Facebook verovert Nederland

23 september 2009, 16:23

De sociale netwerk site Facebook groeit sterk in Nederland. In week 37 bezochten ongeveer 3,6 miljoen Nederlanders de website. Dit blijkt uit metingen die we vandaag publiceerden bij Multiscope. De eerste keer dat Facebook.com een vermelding kreeg in top 50 van best bezochte sites per week was in week 13 van dit jaar. Toen met een bereik van 13%, dit percentage steeg in de afgelopen 24 weken naar 28%, wat ook resulteerde in een stijging van positie 38 naar 13 in week 37. Uit de maandcijfers is af te leiden dat, gemeten naar totale surftijd, Facebook inmiddels de nummer 9 site van Nederland is met een gemiddelde sessielengte van 402 seconden en een totale surftijd van 5.948.260 uur.

Hyves nummer 1

Vergeleken met de nummer één sociale netwerk site in Nederland, Hyves, scoort Facebook op diverse vlakken nog minder. Hyves is na Google de best bezochte website van Nederland met een stabiel bereik van 50% per week en 6,4 miljoen unieke bezoekers in week 37. Daarnaast is de geholpen naamsbekendheid van Hyves bijna twee maal zo hoog en waarderen de bezoekers de website ook met een hoger rapportcijfer. Het profiel van de bezoekers van Facebook verschilt duidelijk van de gemiddelde Hyves bezoeker. Zo zijn er relatief meer mannen op Facebook te vinden. Daarnaast zijn ook hoger opgeleiden relatief meer vertegenwoordigd op Facebook dan op Hyves.

Facebook wereldwijd

Facebook gaf onlangs aan wereldwijd zo’n 300 miljoen leden te hebben en inmiddels winst te maken. Dat de Amerikanen nu ook voet aan de grond in Nederland krijgen is het resultaat van hun internationale positie. Waar Hyves vooral een Nederlandse speler is, zullen internationale contacten die bijvoorbeeld tijdens vakanties ontstaan, sneller via Facebook verlopen.

Een andere netwerk site die de afgelopen maanden snel steeg is LinkedIn.com. Deze zakelijke netwerk site bereikte in augustus 2,2 miljoen Nederlandse bezoekers terwijl hier in januari 2009 nog 1,5 miljoen unieke bezoekers zijn gemeten. Ook de microblog service Twitter.com is een snelle stijger. In januari van dit jaar trok deze site 450.000 unieke bezoekers, een groot verschil ten opzichte van de in augustus gemeten 2,3 miljoen bezoekers.

Wat is jullie mening?

Tot zover het cijferwerk. Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is hoe jullie als marketeers aankijken tegen deze ‘battle of the networks’? Kunnen dergelijke netwerken in de toekomst naast elkaar bestaan? Wint Hyves het met zijn sterke Nederlandse ‘lock in’ of loopt Facebook over dit mooie Nederlandse merk heen? Of zitten we over drie jaar allemaal weer ergens anders? Drop je mening in de comments…

Disclaimer: ik heb zowel een Hyves, Facebook, Linkedin als Twitter account 🙂

John Kivit
Directeur bij Multiscope

Ondernemer in marketing, research, innovatie en technologie. Dagelijks druk met Multiscope, Shareforce en de Innoshow podcast.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Nick Meijer

    Ik weet niet of Facebook Hyves op korte termijn zal gaan overrulen, denk het eerlijk gezegd niet, maar ik verwacht wel een snelle groei de komende tijd. In mijn netwerk ken ik veel mensen die de “driehoek” Twitter/Linkedin/Facebook gebruiken: Linkedin als zakelijk uithangbord, Twitter als semi-zakelijk communicatie-tool en Facebook als persoonlijke platform, wat hierop aansluit. Naar mijn persoonlijke overtuiging leent Facebook zich hier beter voor dan Hyves. Dit heeft natuurlijk veel met levensfase en netwerk te maken, maar verwacht wel dat veel Hyvers zullen “doorgroeien” naar Facebook.


    24 september 2009 om 02:43
    Michael Linthorst

    Mijn mening is: ja, ze kunnen naast elkaar bestaan. Maar daarbij zie ik voor me dat elk netwerk steeds meer zijn eigen doelgroep en status verovert en profileert.

