Facebook, een bijzonder a-sociaal netwerk

14 januari 2013, 12:29

Een open brief aan Mark Zuckerberg

Geachte meneer Zuckerberg, Een open brief schrijven, ik doe het niet graag. Jan en alleman schrijft tegenwoordig om het minste of het geringste een open brief. Maar ik ben door mijn opties heen. Ik heb namelijk een probleem met uw bedrijf. Ik hoor het je vragen: “Wat is er aan de hand, Paul?” Nou, dit.

Even in het kort. In augustus 2011 werd Arnhem-Direct.nl Arnhemdichtbij.nl. De naamswijziging kon overal zonder problemen worden doorgevoerd. De site zelf, Twitter, Linkedin: geen probleem. Maar de naam wijzigen van de toen bescheiden Facebook-pagina (180 likes) was onmogelijk. Ik ben toen opnieuw begonnen met een Arnhemdichtbij-Facebookpagina. Daar hebben we inmiddels ruim 1.100 likes, mede dankzij een aantal gratis advertentiecoupons (nog bedankt daarvoor trouwens).

In december 2012 werd duidelijk dat Arnhemdichtbij.nl weer Arnhem-Direct.nl zou worden. Omzetten van Twitter en de site, weer geen probleem. Hoopvol begon ik mijn poging om ook de Facebook-pagina van te naam veranderen. Na een jaar zou dat toch wel moeten kunnen, Mark? Als er tijd en geld is om een Poke-app te maken, moet dit ook kunnen toch?

Neen. Boven de 200 likes zit je vast aan je naam. De gebruikersnaam van de pagina mag je inmiddels wel wijzigen. Maar daar heb je niet veel aan.

Wat is nou het probleem? Welnu: het grootste sociale netwerk ter wereld is zelf bijzonder asociaal.

Je kan een hulpverzoek indienen zonder ooit iets terug te horen. Mailen of, heel gek idee, een chatsessie met een Facebook-medewerker behoren niet tot de mogelijkheden. “Facebook has always been about helping people make connections”. Behalve dan met ‘lastige’ gebruikers. Alhoewel, als ik $100 lap, mag ik je een berichtje sturen Mark. Ontzettend sociaal.

Het zit natuurlijk in het DNA van de meeste grote bedrijven, lak hebben aan je gebruikers of klanten en hun gewoon klachten negeren. Daarin sta je niet alleen, Mark. Maar ik had gehoopt dat het bij jou anders zou zijn. Immers: Facebooks missie is “to make the world more open and connected“. En tegenwoordig ook: to make a lot of money for our shareholders. Daar is niks mis mee. Maar waarom heb je de mond vol over 'connecten' en openheid, terwijl je bedrijf compleet onbereikbaar is? Practise what you preach.

Wat is er op tegen dat ik mijn naam wil veranderen? Waarom die krampachtige controle? Ik ben wanhopig Mark. Want ik vind Facebook leuk en vooral waardevol. Maar je maakt het mij wel moeilijk zo.

Met vriendelijke groet,

Paul Clappers

Community manager Arnhem-Direct

PS: Ik wil er trouwens ook wel voor betalen, een naamswijziging. Niet om u een berichtje te sturen.

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Richard Theuws

    Je voorkomt daar wel mee dat mensen een pagina aanmaken die ze ‘FREE BEER FOR EVERYONE’ noemen, duizenden likes vergaren en het dan veranderen in ‘GO PRO ONLINE MARKETING’ ofzo.


    14 januari 2013 om 13:01
    Johannes Vermeer

    Redelijk a-sociaal om een open brief aan Mark Zuckerberg in je eigen taal (Nederlands) in plaats van zijn taal (Engels) te schrijven.


    14 januari 2013 om 13:11
    DannyOosterveer

    Oh dat stond ook al in de blog. My bad.


