Gamification op festivals – hoe pas je dat toe?

12 november 2014, 08:30

Festivals naar een hoger level tillen in 4 stappen

Gisteren schreef ik al over gamification – wat het is en hoe je het in kunt zetten. Hoe een festival daadwerkelijk haar persoonlijkheid kan formuleren op een manier dat deze te vertalen is in een verhaal, zal ik in deze blog omschrijven. Stapsgewijs zal ik duidelijk maken welke elementen uit de persoonlijkheid perfect aansluiten op die uit het ontwikkelen van een verhaal. Vervolgens zal blijken dat een verhaal dat op deze manier geschreven is, feilloos aansluit op de essentiële onderdelen van gamification. Om op deze manier gamification leven in te blazen op een festival.

Deze gastbijdrage is geschreven door Mirthe van Donselaar, student communicatie aan de NHL Hogeschool.

Vier Stappenplan

Zoals ik gisteren schreef, zijn er vier stappen om de persoonlijkheid van een festival via storytelling om te zetten in gamification. Deze vier stappen zal ik vandaag verder toelichten.

1. Persoonlijkheid vaststellen

Met behulp van the golden circle, van motivatiespreker Simon Sinek, kan de persoonlijkheid van een festival juist worden vastgesteld zodat storytelling en gamification vlekkeloos op elkaar aansluiten. ‘What’ in de cirkel is het festival zelf. ‘How’ is de onderscheidende kracht en de strategie van het festival. En het ‘why’ is de daadwerkelijke drijfkracht achter het festival. Het statement waaraan mensen zich willen verbinden. Het belangrijkste is dat er altijd van binnen naar buiten wordt gewerkt. Dus door altijd te beginnen bij het ‘why’.

2. Persoonlijkheid verankeren

Stel randvoorwaarden aan de vastgestelde persoonlijkheid. Dit zijn de richtlijnen voor alle zichtbare en interactieve uitingen van het festival. Koppel hier doelstellingen aan. Dit is hetgeen waar elke keuze uit voorkomt.

3. Vertel je verhaal

Nu is het tijd om de persoonlijkheid tot leven te brengen via een verhaal dat inspeelt op de emoties van de doelgroep. Dit wordt gedaan via de drie uitgangspunten van het schrijven van een verhaal: de hoofdpersoon, het incident, en de climax. Elk onderdeel versterkt de betrokkenheid.

Hoofdpersoon

De hoofdpersoon dient als aspiratiegroep voor de doelgroep. Dit moet dus een figuur zijn waar de doelgroep naar opkijkt, een personage die de ultieme ervaring beleeft waar de doelgroep naar streeft. De hoofdpersoon wordt vertaald vanuit de ‘what’, naar een karakter.

Incident

Er gebeurt iets opvallends, waardoor het verhaal begint. De ‘how’ van het festival moet hierin naar voren komen, om de doelgroep mee te nemen in de sfeer van het verhaal, de sfeer van het festival. Belangrijk is dat er nieuwsgierigheid gewekt wordt bij de doelgroep. Om dit effectief te bereiken, worden de vier elementen van games toegepast. Er moet een duidelijk (1) doel zijn, met (2) uitdagende richtlijnen. Daarnaast moeten behaalde (3) resultaten zichtbaar zijn en deelname is (4) vrijwillig.

Climax

Hier wordt de clou onthuld. Het ‘why’ moet vertaald worden naar een bepaalde verrichting. Deze verrichting onthult de motivatie (het ‘why’). In gamification staat motivatie dan ook gelijk aan de verrichting (werk). Hier moet het ‘why’ dus vertaald worden naar een daadwerkelijke handeling.

Door deze vertaling, wordt een intrinsieke waarde aangegrepen. Deze is overeenkomstig met zowel de persoonlijkheid van het festival als dat van de doelgroep. Belangrijk bij de climax is een verrassend element dat de doelgroep overdonderd, de motivatie.

4. Een sfeervol verhaal tastbaar maken

Duidelijk is dat het hele festivalconcept zich perfect leent voor gamification. Nu moet het festival gamification concreet inzetten op een manier dat het typerend is voor juist dát festival.

Om de climax uit de storytelling van het festival te concretiseren in interactieve onderdelen, moeten deze onderdelen de structuur van de vier game elementen volgen. 1 het doel, 2 de uitdagende richtlijnen, 3 het zichtbare resultaat en 4 de vrijwillige deelname. Het doel is altijd gelijk aan de motivatie. De andere drie punten zijn veranderlijk.

