Emile Lancée (VU) over social blackmail en de socialmediatrends van 2014

8 januari 2014, 10:29

Wat zijn de academische bevindingen ten aanzien van responsstrategieën in social media?

Donderdag 9 januari is Emile Lancée keynote speaker op de Dialogue Marketing Awards 2014 en de Leukste Nieuwjaarsborrel van DDMA en DeMeter. Emile bekijkt social media vanuit academisch perspectief, maar met een praktische toepassing. Zijn unieke blik op ontwikkelingen als social blackmail en andere socialmediatrends voor 2014 waren voor mij aanleiding om hem voorafgaand aan het event een aantal vragen te stellen over het verleden, heden en de toekomst van dit mooie vakgebied.

Hoe kijk je zelf aan tegen social blackmail, waarbij consumenten door middel van social media hun onvrede uiten over bedrijven? Hoe kunnen bedrijven zich hiertegen wapenen?

Wij hebben met elkaar een open samenleving gecreëerd waarin de grootste democratiseringsslag heeft plaatsgevonden. Er heeft een grote verschuiving plaatsgevonden: de macht ligt niet langer bij de organisatie, maar bij het individu. Daar moeten we niet over klagen, we moeten ons er enkel slim tegen wapenen. Maar op wat voor wijze je dit moet aanpakken, is voor velen nog onduidelijk. Iedereen heeft er een mening over, maar hoe moet je het nu aanpakken?

In mijn presentatie van morgen zal ik, op basis van de laatste academische bevindingen ten aanzien van responsstrategieën in social media, het antwoord geven. Zo heeft bijvoorbeeld recent onderzoek uitgewezen dat defensief versus open reageren afhangt van de sterkte van de relatie en brand personality. Het hoeft bijvoorbeeld niet altijd slecht te zijn om defensief te reageren. Dat is een verrassende bevinding die nieuwe responsstrategieën mogelijk maakt.

In jouw keynote ga je in op deze responsstrategieën in social media, waaraan een wetenschappelijke onderbouwing ten grondslag ligt. In welke mate vindt de academische wereld het bedrijfsleven en hoe versterken jullie elkaar?

Het blijft altijd een kunst om het bedrijfsleven en de academische wereld met elkaar in contact te brengen. Het maakt niet uit van welke kant je het bekijkt. Toch zien we een toename van het aantal organisaties dat een verbinding zoekt met universiteiten. Dit kan zijn om PhD-posities te sponsoren, gezamenlijk onderzoek te doen, gastcolleges te geven of gewoon voor het uitwisselen van kennis. Ik werk zelf aan de Vrije Universiteit en hier komen al deze vormen voor.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste drie socialmedia-ontwikkelingen van 2013 geweest?

Ten eerste de toenemende invloed van social apps. Grote platformen als Instagram en Foursquare zijn location-based. Een goed voorbeeld van een groot bedrijf dat apps gebruikt op basis van locatie is Starbucks. Doordat de Starbucks-app je locatie weet, krijg je op het juiste moment kortingsacties toegestuurd.

Een andere belangrijke ontwikkeling is het verbod van sluikreclame op sociale media als Twitter en Facebook, ook wel de Reclamecode Social Media. De toevoeging van deze code aan de Reclamecode kwam voor mij als een verrassing, de ontwikkelingen zijn heel snel gegaan. Ik weet niet wat deze code voor invloed heeft op deze zogenoemde stealth marketing. Maar of David Beckham nu een shirt aanprijst met “#spon” of niet, consumenten zullen zich toch wel identificeren met hem en daardoor het shirt kopen. Als academicus zou ik dat graag willen onderbouwen, maar dat kan ik niet.

Tot slot ook de extreem virale impact van de Pietitie Facebook-pagina. Dit is een typisch voorbeeld van virale impact. Binnen enkele uren had deze pagina duizenden likes. Het geeft aan dat als er een maatschappelijke connectie is, de impact veel groter is.”

Op welke trend/ontwikkeling in 2014 moeten marketeers volgens jou bedacht zijn?

Ik kan drie belangrijke trends noemen. Allereerst: niets doen is ook een strategische keuze. Start bij de gedachte dat social media bullshit is en dat iedereen je iets probeert te verkopen. Als je niet strategisch nadenkt over social media, gebruik het dan niet. Voor je het weet ontstaat een ongeleid projectiel dat je ook nog geld gaat kosten.

Een tweede trend is dat social media steeds vaker op een mobile device worden gebruikt. Daarom moeten organisaties anders gaan nadenken over adverteren en klanten betrokken krijgen via mobiele apparaten.

De derde trend is dat Big Data veel gehoord is, en terecht. Data, data, data… dat is waar het voor marketeers om draait. Ook data die in social media verstopt zitten. Dus als je iets met social media doet, realiseer je dan dat je data moet vangen en moet analyseren. Waarom zou je immers iets doen en het vervolgens niet meten?”

Ben je er ook bij 9 januari?

Meer horen van Emile Lancée? Kom dan 9 januari naar de uitreiking van de Dialogue Marketing Awards, voorafgaand aan de traditionele nieuwjaarsborrel van DeMeter en DDMA.

De toegang voor beide evenementen is gratis, maar aanmelden is verplicht.

Sheila Klein Schiphorst
Owner bij SHE PR & MARKETING

Sinds 2004 ben ik actief in de communicatie- en marketingbranche. Door mijn jarenlange ervaring in diverse branches ben ik in staat om over ieder mogelijk onderwerp te schrijven of advies uit te brengen over de communicatiestrategie van ieder type organisatie. Mijn persoonlijke schrijfstijl kun je het beste kenmerken als no-nonsense. Met SHE PR & MARKETING ondersteun ik sinds 2010 mijn opdrachtgevers op het gebied van PR, communicatie, marketing en events. Van copywriting tot het beheer en onderhoud van websites.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Tom van Nunen

    Goede conclusies over de inzet van social media. Toch zien we in de praktijk dat veel bedrijven worstelen me het stellen van goede meetbare social media doelstellingen. Ik ben ook erg benieuwd naar jullie gedachten hierover op basis van de gekozen marketingstrategie.

    Tom van Nunen

    Onlinq


    8 januari 2014 om 13:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!