Eerste indruk van de nieuwe AdWords Shopping Campaigns
Vele nieuwe opties voor het adverteren op producten
Eind vorige maand introduceerde Google een nieuw AdWords-campagnetype, namelijk de ‘shopping campaign’ of in het Nederlands ‘winkelcampagne’. Dit campagnetype is speciaal gemaakt voor de product listing ads (PLA’s), ofwel de productadvertenties, en moet zorgen voor het beter en makkelijker kunnen beheren van deze advertenties. Momenteel is de nieuwe functionaliteit nog in bèta, maar we hebben er voor een paar klanten al toegang toe gekregen. In dit blog een overzicht van deze nieuwe campagne.
Wat is het?
Zie onderstaande video voor een heldere uitleg over de nieuwe Google Shopping-campagnes.
Starten
Als je ook toegang hebt tot deze nieuwe campagne, of nadat de update uitgerold is, kun je door op ‘+Campagne’ te klikken, kiezen voor dit nieuwe campagnetype (‘Winkelen’) en vervolgens zal de instellingenpagina verschijnen. Bij het instellen van de nieuwe winkelcampagne viel een aantal punten op, hieronder een overzicht.
Koppeling met Google Merchant Center
Nadat je de campagne een naam gegeven hebt, zal je de campagne moeten koppelen aan het id van het Google Merchant Center-account. Dit gebeurde eerst vanuit de product-extensie, maar dit tabblad is niet meer zichtbaar in de nieuwe campagne. Daarnaast is het maken van de koppeling bij instellingen ook veel logischer. Tevens zal het land gekozen moeten worden waarin geadverteerd gaat worden. Handig om te weten: het land van verkoop is later niet meer te wijzigingen en uiteraard moeten de producten voldoen aan de eisen van het land.
Campagneprioriteit instellen
Onder de geavanceerde instellingen in het mogelijk om de campagne een prioriteit mee te geven door te kiezen voor laag, normaal of hoog. Een interessante instelling. Deze optie maakt het namelijk mogelijk om Google te vertellen welke campagne voorrang moet krijgen indien er een product in meerdere campagnes valt. Bijvoorbeeld: er is een ‘alle producten’-campagne (bod €0,50) en ‘lagemargeproducten’-campagne (bod €0,25). Bij de oude campagne zal de campagne ‘alle producten’ voorrang krijgen o.b.v. het bod. Met de prioriteitinstelling is het mogelijk om de ‘lagemargeproducten’-campagne voorrang te geven t.o.v. de ‘alle producten’-campagne.
Voorraadfilter
Onder de geavanceerde instellingen is het mogelijk om de feed te filteren, zodat er alleen voor de juiste producten geadverteerd wordt. Het filteren is mogelijk op standaard productkenmerken als: categorie, merk, id of producttype. Maar het is ook mogelijk om te filteren op 5 aangepaste labels, dit is een nieuwe optie en de vervanger voor ‘adwords_grouping’ en ‘adwords_labels’. Labels die aan producten meegegeven kunnen worden, zijn bijvoorbeeld lage marge, hoge marge, actie product, uitverkoop of seizoensgebonden. Deze nieuwe labels zijn zeer interessant, omdat het mogelijk is om producten te categoriseren/filteren op een of meerdere labels. Je bent dus beter in staat om campagnes op te bouwen voor specifieke producten of productgroepen.
Productgroepen
In plaats van zoekwoorden of productdoelen stel je bij de nieuwe shoppingcampagne productgroepen in. De producten die in de feed staan, kun je onderverdelen op productkenmerken als: categorie, producttype, merk, id of de aangepaste labels. Voor elk productgroep is het mogelijk om aparte CPC-biedingen in te stellen, zo heb je een goede controle. Per productgroep zijn statistieken als CTR, gem CPC, kosten en conversies inzichtelijk en heb je dus een goed overzicht van de prestaties en kan je de biedingen daar op aanpassen.
Concurrentiestatistieken
Het tabblad productgroepen is niet alleen de plaats voor het instellen van de groepen en het overzicht van de prestaties, maar er worden ook concurrentiestatistieken vertoond. Zo zijn er twee kolommen beschikbaar die inzicht moet geven in de prestaties van jouw groepen t.o.v. die van de concurrent. De statistieken die gegeven worden zijn: CTR benchmark en maximum-CPC benchmark. Het kan twee dagen duren vanaf het moment dat een veiling plaatsvindt voordat de benchmarkgegevens worden weergegeven in het tabblad, vandaar de lege cellen hieronder.
De nieuwe shoppingcampagne biedt een aantal interessante nieuwe opties die het makkelijker maken om producten te categoriseren en daarbij de juist biedingsstrategie te hanteren. Het is nu afwachten of de nieuwe campagne ook zorgt voor betere prestaties.
Interessant artikel
Een paar vragen
Kun je max 5 custom labels aanmaken ? Of bedoel je: een filter aanmaken op basis van maximaal 5 custom labels ?
dus bv CL seizoensgebonden en lage prijs
De prodctgroepen zijn dat mijn eigen productgroepen of de google productgroepen ?
Werken naast dete functies ook de normale Adwords funkties ? m.a.w. het is een nieuwe campgane waarbij je gruik maakt van alle Adwords voordelen
zoals max bid , tijdstippen van de dag etc
Is voorraadfilter niet een beetje een komische naam ? Ik denk dan als eerste aan het op voorraad zijn van het product
Terwijl ik uit je artikel begrijp dat het is anders is
De basis blijft natuurlijk een perfecte datenfeed voor een maximale CTR en minimale CPO
Of zie ik dat verkeerd
Nog even voor de duidelijkheid ook google is daar niet duidelijk
Ik kan oneindig veel custom labels aanmaken maar er maar 5 tegelijkertijd gebruiken bij het voorraadfilter naast de al gegeven mogelijkheden als merk , categorie
Of kan ik maximaal 5 labels aanmaken die ik van te voren moet vastleggen
In dat geval is het absoluut noodzakelijk heel goed natedenken over de opbouw van je datafeed
De kunst om het maximale uit Google Shopping te halen zit em dan volgens mij ook in combinaties van custom labels, andere kenmerken (merk product ID etc ) en campagneprioriteit
Kun je ook iets vertellen over de resultaten en kosten ?
Zoals ik het begrijp kan je 5 labels tegelijkertijd gebruiken bij het voorraadfilter. Er is nog niet echt iets te zeggen over de resultaten, ik heb de campagne pas net kunnen instellen.
Eindelijk meer inzicht in Google Shopping. Goede Datafeed blijft de basis van succes!
Ben er nog niet volledig van overtuigd, gezien de statistieken die naar boven gehaald kunnen worden t.o.v. de eerdere variant ‘Productvermeldingen’…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!