    Zoals bij de meeste producten is het volgens mij een kwestie van niches en doelgroepen. Zoals Nick aangeeft is linkedin de enige speler die zich presenteert voor het zakelijke netwerken. Je geeft zelf aan dat facebook internationaal is en meer hoger opgeleiden trekt, terwijl hyves juist een ‘ons klein Holland’ gevoel geeft. Zelf merk ik dat hyves steeds meer jongeren (8-15 jaar) en ouderen (50+) aan het winnen is, dat baseer ik puur op mijn eigen familie, terwijl mijn leeftijdsgenoten alweer hyves-moe lijken te raken en zich juist niet meer willen associëren met hetzelfde medium als deze doelgroepen. Twitter krijgt de laatste tijd een enorme boost van de media, elke celeb heeft een twitter (of fake-twitteraar) en noemt dit in zijn interviews. Kijk maar naar Boulevard, Lieve Paul en 3FM. Hoe dat zich gaat uitspelen waag ik me niet aan, daar zijn al diverse blogs aan gewijd.


    24 september 2009 om 06:06
    Dennis

    Ik ben geswitched van hyves naar facebook en hoeft nooit meer terug. Zie geen reden waarom ik 2 social networks voor vrienden naast elkaar zou moeten gebruiken.

    Al mijn vrienden zitten inmiddels op facebook en ik zie alleen nog maar een snellere groei.


    24 september 2009 om 13:03
    Alex

    Jongeren die naar het buitenland op reis gaan voor stage/afstuderen/(vrijwilligers)werk/vakantie ontdekken dat de mensen die ze tegen komen geen Hyves hebben en komen door nieuwe vrienden in contact met Facebook. Eenmaal thuis gekomen blijven ze regelmatig terug komen naar Facebook en zo wordt dit netwerk in de sociale omgeving steeds vaker genoemd.

    Ik heb inmiddels meerdere mensen het Hyves account zien afsluiten en overgestapt zijn op Facebook. Aan de andere kant groeit mijn netwerk op Facebook passief door, veel uitnodigingen komen van vrienden die op Hyves zitten. Uiteindelijk is er maar ruimte voor 1 sociaal netwerk (los van het sociaal zakelijk netwerk), ik voorzie dat de echte overstap in een stroomversnelling zal gaan raken de komende tijd. Dit wil niet zeggen dat iedereen het account zal afsluiten maar de komende tijd de aandacht gaat verdelen op twee netwerken.


    24 september 2009 om 18:42
    Koen

    Deze week is oa op RTL boulevard en 538 veel aandacht besteed aan Facebook doordat er een “fake” BNer via Facebook allerlei andere BNers had benaderd. Ben benieuwd of dit nog wat los gaat maken bij de massa. Zou helemaal cool zijn als Facebook dit in scene heeft gezet.


    24 september 2009 om 19:54
    Suusje

    @Alex, ik zie juist dat mensen de aandacht NIET gaan verdelen over 2 netwerken,maar juist gaan focussen op 1 netwerk. Daarbij zal hyves het onderspitn delven…juist vanwege de redenen die je zelf al aanvoert…op facebook krijg je alles in 1, mooi overzichtelijk en centraal aangeboden…op hyves krijg je maar een beperkt aanbod van vrienden/content aangeboden in 10 verschillende (onoverzichtelijke) stijlen.

    Facebook has the future!


    25 september 2009 om 00:13
    Sjef Kerkhofs

    @John: Ik denk dat de netwerken prima naast elkaar kunnen blijven bestaan, zolang ze allemaal een ander soort value bieden. Zoals je al aangeeft, Facebook wordt veel gebruikt voor internationale vrienden/contacten. Dat soort waardeverschillen maken het voor alle netwerken mogelijk te bestaan.

    Echter, als deze verschillen in toepassingen en waarde minder worden gaan sommige netwerken het ZEKER moeilijk krijgen. En dan denk ik eerlijk gezegd dat Facebook aan het langste eind zal trekken, aangezien dat simpelweg wat beter in elkaar zit. Ik merk momenteel ook al steeds vaker dat mensen overstappen naar Facebook, al is dat bij de jeugd nog andersom.


    25 september 2009 om 09:52
    Stef

    Ik ben zelf zanger (onder een schuilnaam dan wel) en kreeg van hyves eerst een artiestenhyves. Maar de vriendin van een collega-artiest die mijn muziek altijd maar afkraakte zit bij hyves als medewerkster. En toen ontnamen ze mij mijn artistenstatus weer. Toen ik er iets over zei (op vriendelijke manier) werd ik een week lang door hyves geblokkeerd. Men zei dat ik als buitenlander in Nederland geen artiest kon zijn. Hoewel ik intussen al Nederlander ben. Een bekend acteur die ik ken krijgt om dezelfde redenen ook geen ‘bekende hyvers’ account. Hij zou zogenaamd nog niet vaak genoeg in Nederland te zien zijn geweest. Maar een nobody als sabine keulen heeft wel een bners account. Er wordt duidelijk niet eerlijk gewerkt bij hyvs achter de schermen.


    20 februari 2010 om 21:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!