Facebook lanceert zoekmachine Graph Search
Vandaag heeft Mark Zuckerberg (CEO van Facebook), de derde pijler waar Facebook op drijft, gelanceerd. Naast News Feed en Timeline bestaat nu ook zoekservice Graph Search.
What's more interesting than any of these things is giving people power and tools to take any cut of the graph that they want.
Met Graph Search kunnen gebruikers connecties van vrienden in kaart brengen. De data van Facebook bestaat op dit moment uit onder andere 1 miljard gebruikers, 240 miljard foto's en een triljoen connecties. Graph Search indexeert ook locaties, likes, comments en tags. Een gebruiker kan alleen maar zoeken naar data die ooit is gedeeld met hem, om zo privacy-vragen te voorkomen. 10% van Facebook's datacapaciteit bestaat uit privacy-checks, aldus Zuckerberg.
Zuckerberg:
Every piece of content on Facebook has its own audience, making graph search very challenging to build.
Je gebruikt, net als bij Google, een zoekbalk om een vraag te stellen, zoals: 'tv-series die mijn vrienden leuk vinden.' Vervolgens toont Facebook de resultaten. Op deze manier kun je je online (Facebook)leven op een doeltreffende manier in kaart brengen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een filmavond voor Star Wars-fans. Of, zoals onderstaand voorbeeld, 'Mensen die wonen in mijn woonplaats':
Beta aanmelding
Gebruikers kunnen zich aanmelden voor de beta van Graph Search, daarmee kom je op een wachtlijst te staan:
Eerste versie Graph Search
De eerste versie van Graph search richt zich op vier onderdelen: mensen, foto's, plaatsen en interesses. Hierbij kun je de volgende vragen stellen:
People: “friends who live in my city,” “people from my hometown who like hiking,” “friends of friends who have been to Yosemite National Park,” “software engineers who live in San Francisco and like skiing,” “people who like things I like,” “people who like tennis and live nearby”
Photos: “photos I like,” “photos of my family,” “photos of my friends before 1999,” “photos of my friends taken in New York,” “photos of the Eiffel Tower”
Places: “restaurants in San Francisco,” “cities visited by my family,” “Indian restaurants liked by my friends from India,” “tourist attractions in Italy visited by my friends,” “restaurants in New York liked by chefs,” “countries my friends have visited”
Interests: “music my friends like,” “movies liked by people who like movies I like,” “languages my friends speak,” “strategy games played by friends of my friends,” “movies liked by people who are film directors,” “books read by CEOs”
Post en Open Graph zoekfuncties zitten hier nog niet bij (zoals welke muziek is beluisterd op Spotify), maar dat zal in de komende maanden beschikbaar worden. Facebook gaat voor een langzame roll-out om zo te onderzoeken hoe gebruikers Graph Search gebruiken en aanpassingen te doen. Ook is de functie nog niet in het Nederlands beschikbaar.
Zoekpartner: Bing!
In de presentatie vertelde 'Zuck' dat een samenwerking is aangegaan met zoekmachine Bing van Microsoft. Qutote via The Verge:
According to the CEO, the company has teamed up with Bing “to show you world class search results for things that don't match your query.” It's essentially to supplement Facebook's search results with information that it may not already have as part of its user profiles: weather, music results, and the like. Bing results show up as traditionally-formatted blue web links, standing out clearly from the rest of the Graph Search results.
Dit artikel wordt aangevuld met meer informatie, kom dus zeker terug of volg Marketingfacts op Facebook!
Duidelijk geen Social indexering bij Google ondanks de geruchten, had de gigant toch op gehoopt lijkt me zo. Weer een mega tegenvaller in het beursgang verhaal! Facebook, hoe lang nog…..
Artikel aangevuld met een quote van Zuckerberg (via The Verge). Zoekmachinesamenwerking met Microsoft’s Bing!
Iets gevonden krijgen via de zoekfunctie in Facebook is op dit moment nagenoeg onmogelijk. Goed dat ze hier nu op inzetten. Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk zal uitwerken met alle dichtgespijkerde profielen.
Als de heren van facebook dit goed werkend krijgen is het erg interessant vanuit marketing oogpunt. Zeker voor cafe’s en interessante plaatsen om heen te gaan!
En wat dacht je van de (lokale) advertising mogelijkheden die FB zich hiermee creeert!! (Facebook Adwords) 🙂
dus @robbert “Facebook, hoe lang nog…..”, ik denk dat als dit echt succesvol gaat worden google hier nog wel eens last van kan gaan krijgen…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!