Gamers zijn net mensen
Oscar Diele van Spil Games over gamers als advertentiedoelgroep
In een onderlinge samenwerking gaan Spil Games en Marketingfacts in een serie van 5 video-interviews in op de kracht van gaming als advertisingplatform. En deze eerste aflevering bespreekt Oscar Diele, chief marketing officer bij Spil Games, onder andere de gaming-markt, de doelgroepen en het profiel van gamers – en dat is flink anders dan het stereotype doet geloven, het zijn eigenlijk net mensen.
In opdracht van Spil Games achterhaalt Marketingfacts in een serie van 5 video-interviews de kracht van games voor adverteerders.
Oscar Diele is een grote naam in de online wereld. Hij werkte o.a. bij Wehkamp.nl, Marktplaats/eBay en Tom Tom en is sinds een jaar of 4 verantwoordelijk voor de marketing van Spil Games. Toen hij zich oriënteerde op z'n rol bij Spil, verdiepte hij zich in de gaming-wereld. De stereotypen die daarbij opkwamen in de zoekresultaten, bleken allerminst te kloppen. 'Casual gamers' zijn mainstream – en dat kan ook bijna niet anders als je weet dat het er wereldwijd ongeveer 700 miljoen zijn.
Maandelijkse komen zo'n 180 miljoen van hen bij Spil Games uit, voornamelijk jonge meisjes, jonge jongens en volwassen vrouwen, die elk worden bediend met eigen platforms en spelletjes die bij hen passen. Zij spenderen relatief veel tijd op de website en zijn actief betrokken bij de spelletjes. Die 'engagement' heeft als voordeel dat de bijkomende advertising goede resultaten behaalt, wat o.a. blijkt uit relatief hoge click-through-rates op video-advertising en banners. En dat maakt gaming een hele interessante omgeving voor adverteerders.
Ik denk wel dat het belangrijk is om erbij te vermelden dat het om social of casual games gaat. Dat is inderdaad behoorlijk mainstream en dat zijn ‘gemiddelde mensen’. Mensen die wel eens een spelletje spelen. Mensen die zich identificeren als ‘gamer’, in veel gevallen hardcore gamers, vallen daar totaal buiten en je kunt je zelfs afvragen of dat mainstream is. Er is dan ook een gigantisch verschil tussen spelletjes spelen (Farmville, Candy Crush of Wordfeud) en gamen (League of Legends, World of Warcraft, Diablo).