Facebook Audience Insights: nog leuker dan Graph Search

30 juni 2014, 05:00

Facebook kondigde haar Graph Search al enige tijd geleden aan als the next big thing van Facebook. Hoewel deze functie inmiddels wijdverspreid beschikbaar is, wordt het nog maar heel weinig benut, terwijl het erg handig is. Een kind kan de was doen! We hebben er eerder al een blog over voorbij zien komen.

Wanneer je je taalinstellingen naar Engels zet, zie je Graph Search meteen verschijnen in je zoekbalk. Je hebt een heleboel verschillende mogelijkheden om een heleboel te weten te komen over je mede-Facebook-gebruikers. Handig voor jezelf, maar ook voor je merk!

Tijdens de eerste editie van het Congres Facebook Marketing in 2013 werd er al over gesproken en ook dit jaar werd het ook veelvuldig benoemd: ben waar je fans zijn. Dit hoeft niet op jouw eigen kanaal te zijn, want die vissen heb je al in je vijver. Maar ook niet per se op het kanaal van je directe competitie. Want vinden Whiskas-fans Felix-kattenvoer wel echt leuk op Facebook? Het is misschien minder nuttig om te gaan vissen in de vijver van Felix-kattenvoer (deze fans hebben zich immers al gebonden aan een merk), maar wel interessant om te gaan vissen in de vijver waar Whiskas én Felix fans rondzwemmen.

Facebook Graph Search

Graph search geeft je hier makkelijk en snel inzicht in. Een kleine handeling geeft mij het inzicht in de overlap tussen deze twee fanbases. Facebook spuugt vervolgens een waslijst aan gerelateerde pagina’s uit, die niet allemaal even voor de hand liggend zijn. Purina One verwachtte ik, immers, veel diervoedingsmerken geven vaak samples weg op Facebook – we blijven Nederlanders hè…

Ook de Jumbo verbaast me niet, de supermarkt is immers een van de plekken waar kattenvoer vaak wordt afgenomen. Bij andere merken moest ik iets langer stilstaan. Lidl, bijvoorbeeld, verkoopt geen A-merk kattenvoer en in de borrelhapjes van Mora is ook geen kattenvoer verwerkt.

Er zijn ongelofelijk veel combinaties te maken. Je kunt je zoektocht specifieker maken door het te koppelen aan geslacht (“favorite pages of men who like Whiskas”) en ook uitvinden wat friends of fans van jouw pagina leuk vinden, om zo ook effectiever te kunnen targetten.

Facebook Audience Insights

Een andere slag die je hierop kunt maken, doet zich voor in de vorm van de Audience Insights van Facebook. Deze functie wordt, net als de Graph Search, nog maar heel minimaal gebruikt. Terwijl het zo handig is!

Het is niet zo makkelijk te vinden als de Graph Search, maar daardoor niet minder waardevol. Ga in Facebook naar je Ad Manager en selecteer het account waarmee je aan de slag wilt gaan. Ik kies als voorbeeld een van onze klanten, Windows Nederland. Aan de linkerkant komen vervolgens de bekende opties te staan. Onder het knopje Reports zie je Audience Insights staan. Als je hierop klikt, wordt je geredirect naar een nieuwe pagina:

Deze pagina staat standaard ingesteld op United States. Gelukkig is dat makkelijk aan te passen naar Nederland.

Als je daarna bij ‘Connections’ jouw pagina toevoegd, zou je een aantal dingen moeten zien verspringen. Uit het tabblad demographics kun je al interessante insights halen. Je kunt o.a. zien hoeveel procent van je fanbase single is, een relatie heeft of getrouwd is. En ook wat hun gemiddelde opleidingsniveau is en in welke sector het grootste deel van je fanbase werkt.

Daarnaast kun je in het tabblad ‘Page Likes’ een overzicht vinden van andere pagina’s die jouw fans interessant vinden op volgorde van relevantie. Dit is een hele interessante, want Graph Search geeft ons wel een lijst van pagina’s die mijn fans interessant vinden, maar niet welke het meest relevant zijn. Ook kun je deze statistieken alleen opzoeken als je admin van de pagina bent, terwijl de resultaten uit Graph Search voor iedereen zichtbaar zijn. Kleine sneak preview: voor Windows Nederland is de top 3 als volgt:

  1. Samsung Nederland
  2. Uitzending gemist
  3. NS

Daarnaast geeft Facebook me een lijstje van merken die ook interessant voor me kunnen zijn, omdat ze overeenkomen met mijn audience.

