Een privacy workout en de datafitheid van ING en ANWB

24 maart 2016, 14:00

Verslag van de 12e editie van Data Donderdag

Afgelopen donderdag 17 maart organiseerden Anchormen, GoDataDriven en Datafloq alweer de 12e editie van Data Donderdag. Deze avond stond in het teken van fitheid: fitheid van je auto (Gregor Abbas, ANWB), financiële fitheid (Aziz Mohammadi, ING), een privacy workout (Joke Bodewits, Hogan Lovells) en de fitheid van patiënten (Willem Herter & Wouter Kroese, Pacmed).

Preventief repareren

Gregor Abbas, consultant innovation bij de ANWB, trapte de avond af met een presentatie over het voorspellen van autopech. Jaarlijks komen er ruim een miljoen pechmeldingen binnen, gemiddeld zijn dat er 3.000 per dag. Maar analyse van de cijfers maakt duidelijk dat er ook piekmomenten van 9.000 meldingen per dag kunnen zijn. Met als gevolg langere wachttijden en minder tevreden klanten.

De ultieme uitdaging van ANWB is dan ook te kunnen voorspellen dat dhr. Jansen morgen om 9:24 met zijn VW polo strandt met een lekke band (rechtsvoor) op de Kerkdijk 59. “Want als we dat kunnen, staan we altijd op tijd en op de juiste locatie klaar!” Om hier meer gestalte aan te geven loopt er momenteel een proef waarbij de auto’s van ANWB-leden zijn uitgerust met een dongle die informatie verstuurt over de fitheid van de auto. Zo kan men van passief, naar proactief en uiteindelijk naar preventief handelen worden overgeschakeld en kan er veel nauwkeurig voorspeld worden wanneer bepaalde onderdelen aan vervanging of reparatie toe zijn.

De 4 J’s van ING

Na de ANWB was het de beurt aan Aziz Mohammadi, manager van het data scientist team bij de ING. Zijn verhaal ging over het nut en de werking van de 1:1 marketingmachine die ING ontwikkeld heeft. Bankieren is namelijk steeds meer een digitale business geworden en het soort contact is verschoven van outbound (ING initieert het contact) naar inbound (klant neemt zelf contact op met ING).

Om deze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn hanteert ING de vier j’s in haar marketing: de juiste propositie, op het juiste moment, in het juiste kanaal, aan de juiste klant aanbieden. Zo kunnen dus relevante offers worden aangeboden die op dagelijkse basis worden vergeleken met de 100 beschikbare voorspelmodellen die gebaseerd zijn op meer dan 600 variabelen. De grote wens van ING richting de toekomst is nu nog om realtime de beste offers te kunnen aanbieden, aangezien de data over de effectiviteit van de offers nu met een dag vertraging wordt verwerkt.

Privacy workout

Joke Bodewits, advocate bij Hogan Lovells nam het stokje van Aziz over met een interessante privacy workout. Gelukkig hoefden we hiervoor niet in beweging te komen, maar werd actieve deelname wel zeer gewaardeerd. Joke begon haar verhaal met de definitie van een persoonsgeven: alle informatie die direct of indirect te herleiden is tot een individu is een persoonsgegeven.

Maar met deze definitie verschilt het dus per persoon of iets een persoonsgegeven is of niet. Zo kan ik een contourschets van Usain Bolt direct herkennen, maar hebben andere mensen mogelijk meer informatie nodig om te weten dat het hier om Usain Bolt gaat, waardoor voor hen deze afbeelding geen persoonsgegeven is.

Dit grijze gebied zorgde voor veel, soms vermakelijke, discussie. Uiteindelijk is het voor bedrijven die werken met persoonsgegevens noodzakelijk te voldoen aan een wettelijke basis: er moet ondubbelzinnig toestemming gegeven zijn door de eigenaar voor het gebruik van zijn of haar persoonsgegevens: het gebruik van de gegevens is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst (denk aan een abonnement op een tijdschrift) of er moet een gerechtvaardigd belang zijn (wanneer het belang van de verantwoordelijke om de gegevens te verwerken hoger is dan het belang van de geregistreerde persoon om die gegevens niet te verwerken). Dit alles met een doel: transparantie.

Pacmed pitch

Na de drie presentaties werd de avond afgesloten door de startuppitch van Pacmed. Na in 2014 meegedaan te hebben aan de Nationale DenkTank hebben Willem Herter en Wouter Kroese Pacmed opgericht om Nederland gezonder, mobieler en socialer te maken met behulp van big data.

Startpunt hiervoor is de huisartsenpraktijk, met als droom dat patiënten alleen nog maar de zorg krijgen die in de praktijk heeft bewezen te werken voor vergelijkbare patiënten. Het begin is gemaakt door data te analyseren van patiënten met een urineweginfectie. Later dit jaar zal deze data ook daadwerkelijk in een pilot bij huisartsenpraktijken gebruikt worden.

De volgende Data Donderdag staat gepland voor donderdag 26 mei, dit zal de laatste editie voor de zomervakantie zijn. Na de zomer staan er in september en november ook al weer meetups gepland.

Ik ben partner bij Anchormen, expert in data excellence. Anchormen gelooft dat bedrijven op het juiste moment en op de juiste manier kunnen handelen. Omdat wij vernieuwend denken over het genereren van inzicht, weten we zeker dat we dit geloof met onze oplossingen kunnen waarmaken. Digitalisering verandert de wereld razendsnel. Naast terugkijken, moeten bedrijven weten wat er nu speelt en anticiperen op wat er gaat gebeuren. Datavolumes, dataverscheidenheid en de snelheid van data nemen alleen maar toe en het is dan ook onze missie om organisaties van zoveel mogelijk relevante en waardevolle informatie te voorzien. Als experts in data excellence leveren we diensten als business innovatie consultancy, data science, data architectuur, engineering, training en support. In het kort: we ontsluiten data en brengen deze samen met andere data. Vervolgens halen we hier bruikbare informatie uit voor het nemen van de juiste beslissingen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!