    14 januari 2013 om 13:19
    stefan

    Beste Richard,

    Het punt wat je beschrijft klopt, daar ben ik het volledig mee eens. maar het belangrijkste wat hier beschreven wordt is de manier waarop Facebook omgaat met haar gebruikers. Dat is niet anders dan bij een gemiddelde multinational. Terwijl er een meer open wereld belooft wordt door facebook. Dat is er dan toch een waarin ze zelf niet participeren.

    p.s. ik vind het knap dat ja, je reactie hebt geplaatst op: 14-01-2013 om 15:01 uur. terwijl het nu pas 14:17 is


    14 januari 2013 om 13:20
    Laura van Swigchum

    Eens met Richard Thews, dit is ongetwijfeld een belangrijk punt dat is meegenomen bij latere releases. Maar het blijft een feit dat FB niet bereikbaar is als er problemen bestaan en geen antwoord krijgen op vragen komt helaas vaker voor. Daar kan FB best wat aan doen.


    14 januari 2013 om 13:25
    paulclps@gmail.com

    @ Richard:

    Klopt maar dat zou je toch ook achteraf kunnen controleren en daar streng op straffen? Bij Twitter is het vrij simpel om je naam aan te passen bijvoorbeeld.

    @ Johannes:

    Daar komt Mark vast wel uit.


    14 januari 2013 om 13:26
    Richard Theuws

    Ik zie overigens bij 1 van mijn pages (met 1500 likes) dat ik de username wel kan veranderen (1 keer). Ga het alleen niet proberen omdat ik het niet wil 🙂

    Daarbij zijn er echt wel manieren om in contact te komen met facebook (NL). Dat ze geen rechtstreeks gemakkelijk te vinden ‘support-adresje’ op de site hebben staan kan ik persoonlijk wel begrijpen.


    14 januari 2013 om 13:32
    paulclps@gmail.com

    @ Richard: Klopt, de username kan je wel eenmalig aanpassen, de paginanaam niet. Ik hoor graag van jou hoe je dan direct kan leggen met Facebook om dit soort problemen op te lossen 🙂


    14 januari 2013 om 13:34
    veerle de jaegher

    logisch wel dat je na 200 likes de naam niet meer kan wijzigen, zie ook de reactie van Richard Theuws (hier bovenaan)


    14 januari 2013 om 13:38
    Richard Theuws

    Paul; ik heb je op Twitter een linkedin adresje van iemand bij FB NL gestuurd. Daarnaast denk ik dat je, als je al een netwerk hebt waarmee je een gastpost op MF mag schrijven, ook wel dichterbij de bron kunt komen.

    Of je dit ‘probleem’ ook opgelost krijgt daarmee, mwah, kan me voorstellen van niet. Nieuwe pagina met het verzoek op de oude om de nieuwe te liken lijkt me een stuk gemakkelijker.

    Dat zullen ze vast niet alle 1100 doen, maar inactieve likers heb je verder toch niet veel aan, wel?


    14 januari 2013 om 13:56
    Jeroen de Lange

    Een bedrijfsnaam in Linkedin wijzigen is ook onmogelijk hoor…


    14 januari 2013 om 15:02
    Erwin van Ekeren, Pixel Architect

    Ik begrijp zowel Richard als Paul.

    In het verleden moest ik noodgedwongen de naam van mijn band wijzigen omdat deze niet meer was toegestaan.

    Echter was er geen mogelijkheid dit te doen via Facebook omdat we inmiddels al meer dan 5000 likes hadden verzameld. Ook werd er niet gereageerd op (directe) mails naar Facebook.. een nieuw facebook account aanmaken leverde helaas ook niet het gewenste resultaat. (maar een kleine 20% maakte de overstap naar ons nieuwe profiel)

    Het niet direct kunnen wijzigen van bijvoorbeeld je bedrijfsnaam is begrijpelijk maar ik begrijp niet dat er geen “aanvraag-module” te vinden is waarin je de nieuwe gewenste naam kunt aangeven en waarom je graag van naam wilt wijzigen. Dan kan een team bij facebook zelf de wijziging goedkeuren (of niet).


