Eredivisiejournaal geliquideerd

5 januari 2006, 13:08

Geen berg te hoog, geen water te diep toen het vorig jaar nog ging om het binnenhalen van de voetbalrechten. Garanties op bereik (Talpa/RTL) en penetratie (Versatel) werden niet gegeven maar de verwachtingen bij de Eredivisie CV (ECV) en de voetbalclubs waren desondanks hooggespannen.

Halverwege het seizoen 2005/2006 is vast te stellen dat Talpa na veel soebatten met de publieke opinie en een hoop ‘fine-tuning’ gewoon weer de ‘normale’ NOS kijkcijfers van de zondagavond naar binnen heeft gesleept. Talpa bleef het kijkcijfer-antwoord wel schuldig op andere uitzenddagen en ook het groots aangekondigde dagelijkse eredivisiejournaal kon alleen op wedstrijddagen een acceptabel aantal kijkers aan zich binden.

Met gevolgen want Talpa heeft besloten te stoppen met het dagelijkse bulletin Eredivisie Journaal. Een woordvoerder van Talpa zegt in een reactie begrip te hebben voor de teleurstelling van de ECV over de liquidatie en met hen op zoek te gaan (dat wordt een goed gesprek) naar een nieuw, maar niet dagelijks uitgezonden voetbalprogramma, waarbij men timeslot en inhoud zal herbeschouwen. Het eredivisiejournaal zal in een iets aangepaste vorm wellicht verhuizen naar de vooravond in het programma NSE wat een dergelijke impuls ook goed kan gebruiken.

De ECV was al behoorlijk teleurgesteld door de matige distributiecijfers van Versatel dat het doel om in 2005 100.000 (voetbal) klanten binnen te halen nog niet voor de helft wist te realiseren. Ook met Versatel zal de ECV binnenkort de evaluatiegesprekken starten. Naar verluid zal de ECV (deels) ontbindende voorwaarden ter sprake brengen hetgeen Chellomedia en KPN Media, inmiddels aangeland op het vinkentouw, mobiliseert om alsnog delen van de voetbalrechten te bemachtigen. Canal Satelliet ging hen met zo’n deal voor en inmiddels worden Philips en Samsung ook genoemd als ge?nteresseerde partijen. Men zou belangstelling hebben om in de aanloop naar de zomeruitzendingen van het WK voetbal in Duitsland al meerdere wedstrijden per week in High Definition kwaliteit weer te geven. Dat uiteraard om de verkoop van Plasma?s en LCD schermen te stimuleren.

Voetbal beklijft overal en behoort zelfs wereldwijd tot de meest opwindende sporten dus vraagt een ieder zich af waarom Talpa en Versatel het niet echt van de grond krijgen. Overigens zijn de voetbaluitzendrechten vorig jaar in Nederland verkocht voor pakweg 225 miljoen euro voor drie jaar. In Duitsland betaalde Arena, een conglomeraat van kabelbedrijven, recent 1.2 miljard euro voor de uitzendrechten van clubs uit de DFB. Gezien de markt en inwoners naar verhouding een vergelijkbaar bedrag. Arena verwacht in drie jaar 6 miljoen abonnees een penetratie derhalve van bijna 16%(HH). Omdat Arena heeft aangekondigd dat er elk seizoen minimaal zes wedstrijden ongecodeerd worden uitgezonden hebben zowel RTL als Pro7/Sat1 zich gemeld om deze taak (tegen uiteraard forse betaling) op zich te nemen.

Voorlopig conclusie: de voetbalmarkt beweegt voort, de vraag naar voetbalabonnementen zal mede door de bredere distributie toenemen maar Versatel zal daarvoor afstand moeten doen van een deel van de uitzendrechten. Een nieuw selectief distributiemodel ontstaat wellicht door de introductie van ?pay per game? welke in principe door elke digitale ontvanger in combinatie met een mobiele telefoon verwerkt zou kunnen worden. De consument kan dan wedstrijden naar keuze inkopen zonder daar grote hardware investeringen voor te moeten doen. Een model wat later ook ingezet kan worden voor de afname van meerprijscontent in HDTV kwaliteit .

Onderzoeken geven aan dat zeker 20% van de Nederlandse bevolking belangstelling heeft voor live voetbal maar de prijs voor een abonnement, ondanks de breedband verpakking van Versatel, te hoog vind. Als men per wedstrijd zou mogen afrekenen zal de afname van live voetbalbeelden waarschijnlijk snel populariseren.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Frederik

    Albert, met je conclusie ben ik het niet eens. Weliswaar heeft 20 procent van de Nederlandse bevolking interesse in live-voetbal, maar er zijn maar sporadisch mensen die eens goed gaan zitten voor RBC-Twente of Groningen-Willem II. De populariteit van het eredivisievoetbal wordt wat dat betreft overschat.

    Het viel al te zien aan het begin van het seizoen, toen Talpa begon met het in willekeurige volgorde uitzenden van de samenvattingen. Gevolg: een hoop protest. Niet alleen om de lange reclames, maar ook omdat niemand een kwartier lang Roda JC-Sparta wil uitzitten! Zolang het Ajax, Feyenoord, PSV en (okee dan) AZ of Heerenveen zijn, zullen live-uitzendingen veel kijkers trekken. Anders is alleen de fanclub de doelgroep. En die zit grotendeels al in het stadion.


    5 januari 2006 om 14:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!