Fleurop.nl op 1 in de WUA! Top 100 Beste Websites 2015
Banken en verzekeraars stijgen opvallend
Fleurop.nl behaalt opnieuw de hoogste consumentenscore in de WUA! Top 100. Consumenten waarderen vooral de overzichtelijke site, het supermakkelijke bestelproces en de betrouwbaarheid van de bloemenwebsite. Fleurop.nl verslaat hiermee 2.970 andere onderzochte websites in 7 grote branches. Opvallend is dat websites voor verzekeringen en bankdiensten steeds beter scoren bij consumenten en dicht de top-10 naderen. Deze partijen lijken een antwoord te hebben gevonden op de vraag: “Hoe maak je een complex, niet-tastbaar product aantrekkelijk voor de klant?”. Bekijk de Top 100 en ontdek het geheim van de winnaars.
De eerste 10 in de WUA! Top 100
Ga voor de volledige WUA! Top 100 Beste Websites 2015 naar wua.nl/top-100-beste-websites
Opvallende stijgers in de WUA! Top 100
Traditionaal scoren websites uit de retail- en travelbranche goed in de WUA! Top 100. Opvallend is dat nu ook websites in de verzekeringenbranche en in de bankensector steeds beter scoren bij consumenten. Deze partijen lijken een antwoord te hebben gevonden op de vraag: “Hoe maak je een complex, niet-tastbaar product aantrekkelijk voor de klant?”.
De 5 lessen van de winnaars in de WUA! Top 100
Wat is het geheim van de winnaars? Hoe zijn ze er in geslaagd zo goed te scoren bij consumenten? WUA! belde met de winnaars en zet hier de vijf belangrijkste lessen op een rij.
1. “Ons geheim? Stel de klant centraal!”
Met stip op nummer één bij alle winnende websites staat het centraal stellen van de klant. Dit aspect noemen alle winnaars als eerste als we vragen naar hun geheim. Dit is natuurlijk geen echt geheim, maar wij merken dit jaar dat de winnaars hier ook echt in de praktijk werk van maken.
Een paar voorbeelden: Monuta nodigt klanten uit op kantoor, Triodos houdt klantendagen waar particulieren zien wat ondernemers in de buurt doen met hun spaargeld, Vrijbuiter heeft de look & feel van de site ronder en rozer gemaakt als antwoord op de vrouwelijke doelgroep en ING streeft naar een excellente customer journey, een 9+-ervaring.
2. Zorg voor een consistente ervaring over kanalen heen
Het is een trend voor bedrijven om te streven naar een consistente klantervaring over alle kanalen heen, zowel online als offline. Een paar jaar geleden kwamen we nog veel websites tegen die los stonden van andere bedrijfsonderdelen. In 2015 kan dat niet meer als je wilt winnen.
KPN is dit jaar 87 plaatsen gestegen in de WUA! Top 100. Alexander van Dijk, director online bij KPN: “Wij streven overall naar een consistente klantervaring over alle kanalen en devices heen. We willen dat een klant overal het zelfde gevoel heeft, op een desktop, via de app, maar ook in de winkels. Daarom hebben we dit jaar een totaal nieuwe merkstijl neergezet.”
3. Blijf vernieuwen en ontwikkel vanuit mobile first
De winnaars in de WUA! Top 100 zijn voortdurend bezig met het vernieuwen van hun online omgeving. De grootste stap van de afgelopen jaren is voor velen de overstap naar responsive en het ontwikkelen vanuit de mobile first gedachte. Als je goed wilt presteren op het web, is dit een absolute must.
Vrijwel alle winnaars en runners-up hebben hun website vernieuwd naar de standaarden van 2015 en gaan daar mee door, zoals Fietsenwinkel.nl. Edouard Rekko, commercieel directeur van Fietsenwinkel.nl: “Eigenlijk stellen we ons de hele tijd de vraag waarom je niet via internet bij ons een fiets zou kopen. We zijn continu bezig met het wegnemen van alle barrières die een rol kunnen spelen.”
Voor Ziggo is het continu vernieuwen heel belangrijk, zegt Frits Lammerts, director digitization & online bij Ziggo: “Wij hanteren een user centric design, doen veel onderzoek, verrichten veel a/b-testen en zijn nooit tevreden.”
4. Implementeer snel
Als je wilt winnen op het web, moet je beter zijn dan je concurrent, scherp blijven en vernieuwingen met snelheid doorvoeren. Alle winnaars en runners-up in de WUA! Top 100 benadrukken dit als je vraagt naar hun geheim.
Steven de Raat, ceo van Vrijbuiter.nl, dat nummer 3 staat in de top 100: “Ons geheim? Luisteren naar je klant en zo snel mogelijk aanpassen! Dus de dingen ook direct veranderen, op een snelle manier en niet ellenlang discussieren maar doen.”
5. Trend in online conversie: data, profilen en targeten – wat verwacht de klant?
Als een van de grootste trends op dit moment noemen vele geïnterviewden het nog meer focussen op het gebruik van data om een meer persoonlijke customer journey te realiseren; zowel data uit de systemen als feedback van klanten. Het sterkst benadrukken grote telecombedrijven als Ziggo en KPN de trend van datagebruik om de klant nog beter en persoonlijker te bedienen.
Maarten Stramrood, director online marketing & insights bij Ziggo: “Wij zien kansen in het persoonlijker maken van communicatie en vindbaarheid van de website door nog meer data te gebruiken. We gebruiken misschien nu 5 tot 10 procent van de data. Dit percentage moet omhoog.”
Wat is de WUA! Top 100 Beste Websites 2015?
De WUA! Top 100 Beste Websites 2015 is de zesde editie van de best scorende websites uit de WUA! Benchmark. In totaal gaven 8.850 respondenten 29.206 unieke websitebeoordelingen over 2.971 websites in 7 branches. De respondenten zijn in de verschillende onderzoeken volledig vrij om hun eigen journey langs concurrerende websites te bepalen. In het WUA! Top 100 rapport vindt u meer uitleg over het onafhankelijke onderzoek van WUA!