Van Heukelom over veranderend medialandschap
Joris van Heukelom verruilde zijn directeurspositie bij BNN voor een soortgelijke rol bij KPN als directeur content. In het november nummer van Emerce praat van Heukelom over adverteerders, media aanbod en content. Een samenvatting.
De 37e jarige van Heukelom is van origine een Belg, met een flink portie academische bagage. Via TMF en MTV kwam hij bij BNN en zette onlangs de stap richting KPN. Ik had afgelopen zomer het genoegen met hem ons CMBO MediaCity congres te mogen evalueren. Hij deed toen een aantal opmerkelijke uitspraken, die hij min of meer herhaalde in Emerce.
Het is vooral opvallend dat juist van Heukelom behoudend is wanneer het gaat om verschuivingen in het media arsenaal. Als de media zeggen dat jongeren geen TV meer kijken zegt hij: ‘Dat is bullshit, het is inderdaad zo dat het aantal minuten dat jongeren TV kijken, iets is afgenomen. Maar ze kijken nog steeds rond de drie uur per dag. Interessant is dat ze daarbij gelijktijdig veel andere (media) dingen doen.’
Ook het wegvallen van oude media vindt hij onzin, hij hanteert daarbij de ‘lessons-learned’ vanuit het verleden. ‘Toen film kwam is het theater niet verdwenen, toen radio kwam zijn concerten blijven bestaan, door de komst van de TV zijn de bioscopen niet verdwenen en met de komst van internet zullen niet plotseling alle andere bestaande media verdwijnen’.
Heukelom is realistisch over de mogelijke afname van de aandacht voor bepaalde media. Hij denkt dat TV, maar ook media als de krant nog makkelijk 10-15% in ‘aandacht’ kunnen verliezen, maar niet meer dan dat. Mediaconsumptie verschuift volgens hem, vooral ook gezien in de tijd. In het weekend zal het gedrag anders zijn dan door de week. Zo leest van Heukelom zelf in het weekend vooral NRC, Volkskrant en Parool, met daarnaast nog een reeks ‘gewone’ boeken. TV kijkt hij zelf weinig. In dat opzicht vindt hij zichzelf saai en is ook bepaald geen ‘gadget-runner’. Hij zegt te weten wat RSS is en volgt dat allemaal beroepsmatig intensief, maar zegt eerder zijn harddiscrecorder te zullen missen in plaats van RSS feeds.
Door alle nieuwe media mogelijkheden heeft de adverteerder volgens van Heukelom meer dan ooit de mogelijkheid met de doelgroep in contact te kunnen komen: ‘Natuurlijk vergt dat inspanningen, het gaat niet meer vanzelf, je moet in de huid van de niches kruipen om je bereik te vergroten’.
Persoonlijk vind ik Joris van Heukelom een zeer inspirerende persoonlijkheid, die een goed beeld heeft over de medialiserende maatschappij. Wordt vervolgd……
Bron: Emerce
Ik heb dit artikel een paar keer gelezen en dat was niet omdat ik de inhoud niet begreep. “Emerce praat met Joris …”. Ik stel voor het daar lekker bij te laten en er nog een biertje bij te pakken want veel inhoud heeft het niet.
Ben het eens met de uitspraken van Joris van Heukelom maar tot zover zegt hij niets wereldschokkends dus ik ben erg benieuwd naar het vervolg.
Dacht ik ff dat ie de beoogd opvolger van Anton van Elburg was…
Titel is inderdaad niet echt gelukkig gekozen; heb ‘m inmiddels aan gepast. Peter, wat houdt dat wordt vervolgd in?
“Zo leest van Heukelom zelf in het weekend vooral NRC, Volkskrant en Parool, met daarnaast nog een reeks ‘gewone’ boeken. TV kijkt hij zelf weinig . . .”
Ja, nou en? Van Heukelom is geen gemiddelde mediaconsument. Ik ook niet. Niemand eigenlijk. Dus wat zegt het mediaconsumptiegedrag van Joris over de toekomst van de markt. Ik begrijp wel dat e.e.a. verandert, maar laten we het toekomstbeeld wel wat genuanceerder neerzetten.
