Facebook lanceert Paper als concurrent voor nieuws-apps
Met Paper heb je toegang tot verhalen van vrienden en andere bronnen.
Op 3 februari lanceert Facebook Paper. Met deze nieuwsapp – die gevuld zal worden met geaggegreerde verhalen van vrienden en andere bronnen, zoals pagina’s – heb je toegang tot allerlei nieuws. Je kunt zelf categorieën aanmaken, waarbij Facebook deze zal aanvullen met nieuwe verhalen. Het lijkt in zekere zin op Flipboard en soortgelijke apps. Zal Facebook in staat zijn om nog concreter en relevanter te worden, dankzij alle data die ze bezitten? Ze beloven het wel in de promotiefilm.
Met Paper wil Facebook relevant blijven voor haar gebruikers, zodat deze meer tijd doorbrengen op het Facebookplatform. Als gebruiker kun je eenvoudig categorieën aanmaken en door content heen browsen. Daarnaast kun je ook zelf ‘nieuws’ maken, door een verhaal (story) te plaatsen. Deze verhalen zullen uiteraard ook in je timeline wordt geplaatst, zodat je vrienden hierop kunnen reageren. Waarschijnlijk zal de integratie met Facebook én Instagram naadloos zijn. Facebook Paper is het eerste product van Facebook Creative Labs, het onderdeel van Facebook dat nieuwe apps ontwikkelt “ter ondersteuning van de uiteenlopende manieren waarop mensen willen verbinden en delen”.
Concurrentie
Facebook gaat in eerste instantie de concurrentie aan met zichzelf. Als meer mensen Paper gaan gebruiken als sociale nieuwsbron, maken ze immers minder gebruik van de newsfeed.
En voor Instagram geldt hetzelfde: waarom zou je nog Instagrammen als Paper die functie deels overneemt? ‘Zuck’ is blijkbaar niet vies van een potje kannibalisme. Maar de echte concurrentie is natuurlijk voor nieuwsapps, zoals Flipboard en Zite. Ook ‘gewone’ nieuwsbronnen, zoals apps van de Telegraaf en het NRC, krijgen een concurrent erbij. Ik vraag me af of deze media hun nieuws nog wel gaan doorplaatsen op Facebook. Al vermoed ik van wel, aangezien Facebook (in het geval van Marketingfacts en veel andere nieuwssites en -media) een enorme verkeersbron is.
Persoonlijk nieuws = relevantie
Met een nog persoonlijkere nieuwsfeed wordt het voor de marketeer nog belangrijker om relevant te zijn voor je doelgroep. Nóg beter nadenken over de content die je plaatst en ook haarfijn je doelgroep in kaart brengen. Mijn blog over loyale fans gaat over dit aandachstpunt.
De app Paper opent met de newsfeed – iets waar Facebook flink mee aan het experimenteren is. Een gebruiker kan de app aanpassen met andere rubrieken over diverse thema’s en onderwerpen, van fotografie en sport tot voedsel, wetenschap en design. Elke sectie bevat een mix van nieuwe content en bestaande publicaties waarvan je fan bent.
Beschikbaarheid
Facebook Paper is vanaf 3 februari beschikbaar als app voor iPhone in de US. Wanneer de app in andere landen wordt uitgerold, is nog niet duidelijk.
Net Facebook Paper geïnstalleerd. Mijn eerste conclusies:
1. De user interface nodigt uit om er langer gebruik van te maken dan de newsfeed.
2. Er ís meer nieuws te vinden dan alleen de pagina’s waarvan je fan bent (redactie door Facebook, benieuwd naar de advertentiemogelijkheden.
3: Facebook biedt gebruikers nog meer relevantie (want eigen topics kiezen).
4: meer likes en shares van mensen op updates van pagina’s en vrienden. Want dat kan ook in de app, net zoals een update plaatsen.