Facebook Reactions: de eerste 8 insights op een rij

7 maart 2016, 12:00

Vorige week werden de Facebook Reactions officieel gelanceerd. Naast de gewone like kun je nu ook kiezen voor geweldig, grappig, verbluft, verdrietig of boos. Er was al langere tijd vraag naar een dislike-button. Nu de nieuwe opties er zijn, zijn wij benieuwd: gebruiken we massaal de nieuwe manieren om onze gevoelens op Facebook te uiten? Welke reactions gebruiken we het meest? Hoe populair zijn de negatievere reacties? En reageren mensen anders op verschillende typen merken?

Genoeg vragen dus en hoogste tijd voor een eerste inventarisatie. We startten het onderzoek en verzamelden de resultaten van 130 posts met in totaal bijna 240.000 reactions van merkpagina’s in verschillende categorieën, zoals auto’s en fast-moving consumer goods, maar bijvoorbeeld ook nieuws, goede doelen, wonen, sport, reizen en finance. We doken in de berg cijfers en dit is wat we leerden.

  1. De ouderwetse like is nog steeds favoriet met gemiddeld 89 procent van de reactions. Deze like wordt dan ook het makkelijkst (met 1 druk op de knop) gegeven. Op de tweede plaatst staat ‘geweldig’ met 6 procent van de reactions. De boze emoticon wordt met slechts 1 procent van de reactions nog niet veel gebruikt.

  2. Gemiddeld krijgen posts 4 verschillende reactions, variërend van 1 tot alle typen reactions (6). Als slechts 1 soort reaction gegeven werd, was dat altijd de good old ‘like’.
  3. Promoted posts krijgen iets minder reactions dan niet-betaalde posts: gemiddeld 3,6 versus 4,2.
  4. Op promoted posts wordt niet negatiever gereageerd dan op niet-gesponsorde posts. Gemiddeld krijgen zowel niet-promoted posts als promoted posts 1 procent boze reactions. Niet-gepromote posts worden wel vaker geweldig (7 vs. 3 procent) en grappig (3 versus 1 procent) gevonden dan promotod posts.
  5. De categorieën Food, Retail en Nieuws worden verhoudingsgewijs het minst leuk gevonden met 73, 75 en 77 procent van het totaal aantal reactions. In de categorieën Food en Retail is met name ook de reactie ‘geweldig’ populair.
  6. Nieuwsberichten roepen een breder scala aan reactions op. De hoeveelheid reactions bij nieuwssites is het groots: gemiddeld worden hier 5 verschillende typen reacties gegeven.
  7. In de categorie Nieuws reageert men vaker verbluft, verdrietig op boos dan in andere categorieën. Dit zijn ook vaker onderwerpen waarover men een mening heeft die uit te drukken is met deze emoties.
  8. Hoe meer boze reactions gegeven worden, hoe meer er gereageerd wordt op de posts – met echte comments bedoel ik dan.

Hoewel de nieuwe reacties dus zeker gebruikt worden, houden we voorlopig nog vast aan de alom bekende like. Op dit moment hebben de nieuwe reactions nog geen impact op bijvoorbeeld het bereik, maar Facebook sluit niet uit dat dit in de toekomst wel zal gebeuren. Mocht dat zo zijn, dan lijkt het er vooralsnog op dat de nieuwe (negatieve) reactions niet op grote schaal leiden tot bijvoorbeeld een lager bereik.

Hoe het gebruik zich gaat ontwikkelen wanneer we er wellicht meer aan gewend zijn, is natuurlijk nog de vraag. We houden het natuurlijk in de gaten!

Els Dijkstra
Strateeg bij Energize

Els is als Strateeg bij Energize verantwoordelijk voor de ontwikkeling van merk-, campagne- en contentstrategieën. Voordat zij aan de slag ging bij Energize werkte zij als strateeg bij Social Embassy/Isobar en studeerde ze Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

Categorie
Tags

6 Reacties

    RobBruyn

    In je analyse neem je alleen posts van bedrijven mee. Zou je dit kunnen herhalen, maar dan met persoonlijke posts?

    Mijn verwachting is namelijk dat juist bij persoonlijke posts de nieuwe reacties vaker gebruikt worden, omdat ze meer emotie oproepen.


    7 maart 2016 om 14:30
    bramkoster

    @Rob: dat zou kunnen, maar voor ons platform zijn deze inzichten relevanter. En voor Social Embassy ook, vermoed ik. 🙂


    7 maart 2016 om 14:50
    Els Dijkstra

    @Rob, dat zouden we kunnen doen, maar zoals Bram al aangeeft zijn de inzichten over hoe mensen reageren op merk content en wat dat betekent voor merken die actief zijn op social voor ons relevanter, vandaar ook dat we persoonlijke posts niet hebben mee genomen. Maar het zou inderdaad kunnen dat persoonlijke posts meer diverse emoties oproepen. Je zou eventueel wat cijfers van persoonlijke posts kunnen verzamelen en deze vergelijken met de resultaten uit ons onderzoek?


    7 maart 2016 om 15:36
    Anouk

    Het feit dat veel mensen nog steeds de like-knop gebruiken, hangt ook samen met de stapsgewijze invoer van de emoties. Zelf kan ik namelijk pas sinds 2 dagen iets anders gebruiken dan de like-knop.

    Ben benieuwd hoe de resultaten er over 2 maanden uit zouden zien!


    10 maart 2016 om 21:14
    Gustavo Woltmann

    Interessante bevindingen, maar niet echt verrassend. Dat de like-knop nog steeds het vaakst gebruikt wordt heeft eventueel ook te maken met het feit dat die eerst staat, mensen zijn soms nogal ‘lui’ op dat gebied. Ikzelf had wel verwacht dat sport in de top 3 zou staan…


    1 september 2016 om 18:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!