    14 januari 2013 om 15:12
    bramkoster

    @Veerle en anderen: de heerlijke paradox is natuurlijk dat het moeilijker wordt om je naam te wijzigen naarmate je meer volgers hebt; maar naarmate je meer volgers hebt, is de behoefte om niet opnieuw te hoeven beginnen juist ook groter.

    Dus zoals anderen hierboven ook al zeggen: het is wel apart dat er niet een aanvraagservice is. Naamswijzigingen zijn in marketingland aan de orde van de dag, dus er komen vast vaker vragen hierover binnen bij LinkedIn.


    14 januari 2013 om 15:26
    Mark

    Paul,

    Je kan een nieuwe locatie-pagina maken. Zodra je hier meer fans hebt dan op je oude, kun je een duplicaten melding doen bij Facebook en ze verzoeken het samen te voegen.

    Zeker niet de makkelijkste manier, maar misschien wel de meest realistische… Hoe vervelend het ook is.


    14 januari 2013 om 16:21
    Jean-luc

    Vroeger (2 jaar geleden) kon je nog een formele aanvraag doen om de naam te veranderen. Het enige wat je nodig had was een bewijs (emailadres/bankafschrift) om aan te tonen dat het bedrijf inderdaad een andere naam had. Stom dat ze die optie hebben weggehaald.


    14 januari 2013 om 16:58
    Erik

    Inderdaad te gek voor woorden.

    Zo was ik ooit mede-beheerder van een FB-pagina van een toenmalige klant, op een account dat aan mijn zakelijke e-mailadres gekoppeld was.

    Dat account bestaat niet meer, ik ben geen paginabeheerder meer. Maar FB blijft me er wel wekelijks een update van ‘mijn’ pagina mailen. Replyen kan uiteraard niet, maar inloggen ook niet. Het account bestaat immers niet meer, zegt Facebook… Catch22-verhaal dus.

    Enfin, niet alleen Mark Zuckerberg reageert niet op vragen, ook ‘Facebook Nederland’, met hun ‘officiele pagina’, reageren ook nooit op vragen.


    14 januari 2013 om 19:07
    Reg van Steen

    Facebook reageert dus nergens op, ook niet op deze post die al weer 6 uur oud is. Wat de existentiële vraag oproept: is FB er voor ons of zijn wij er voor FB?


    14 januari 2013 om 20:06
    Bas van der Veeken

    Bij Google+ is dit nog geen probleem. Zo was “G+ Updates” veranderd naar “Google Plus Daily”.

    Erg apart dat ze geen aanvraagmogelijkheid hebt. Maar goed, past in de lijn van verwachting. 😛


    15 januari 2013 om 10:17
    Bertil Snel

    Volgens mij is het mogelijk om twee pagina’s samen te voegen.


    15 januari 2013 om 10:18
    paulclps@gmail.com

    Samenvoegen is inderdaad mogelijk maar dan gaat de kleinere pagina op de in de grote. Daar schiet je dus niet veel mee op.


    15 januari 2013 om 11:06
    Tanja

    Twee pagina’s samen voegen kan ook alleen als ze dezelfde naam hebben. Daar schiet je dus niets mee op!

    Ben bang dat er niets anders op zit dan een nieuwe pagina met een nieuwe naam te starten en opnieuw likes te gaan werven.

    Succes! FB denkt niet altijd vanuit het belang van de gebruiker!


    21 januari 2013 om 14:56
    Bas van der Veeken

    @Tanja:

    Je bedoeld dat ze zelden vanuit het belang van de gebruiker denken? 😛


    21 januari 2013 om 14:59
    Wija

    Goedendag,

    Wij passen dagelijks de facebookgebruikersnamen van Facebookpagina’s aan.

    Bedrijven wisselen nog wel eens van naam, dus onze eigen klanten liepen hier ook tegen aan. Daarom nu ook voor andere klanten kunnen wij uw paginanaam aanpassen.

    Uiteraard met behoud van al uw likes en berichten.

    Stuur ons een mail naar info@wija.nl en wij reageren zo snel mogelijk terug. Met vriendelijke groet, Wija


    29 april 2015 om 14:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!