Gamechanger voor Facebook: interactief adverteren via Canvas
Vorige week werd Canvas, een nieuwe manier van adverteren binnen Facebook, officieel gelanceerd. Grote Amerikaanse merken, zoals Target, Wendy’s en BMW, waren er al een paar maanden mee bezig, maar verder was het nog afgesloten van het grote publiek. Nu mag iedereen los met deze interactieve advertenties, maar waar hebben we het precies over? En waarom gaat dit een enorm verschil maken? Een heuse gamechanger, ook al lijkt niet iedereen dat door te hebben.
Op NU.nl, Dutch Cowboys en Emerce stond nog een kleine aankondiging, maar verder bleef het muisstil in de Nederlandse media. Vreemd eigenlijk, want Canvas gaat zeker impact maken.
Dit is Canvas
Eerst even de basics: wat is het precies? Interactieve advertenties die het gehele scherm van jouw smartphone vullen, met opties als video, tekst en animatie. Waar je normaal bijna gedwongen wordt om te kiezen, kun je nu deze vormen met elkaar combineren. Een 360-gradenvideo combineren met opgemaakte tekst, een duidelijke kop en een knop met een call-to-action? Ja, met Canvas kan dat.
En dan komt nog het mooiste: ze laden veel sneller, omdat Canvas de technologie en backend van Facebook gebruikt. Ze duiken alleen op in je iOS- of Android-app, want ze zijn puur gemaakt voor mobiele apparaten (lees: gemaakt voor de toekomst). Canvas is in zoverre vergelijkbaar met Instant Articles, die andere grote ontwikkeling van 2016. Instant advertenties.
Tel dit allemaal bij elkaar op en je hebt een compleet nieuwe manier van verhalen vertellen via Facebook. Facebook omschrijft het als een onderscheid tussen 2-D en 3-D.
‘News Feed and a page shouldn’t just feel like a 2-D surface—it should feel like a window with something underneath it.’
Met Canvas kun je steeds meer lagen van een verhaal ontdekken.
Nieuwe standaard
Deze advertenties zijn ook niet vergelijkbaar met de old school online banners die nog steeds ronddwalen in de rechterkolom: Canvas probeert een nieuwe standaard te zetten. En ze hebben daarbij ook met een schuin oog naar de concurrentie gekeken: het heeft namelijk veel weg van de advertenties binnen de Discover-tab van Snapchat.
Facebook legt het als volgt uit: ‘
Our goal is to build ad experiences that deserve to live in your News Feed. We recognize that the ads we’re serving are living next to content from the people and pages that you care about most. The bar for content in News Feed is very high.’
Het effect
Er valt ook al wat te zeggen over het effect van Canvas: uit de eerste onderzoeken blijkt dat 53 procent van de gebruikers de advertenties in hun News Feed bekeek; ze bleven dan gemiddeld 31 seconden kijken. Dat zijn click through rate-cijfers waar elke adverteerder prat op gaat. Natuurlijk moet nog blijken hoe dit in de praktijk eruit gaat zien, maar stel dat je de vergelijking trekt met de cijfers van Salesforce? Ouch, dat zijn grote verschillen.
Terwijl organisch bereik van Facebook-pagina’s daalt, is het voor merken, organisaties en campagnes steeds belangrijker om na te denken over de advertentiemogelijkheden binnen Facebook. Met de opkomst van mobiele apparaten en interactieve vormen als 360-graden video en virtual reality zijn Canvas-advertenties de logische volgende stap.
Advertenties die zich over het gehele scherm verspreiden vind ik zelf altijd super vervelend. Het komt erg dwingend over en bereikt hierdoor zijn doel niet. Toon dan liever naast informatie die ik zoek ook informatie die op de een of andere manier een relatie heeft met het onderwerp.
Ik heb zelf ook uitgekeken naar de komst van canvas, maar ben nog niet overtuigd.
Op dit moment heb ik een internationale campagne draaien waarin 1 van de advertenties de canvas vorm heeft. Er zijn twee dingen die mij tot nu toe opvallen:
– Het opzetten van een canvas advertentie laat nog te wensen over: ik kreeg van Facebook het advies om deze niet via de Power Editor op te zetten maar met ‘publicatietools’. Met de Power Editor krijg je nu nog foutmelding op foutmelding
– De canvas advertentie scoort nog niet zo goed als verwacht: de carrouseladvertenties in mijn campagnes doen het 5 to 10 keer beter qua weergaven en kliks
Het succes van canvas hangt wat mij betreft dan niet alleen af van de fullscreen mogelijkheden, maar bijvoorbeeld ook van het feit dat je moet klikken/tappen om de advertentie te openen. Ik denk dan ook dat we zelf zullen moeten testen, testen en nog eens testen om te kunnen bepalen of canvas echt the next big thing is.
Interessant, Thomas! Heel benieuwd naar de eerste ervaringen (de cijfers van Facebook zelf moet je tenslotte altijd met een korreltje zout nemen).
En wat je zegt klopt natuurlijk: we moeten het eerst maar eens testen.
Erg interessante ontwikkelingen waarbij ik positieve ervaringen hoor bij gebruikers. Vooral bij het tonen van producten is het een ideale manier voor het creëren van een beleving.
Ook tijdrovend ondanks de prima UX bij het maken. Erg benieuwd naar de ervaringen en resultaten. Wij testen inmiddels ook wat het voor ons doet.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!