Eyetrackingonderzoek Marketingfacts.nl
Eerder deze maand verwees Remi van Beekum naar het tweede eyetracking onderzoek van Equiro. Robert-Jan van Diepen van DiepbiZniZ Consulting, gespecialiseerd in eyetracking van websites en printmedia, reageerde enthousiast dat we dit eigenlijk ook eens zouden moeten doen voor Marketingfacts.nl. Afgelopen week stuurde Robert-Jan mij een aantal screenshots en een toelichting die ik jullie niet wil onthouden.
Het betreft een opname van één persoon die de opdracht heeft gekregen om eens rond te kijken op Marketingfacts.nl. De gaze plots geven een aardig beeld hoe een willekeurige persoon naar de website kijkt, wat er wordt gelezen en waar niet naar wordt gekeken. De nummers in de blauwe stippen geven de route van kijken over het scherm aan. Hoe groter de stip, des te langer is er naar een item gekeken (fixation). Naar bijvoorbeeld stip nummer 1 op de homepage is 757 milliseconden gekeken. En naar stip 4 is 478 milliseconden gekeken. Naar de kleine stippen (zoals stip nummer 2) is bijvoorbeeld maar 100 milliseconden gekeken. Dit wordt aangemerkt als een fractie van een seconde.
De persoon is op de homepage (afbeelding 1: homepage) gestart en heeft na wat rondkijken vervolgens geklikt (rood kruisje) in het rechtermenu (artikel over Eyetracking). Op de tweede webpagina aangekomen (afbeelding 2: SES NY: Eyetracking 2.0) is de tekst over Eyetracking daadwerkelijk gelezen. Dit is te zien aan de lijnen die van links naar rechts lopen. Dit is de routing van het kijken. Vervolgens zijn de reacties gescand op interessante informatie. Dit is te zien aan de lijnen die van boven naar beneden lopen en andersom. Uiteindelijk is er via het rechtermenu een interessant artikel gevonden over de controverse Zoekallehuizen.nl versus Funda.nl (afbeelding 3: zoekallehuizen.nl versus funda.nl). Dit artikel wordt goed gelezen. Ook de reacties op dit artikel zijn deels gelezen.
Op de homepage is niet naar beneden gescrold. De reacties op het artikel over Eyetracking zijn blijkbaar interessant genoeg geweest om niet verder te scrollen. De banners op de verschillende webpagina’s zijn nauwelijks bekeken. Alleen de banner van de cursus Webanalytics is even snel bekeken. Het menu aan de rechterzijde van de verschillende pagina’s is vluchtig gescand.
Om een goed beeld te krijgen hoe websitebezoekers over een bepaalde website surfen, wat zij bekijken, lezen en wat zij niet zien heb je ongeveer 10-20 testdeelnemers nodig om een patroon te ontdekken. Door de data van alle testdeelnemers te verzamelen kunnen er heatmaps en areas of interest worden samengesteld. Er worden dan stukjes tekst, afbeeldingen of menu’s geselecteerd die interessant zijn gebleken. Vervolgens kan er exact worden berekend hoeveel tijd men naar een bepaald item heeft gekeken. Daarnaast wordt het meest ‘pakkende’ element in kaart gebracht. Het meetbaar maken van de resultaten stelt je in staat om te beoordelen hoe een website te geoptimaliseerd kan worden.
Als je je eigen website ook in beeld wilt hebben gebracht, dan kun je contact opnemen met {encode=”r.vandiepen@diepbizniz.nl” title=”Robert-Jan van Diepen”} (06-26640790) en hij zal je ongetwijfeld meer kunnen vertellen over het hoe en wat van een dergelijk eyetracking onderzoek.
Interessant onderzoek.
Waarschijnlijk speelt kleur gebruik, lettertype etc een belangrijke rol.
Aangezien weblogs vaak hetzelfde patroon hebben. Drie kolommen. Soortgelijke functionaliteit etc. Is het dan ook mogelijk om een soort van algemene standaard / template te definieren – rekening houdend met het kijkersgedrag – dat waarborgt dat de lezer de site optimaal leest / benut?
wat mij direct opvalt is dat de topbanner (van webadds) compleet genegeerd wordt.
kan je bij dit soort onderzoeken ook de personen uit een specifieke doelgroep kiezen? Het lijkt mij namelijk dat er nogal verschillende gekeken en genavigeert zal worden op een site door de verschillende doelgroepen..
