als je gaat kijken naar een benadering van gebruik denk ik dat je met ±3m aardig in de buurt komt.
Hoeveel van die users zijn kinderen?
Mijn nichtje van 9 heeft er pas een gekocht van d’r spaargeld. Om spelletjes op te doen en te hyven
Voor het onderzoek hebben ze 18-65jarigen benaderd, maar cijfers gaan over huishoudens. In zoverre zit dat dus niet in het onderzoek…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!