Facebook EdgeRank-optimalisatietools: doen of niet?

31 oktober 2012, 10:29

Afgelopen week hebben we een nieuwe Facebooktool getest: Postrocket. Als beta-tester heb ik vroege toegang tot de tool die 'al het werk uit handen neemt'. Wat doet Postrocket precies? Volgens de wervende tekst op de website geven ze advies over welke content je moet plaatsen, zodat je deze ook daadwerkelijk plaatst én ze bepalen op welk tijdstip het bericht geplaatst wordt doordat ze werken met een wachtrij. Jij bepaalt niet meer wanneer een update geplaatst wordt, dat doe Postrocket. Maar werkt dit ook echt?

Ja en nee. Dat is de conclusie na een week testen op de Facebookpagina van Marketingfacts. Weliswaar bereikten we meer mensen, maar dat kwam vooral omdat Postrocket scheutig was met plaatsen van updates (zo'n 4 per dag). Normaliter plaatsen we 3 updates en op sommige dagen maar 1 of zelfs geen update. Het bereik pér bericht daalde door het gebruik van Postrockt zelfs vergeleken met de weken daarvoor.

De Facebookstrategie van Marketingfacts

De Facebookpagina van Marketingfacts heeft het laatste jaar een grote stijging doorgemaakt. De strategie hierachter heeft Danny Oosterveer in twee blogs (deel 1 en deel 2, derde deel volgt nog) uit de doeken gedaan. Door het plaatsen van een mix aan berichten zien we enerzijds een grote stijging in het aantal fans (op dit moment meer dan 15.000, vooral dankzij leuke en deelbare foto's) en anderzijds een grote stijging in verwijzend verkeer (plaatsen van links) naar Marketingfacts. Ergo: fun versus inhoud.

De berichten plaatsen we vooral op gevoel (wat werkt wel en wat niet bij onze doelgroep?) en aan de hand van statistieken van o.a. Conversocial en uit Facebook zelf. Zo weten we op welk tijdstip fans het beste reageren en kunnen we per post analyseren of een update het gewenste effect heeft.

Voor ons heeft de tool dus geen meerwaarde: we kunnen zelf goed bepalen wanneer een update geplaatst moet worden en willen onze fans niet overstelpen met berichten. Dat dit werkt, is te zien aan onze negatieve feedback (bericht onzichtbaar maken of rapporteren als spam): die is nihil. Tevens maken we tijd om uitgebreide analyses te doen.

Voor wie is de tool wel geschikt?

Tools zoals Postrocket zijn uitermate geschikt voor kleinere Facebookpagina's en wanneer voor de pagina-eigenaar niet duidelijk is op welk moment een update het beste scoort. Ook kan Postrocket tips geven, afhankelijk van je soort pagina. Ideaal voor de beginnende Facebookpagina-eigenaar met weinig kennis. Het laatste en misschien wel grootste voordeel is dat de tool rekening houdt met EdgeRank, het algoritme van Facebook dat bepaalt of je update wel of niet zichtbaar is bij je fans. Door recente en regelmatige wijzigingen in het algoritme kun je je veel uitzoekwerk besparen.

Conclusie

Voor ons is de tool minder geschikt: wij bepalen liever zelf wat belangrijk is (verwijzend verkeer naar Marketingfacts) en wanneer we dat plaatsen. Dankzij een grote hoeveelheid statistieken en data en een boel kennis doen we het liever zelf. Je hebt dan meer controle over welke updates je op een goed of juist iets minder goed tijdstip plaatst. Het ene moment kan de interactie op een foto belangrijk zijn, de andere keer het verwijzend verkeer van een link.

Voor de beginner kan de tool helpen om de juiste koers te bepalen, mits je niet vergeet zelf na te denken en af en toe de statistieken te bekijken en je kennis op peil te houden (door bijvoorbeeld de Facebook-special van Marketingfacts te lezen).

Aljo Hartgers
Eigenaar van De Podcasters | Contentstrateeg | Docent HAN | Eigenaar bij De Podcasters

Eigenaar van Full Service podcastproductiebedrijf De Podcasters in Arnhem. We maken podcasts van Concept tot oor van de luisteraar.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Denise

    Het maakt het ook veel minder persoonlijk en je kan niet inspelen op de reacties van bezoekers.. MarketingFacts moet het gewoon doen zoals ze altijd deden! 😀 perfect!


    31 oktober 2012 om 11:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!