Wat betreft de template voor weblogs zou je meer mensen aan een onderzoek moeten onderwerpen om er een patroon uit te halen. De focus ligt in het middengedeelte. Dit zal je waarschijnlijk steeds weer terugzien. Ik kan mij wel voorstellen dat het rechtermenu minder goed wordt bekeken vanwege de focus op het middengedeelte. De lichtblauwe kleur van de links in het rechtermenu vallen ook niet erg op. De kopjes daarentegen meer.
@ Robert-Jan,
Omdat het slechts om één testpersoon gaat, vraag ik me af wat voor iemand dat was.
– Is het een ervaren internetter? (zou de banner-blindheid kunnen verklaren)
– Wist deze persoon al wat over eyetracking? (zou de klik op het eyetracking verhaal kunnen verklaren)
Kun je daar iets meer over vertellen?
Wat me verder opvalt is dat de namen van de auteurs (mooi woord voor ‘bloggers’) niet gescand worden. Persoonlijk vind ik het altijd erg belangrijk wie het schrijft. Sommige personen/ bedrijven vind ik gewoon interessanter/ betrouwbaarder dan anderen, dus ik kijk altijd wie de schrijver is.
Stel dat we besluiten dit met 20 man te onderzoeken. Zou je dan 20 willekeurige mensen selecteren, of 20 mensen uit het marketingwereldje? Mensen uit het wereldje (toch grotendeels de doelgroep) zijn veel meer ervaren dan de ‘gemiddelde internetter’ en zullen dus anders kijken.
Maar in feite hoeft de site helemaal niet geschikt te zijn voor de ‘gemiddelde internetter’, want dat is helemaal niet de doelgroep. Ben benieuwd wat je van die redenatie vindt.
@Ewald
Ik zal jou even persoonlijk contacten.
Wanneer een testdeelnemer op een website begint te kijken, zie je heel vaak dat het eerste entrypoint ongeveer in de bovenste helft van het midden zit. Vervolgens bepalen o.a. de vormgeving, afbeeldingen en teksten van de website of webwinkel waar de ogen dan naar toe worden getrokken. Ik vond het ook opmerkelijk dat deze persoon niet of nauwelijks aandacht besteedde aan de banners. Dit verklaart ook deels de lage ctr’s op banners.
Mensen die op een weblog komen zijn gefocust op het lezen van in dit geval nieuws en trends die marketing gerelateerd zijn. Ze geven dan bijna geen aandacht meer aan banners. Of het moet een pop-up zijn (maar die worden niet gewaardeerd en weggeklikt)
@Remi
De persoon is een gemiddelde internetter en vond het grappig dat er juist een artikel was gepost over eyetracking.
De test op Marketingfacts hebben wij uitgevoerd om te laten zien hoe een willekeurig persoon deze weblog bekijkt.
Wanneer wij onderzoeken uitvoeren, doen wij dat met 10-20 testdeelnemers die behoren tot de doelgroep van de betreffende website, weblog of webwinkel. Ik zou dus kiezen voor mensen uit de marketingwereld. Het is wel zo dat bepaalde elementen voor iedereen ’triggerend’ zijn.
Leuke tool.
Vooral ook wanneer er meer dynamiek in wordt gebouwd. Mensen gedurende langere tijd volgen. Een first timer kijkt waarschijnlijk met andere ogen en met een primair affectieve reactie naar een pagina in vergelijk met een regelmatige bezoeker.
Ik heb verder het gevoel dat resultaten van de tool nog diepte missen. Als je een mooie vrouw in bikini op je site zet, krijg je waarschijnlijk forse heatmap vlekken (pardon me 🙂 ) maar wat is nu het effect voor je site anders dan dat er lang naar die vrouw gekeken is?
Dus een dikke heat map vlek is niet per se beter dan een kleine etc. Weer afhankelijk wat er in de mental map van de klant afspeelt. Retentie meten is ook een idee…
Maar zeker interessant.
Ik vind het geweldig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me helemaal herken ik het oogpatroon. Ze banners zowel boven als aan de zijkanten kijk ik totaal niet naar. Wat zou er gebeuren als er elke keer iets anders zou staan?
Ik kijk zelf ook nooit naar banners, daar word je wel op getraind ;). Hier lees je eerst het nieuws en meestal check ik na het lezen even snel de naam, maar als je hier voor het eerst komt hecht je geen waarde aan de naam.
Interessant om te zien dat het midden de focus is, maar vooral dat er ook best lang gekeken wordt naar het bovenste kopje rechts op de site en vervolgens de linkerkant gecheckt wordt (nieuwsbrief-archief etc.).
Interessante video en zou graag weten wat zo’n onderzoek kost, maar aangezien ik geen interesse heb in een verder onderzoek zal ik de prijs vast nooit te weten komen :).
Kijk even een avondje Discovery…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!