Nog een functie die uitlegt waarom Audience Insights mijn voorkeur heeft over Graph Search: je kunt vanuit deze Audience Insights meteen een advertentie creeëren die getarget wordt aan de hand van de audience die je net hebt samengesteld! Piece of cake!

Graph Search en Audience Insights kunnen elkaar dus makkelijk versterken en zijn slimme en snelle tools die je kunnen helpen bij het analyseren van je doelgroep. Deze informatie kun je gebruiken om je echte competitors (op Facebook, maar ook daarbuiten) te analyseren en te monitoren, en beter en gerichter te targetten in jouw ads om zo een betere ROI te kunnen realiseren.

Ik ben benieuwd, is er iemand die hier al gebruik van heeft gemaakt?

Angela van der Velden
Advertising Strategist bij We Are Blossom

Na een Toerisme opleiding aan de NHTV in Breda ben ik in contact gekomen met We Are Blossom (uitgeroepen tot #1 Social Agency door Emerce), waar ik inmiddels al meer dan 3,5 jaar werk. Ik ben begonnen als content manager en ben mij steeds meer gaan specialiseren op het gebied van strategie en (social) advertising. Dit is dan ook waar ik mij het meest mee bezig houdt. Hoe koppel ik branding aan harde doelstellingen en kan ik social meetbaar maken? Welke KPI's zijn belangrijk voor mijn campagne? Welke middelenmix kan ik het beste inzetten? Dit zijn enkele vragen waar ik mij dagelijks mee bezig houd.

Categorie
Tags

7 Reacties

    hckramer

    Hoi Angela, interessant verhaal. Thanks for sharing! Ben er direct eens in gedoken voor twee klanten.

    Bij 1 klant werkt het perfect, maar de andere heeft een vrij kleine fanbase, waardoor FB te weinig data heeft om bijvoorbeeld relevante page likes te vergelijken, terwijl ik daar met graph search wel een indicatie krijg.

    Het lijkt er dus op dat voor pagina’s met minder likes graph search beter geschikt is om inzicht te krijgen in de interesses van je fans.


    30 juni 2014 om 07:56
    Angela van der Velden

    Hi Hans,

    Bedankt voor je reactie en voor je complimenten op mijn artikel!

    Het klopt inderdaad dat je fanbase een bepaalde grootte moet hebben voordat je audience insights werken. Wat deze grootte precies is weet ik niet, maar voor die fanbase is de Graph Search een prima uitgangspunt. Die stelt namelijk al een heleboel informatie beschikbaar die je daarna ook in kunt zetten voor je targetting opties bij advertenties.

    Audience Insights is zo handig omdat je er meteen een advertentie mee op kunt stellen, maar met Graph Search kun je je gevonden insights ook makkelijk handmatig invoeren.


    30 juni 2014 om 11:10
    SEO-tekst

    Is het gebruiksvriendelijker dan Google Insights/Google Trends?


    3 juli 2014 om 06:00
    Angela van der Velden

    @SEO-tekst, http://www.editorsproject.com; ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met Google Insights en/of Google Trends. Een snelle zoekopdracht vertelt me dat Google Trends echt meer zitten op wat er nu populair is en veel gezocht wordt op Google, terwijl Facebook Audience Insights en Graph Searh meer zitten op interesses en niet zoektermen.

    Ik weet dus niet of de tools met elkaar te vergelijken zijn, ik weet alleen dat Graph Search en Audience Insights erg gebruiksvriendelijk zijn mits je goed weet waar je naar op zoek bent.

    Beantwoord dit je vraag?


    4 juli 2014 om 09:29
    Gea

    Bedankt voor je verhaal. Ik was opzoek naar uitleg over waar Facebook de audience advertenties plaatst. Kan er niets over vinden. Dus heel blij met dit artikel!!! Jammergenoeg al een beetje gedateerd maar ik ga ermee aan de slag.

    Gr. Gea


    25 juli 2016 om 12:07
    Gea

    Bedankt Angela! Dát zijn de berichten. Ik probeer zoveel mogelijk bij te blijven maar alle veranderingen op Facebook gaan zo snel. Nu ga ik maar eens mijn taalinstellingen naar Engels zetten om te kijken wat Graph Search precies inhoudt en doet. Thnx

    Gr. Gea

    http://www.facebook.com/studiosterken/


    25 juli 2016 om 13:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!