Ervaringen van online shoppers
Wat voor type shoppers zijn er online en offline? Bij welke vorm van shoppen heb je nadat je een product hebt gekocht het vaakst spijt? Hoe oriënteren Nederlanders zich bij het online en offline shoppen? Waarom kopen Nederlanders op buitenlandse webshops? Deze vragen werden onderzocht in een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Stadspeil in opdracht van PostNL. Aan 1.065 respondenten met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar (man/vrouw verhouding was 49%/51%) werden diverse vragen gesteld over de ervaringen met online kopen.
Type shoppers: koopjesjager online de grootste groep
De grootste groep online shoppers is de groep koopjesjagers. In vergelijking tot offline kopers is dit percentage hoger (41% vs 49%). Mensen tussen de 35 en 50 herkennen zichzelf het vaakst in de koopjesjager, vooral wanneer zij thuiswonende kinderen hebben. Mensen onder de 35 beschrijven zichzelf, zowel online als in fysieke winkels, vaker als gemakskoper of trendkoper. Nederlanders van 65 jaar en ouder vertonen het vaakst de meeste overeenkomst met de window shopper. Deze vind je vaker in winkelstraten dan online.
Online of offline oriënteren
Shoppers die eerst offline oriënteren doen dit om de prijs te vergelijken (68%), maar ook het product aan te raken, te passen of te proberen (52%). Hiermee wordt aangegeven dat het fysiek aanraken van producten een van belangrijkste voordelen van offline shoppen is. Ook iets wat we terug zien in de Thuiswinkel monitor.
Hoewel het vaak gebeurt dat men fysieke winkels bezoekt om zich te oriënteren op een online aankoop, komt het omgekeerde nog vaker voor. Bij offline aankopen wordt vaak van tevoren het internet geraadpleegd, met name wanneer er elektronica aangeschaft wordt. Mannen oriënteren zich vaker online voor een offline aankoop, vooral wanneer het gaat om dagelijkse boodschappen, doe-het-zelf artikelen, make-up en sieraden.
Voor consumenten die zich eerst online oriënteren zijn de informatiebronnen prijsvergelijking (87%), reviews van gebruikers (62%) en informatie over beschikbaarheid (61%) de belangrijkste.
Bij welke vorm van shoppen heeft u vaker spijt?
Een andere vraag die werd gesteld in het onderzoek was de vraag: “Bij welke vorm van shoppen heeft u vaker spijt?”. Nederlanders geven vaker aan meer spijt te hebben van hun online aankopen (13%) dan van hun offline aankopen (10%), al heeft meer dan een derde eigenlijk nooit spijt van aankopen.
Belangrijkste redenen om in het buitenland te shoppen
De belangrijkste redenen voor consumenten om bij buitenlandse webwinkels te shoppen zijn het prijsverschil (69%), uitgebreider assortiment (46%) en dat in het buitenland bijzondere producten kunnen worden gekocht (43%). Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat steeds meer Nederlanders bij buitenlandse webshops aankopen doen. Voornamelijk mensen uit grote steden, mannen en jongeren shoppen in het buitenland.
Credits afbeelding: qnr (CC)
“Mannen oriënteren zich vaker online voor een offline aankoop, vooral wanneer het gaat om dagelijkse boodschappen, doe-het-zelf artikelen, make-up en sieraden.”
Make-up? Mannen?
Ik ben wel benieuwd naar het percentage kopers die online besteld en betaald, maar bij een fysieke locatie afhaalt.