Nee, ik ben het daar niet mee eens. Joris zegt in feite dat we midden in de dynamiek van veranderingen leven, maar dat we geen van allen precies kunnen voospellen hoe het crossmedialisme van vandaag de ‘mediawetten’ van morgen zal vormgeven….. Want als dat wel zou kunnen, is de vraag gerechtvaardigd, waarom we er met z’n allen zo vreselijk veel over moeten nadenken……..
Inspirerende persoonlijkheden zijn altijd prettig om naar te luisteren. Of ze de waarheid eer aan doen is vers 2. Recente onderzoeken (zowel van SCP als van futureofmedia) laten toch echt zien dat de TV-consumptie bij de jongeren stevig afneemt. Ten faveure van internet. Dat TV niet verdwijnt is niet zo wereldschokkend. Dat het belang van lineaire TV afneemt ten gunste van interactieve TV, lijkt ook logisch. Maar dat zal hij bij Mine vast niet ontkennen.
De lessons learned zijn overigens geen garantie voor de toekomst. Als we kijken naar de dagbladen of bijvoorbeeld de bioscoop, is het helder dat daar erg harde lessen zijn (en worden) geleerd.
@peter: prima dat je jouw bewondering voor Joris via een artikel uit, maar wat mij betreft is het een samenvatting van een artikel dat verder weinig toevoegt. Ben dan ook erg benieuwd hoe wordt vervolgd.
We kunnen volgens mij nog uren doorbabbelen over ‘crossmedia’, maar dan wel graag een stelling of iets dergelijks.
‘is de vraag gerechtvaardigd, waarom we er met z’n allen zo vreselijk veel over moeten nadenken……..’; wat mij betreft doen we die analyse achteraf en gaan we eerst ‘doen’. Als iedereen blijft denken komen we geen stap verder. Persoonlijk ben ik dagelijkse bezig met nieuwe concepten, partners, etc. om voor de consument interessante content te ontwikkelenover diverse platformen. Dan gebeurt er in ieder geval iets, hoe klein dan ook.
Bepaalde opmerkingen lijken mij wat achterhaald. Niemand zal nog denken dat met de komst van nieuwe mediatechnieken de oude zullen verdwijnen. Natuurlijk ‘verdwijnt’ televisie niet. Papier ook niet. Alleen zal informatie slimmer worden verspreidt. Nieuws op papier drukken in een productieproces dat eens per 24 uur een product oplevert aan de eindgebruiker is anno 2006 niet ideaal meer. Daarmee zal de krant niet direct verdwijnen, maar het type informatie wat we er in aan willen treffen wél. Datzelfde zal opgaan voor andere soorten informatie.
Wat ik wel eng vind is dat mensen vaak hun eigen gedrag als maatstaf gebruiken. Natuurlijk lees ik ’s morgens graag een papieren krant. Maar ik ben (ook 😉 37 jaar en opgevoed met die krant. Een knul van 18 jaar kijkt daar toch heel anders tegenaan. Dat heeft helemaal niks met ‘gadgetrunnen’ te maken. De grootste vergissing is de aanname dat de verandering van het medialandschap via ‘gadgets’ gaat. Het werkelijke leitmotif is bidirectionele ontsluiting van informatie. Dat dit vaak via een apparaatje gaat is bijzaak.
Ik ben het niet met Joris eens dat de verschuivingen in het media arsenaal wel mee zullen vallen. Althans, het is afhankelijk hoe je er naar kijkt. Als je alleen ‘gebruiksminuten’ gaat tellen zal het wellicht meevallen. Als je gaat kijken wélke informatie we via welk kanaal willen consumeren zal het flink gaan veranderen. En da’s toch de belangrijkste invalshoek voor een creator van content. De ‘gebruiksminuten’ zijn alleen interessant voor de positionering van de broadcaster van content en zijn kanaal. Vervolgens lijken die verschuivingen wellicht wel mee te vallen met de huidige stand der techniek en mogelijkheden. Maar daarmee zijn wij voorlopig ook nog niet klaar…
Wat een kul, en dat is dan een ex-BNN directeur… zegt genoeg over de gebakken lucht in Hilversum… totaal geen besef van wat de jongeren tegenwoordig willen… en dan ben ik 42. Oud worden jong blijven denken… it is a state of mind.
Dit is duidelijk geen Bill Gates. Ben blij dat er geen Gadget Runner bij KPN zit. Dat betekent dat er niets schokkends van KPN is te verwachten. We kunnen met deze man bij KPN rustig verder slapen. Hold your bets.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!