Op deze manier weet het festival haar persoonlijkheid in een pakkende verhaalvorm uit te dragen via tastbare, strategische obstakels. Haar persoonlijkheid is niet meer slechts een gevoel, maar een beleving die het publiek daadwerkelijk kan ondergaan.

Case: Up Festival

Up Festival is een fictief meerdaags muziekfestival in Oost-Nederland. Ieder jaar in het laatste weekend van juli wordt het groene terrein van Up Festival voor drie dagen opgemaakt voor zo’n 30.000 bezoekers. Up Festival draait om het naar buiten brengen van nieuwe kunstenaars en beginnende bands en om haar publiek nieuwsgierig te maken naar inspirerende activiteiten en optredens.

Op Up Festival treden met name onbekende artiesten op. Ieder jaar doet de festivalorganisatie haar best om de nieuwste ontwikkelingen in de kunst ten toon te stellen op Up Festival.

Hier komt vooral Nederlands en Duits publiek op af, maar ook Engels, Belgisch en Frans. Het oorspronkelijk Nederlandse festival profiteert dan ook van de artistieke inbreng van deze verschillende culturen. Het publiek voelt zich aangetrokken door de authentieke sfeer die heerst over Up Festival.

Up Festival bestaat sinds 2005 dus viert aankomende zomer haar 10-jarige jubileum. Daarom heeft de organisatie van Up Festival besloten om vanaf dit jaar een hele nieuwe draai te geven aan het festival. De gamificationtheorie zal helpen demonstreren, aan de hand van de zojuist beschreven vier stappen hoe Up Festival haar festival naar een hoger level weet te tillen.

1. Persoonlijkheid vaststellen

  • Why: omdat Up Festival gelooft in het samen dirigeren van het onverwachtse
  • How: door te blijven verrassen, ruimte te laten voor interactie, en het kleuren van onbeschreven bladzijden
  • What: in de vorm van een festival

2. Persoonlijkheid verankeren

Het samen dirigeren van het onverwachtse, vergt een non-stop out of the box mindset. Up Festival wil haar publiek intrigeren en inspireren, om zo voor onvergetelijke herinneringen te zorgen.

3. Vertel je verhaal

De doelgroep hier is een alternatief festivalpubliek. Zij komen van alle hoeken van het land en zijn tussen de 15 en 35 jaar. Hun muzieksmaak is verschillend, maar ze staan graag open voor nieuwe tonen.

Hoofdpersoon

Een diverse vriendengroep op zoek naar avontuur. Zodat veel verschillende mensen zich kunnen identificeren.

Incid​ent

De vrienden rijden ’s avonds in een auto over een grote verlaten weg, tot het navigatiesysteem veranderd in een draaikolk met alle kleuren van de regenboog, die de vrienden meezuigt een wonderbaarlijke wereld in.

De vrienden zijn nieuwsgierig naar deze nieuwe plek. Wanneer er één een bloem plukt begint er muziek te spelen. Wanneer een ander op een steen gaat zitten, verandert de steen in een luxe troon. En zodra er één een appel plukt verschijnt er een poort. Aan de andere kant van de poort is het stil.

Cli​max

Wanneer één van de vrienden met zijn voet tikt wordt het ritme melodieus herhaald. De anderen krijgen dit al snel door en maken zo samen hun eigen muziek. Hoe onverwachts het ook is, samen kunnen zij het dirigeren.

4. Een sfeervol verhaal tastbaar maken

Dit verhaal geeft aan dat Up Festival talloze verrassingen voor haar publiek in petto heeft. En dat het publiek ook vooral zelf moet uitzoeken waar de veranderingen zitten en deze kunnen beïnvloeden. Dit verhaal draagt precies uit waar Up Festival om draait. En dat is waar gamification zijn intrede doet.

Het verrassingsconcept dat Up Festival biedt, vertaald het festival feilloos door in gamification. Dit doet zij door (doel) haar publiek daadwerkelijk de gelegenheid te geven om de verrassingen zelf te ontdekken en wat ze ermee kunnen. Verrassingen zijn hier het onverwachtse en wat het publiek ermee kan, is het dirigeren ervan. De uitdagende richtlijnen (regels) worden pas bekend zodra ze een verrassing hebben ontdekt. Het resultaat (feedback) kan in de vorm van muziek zijn en is dus direct waarneembaar.

Ten slotte (vrijwillige deelname) is het publiek nergens toe verplicht. Alleen genieten van de muzikale optredens, of zien hoe anderen meespelen is net zo goed mogelijk.

Bronnen

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!