Gebrek aan goede internetmarketeers en webdesigners
In Nederland is er een groot gebrek aan gekwalificeerde internetmarketeers, webdevelopers en -designers. Dat zeggen Chantal Tak en Greg Savage van personeelsbemiddelaar Aquent. Het bureau zoekt personeel daarom deels buiten Nederland aldus Emerce.
Een redelijke open deur maar inderdaad wel een steeds groter probleem in Nederland. Bijna dagelijks word ik benaderd of ik (goede) mensen weet voor vacatures bij met name bureaus en exploitanten. Voor een belangrijk deel heeft dit te maken met het onderwijs in Nederland waar mijn inziens veel te weinig aandacht wordt besteed aan ‘ons vak’. Reden voor mij om gratis gastcolleges te gaan geven op hogescholen en universiteiten.
Het aantal reacties is enorm. Veel vakgenoten die hebben aangeboden ook gastcolleges te geven, een handvol hogescholen en universiteiten die me inmiddels hebben benaderd voor een afspraak en zelfs spontane aanmeldingen van sponsors. Ik ben op dit moment (te) druk met het afronden van het Marketingfacts Jaarboek om dit nu op te kunnen pakken maar beloof hier binnen een maand werk van te maken!
Deels zit dit inderdaad in de opleidingen, en daar zou iets aan gedaan moeten worden, vooral ook om de lange termijn problemen op te lossen. Echter lost dat de korte termijn problemen niet op. Immers, zeker in marketingland, gaan de meeste recruiters nog steeds op zoek naar ervaren personeel. En staat ervaring vaak hoger aangeschreven dan kennis in nieuwe media, is mijn ervaring.
Het bijscholen van marketeers op nieuwe media moet daarom ook beter. MBA’s of masters op dit gebied zouden ontwikkeld moeten worden. De Media Plaza summer school is een eerste initiatief, maar er is nog veel te doen op dit gebied.
Ik denk dat ik één van de mensen ben over wie dit precies gaat. Mijn opleiding is gruwelijk breed, er is amper gesproken over semantiek, het marketingverhaal laten ze helemaal achterwege. Over stricte code hebben ze het nooit gehad… Blij dat ik me ooit heb verdiept in SEO en zodoende mezelf toch kan redden in verschillende disciplines.
Ander probleem is de vraag van het bedrijfsleven naar .Net oplossingen, terwijl veel studenten een handje vol Java (en met een echte ICT studie C++) en in PHP leren programeren.
Denk dat het 2006 redelijk veilig is om te zeggen dat webdesign allange niet meer iets is waar je mee klaar komt als je grafische vormgeving op het rietveld hebt gedaan, of waar een bureau wat zich voorheen specifiek richt op grafische vormgeving nog mee wegkomt.
Deel van het probleem is onze opleidingen. Die zijn te veel gericht op traditionele manieren van Marketing. Daarnaast is de hele beleid en structuur van huidige HBO en WO instellingen gericht op korte termijn. Ze willen zo snel mogelijk, zo veel mogelijk studenten binnen halen ivm met subsidie. Vervolgens wordt het geld geïnvesteerd in langere termijn projecten zoals onroerend goed, niet in het verbeteren en updaten van de studies.
Een andere punt is dat door de grote vraag en beperkt aanbod zijn veel marketeers, designers en developers niet bereid voor een baas te werken. Het is op dit moment veel aantrekkelijker om zelfstandig te werken. Meer vrijheid en meer financiële voordelen.
Ik ben erg blij met het bericht. Net als Marco wordt ik overstelpt met aanvragen. Niet zozeer webdesign, meer wel senior online marketeers en senior online project managers. Vooral het senior deel is erg belangrijk. Want er zijn nauwelijks mensen te vinden die een behoorlijk brok ervaring, kennis en kunde kunnen koppelen aan professionaliteit. Ik blijf me ook verbazen over het verschil met bijv. sommige Amerikanen die je tegenkomt.
Omdat ik vooral de ervaring en senioriteit mis, kan dit niet aan de scholing. Vijf a 10 jaar geleden had je hier nu eenmaal geen opleidingen voor. Wel zouden die opleidingen er ondertussen moeten zijn. Geen idee eigenlijjk of dat het geval is.
Tot die tijd juich ik elk initiatief om top professionals uit het buitenland te halen van harte toe!
Hmm, en dan druk je op preview, zie je een vreselijke typo staan, maar is je bericht toch al geplaatst. Nieuwe feature van de nieuwe site?
Ik denk dat Johan heel goed het tweede punt aanstipt. teweinig senioren waardoor junioren en trainee’s geen gedegen leermeester hebben met ervaring en deze junioren het wiel telkens zelf uit moeten vinden.
Over internetmarketeers kan ik weinig zeggen maar ik ben het in ieder geval wel roerend eens met het feit dat Nederland nauwelijks goede webdesigners lijkt te herbergen. Er zijn bij sommige bureaus nog wel mensen die iets aardigs kunnen ontwerpen maar dan laat de implementatie weer zwaar te wensen over. Slechte HTML, usability? huh?, niet goed werkend in alle browsers etc. etc.
Als ik mezelf de opdracht geef om eens drie Nederlandse sites van bekende bedrijven te bedenken waarvan ik zoiets heb van: “Dat is nou een mooie site. Ik wou dat ik die gemaakt had!” dan kost dit me om eerlijk te zijn enorm veel moeite. Ik heb me al es afgevraagd of webdesign uberhaupt enige prioriteit heeft in Nederland. Het lijkt soms alsof de meeste bedrijven hier stomweg nauwelijks geld voor over hebben. Misschien dat dat ook wel bijdraagt aan het gebrek aan goede web designers?
De mooiste websites zijn vaak persoonlijke sites van mensen en niet sites van bedrijven. Meestal is er ook geen enkele klant die het aantal uren dat daar in gaat zitten wil betalen. Zo denk ik dat het mij serieus veel moeite zou kosten om een klant te krijgen die het okee vindt als ik het design van zijn/haar website net zo tot in de puntjes uitwerk als ik met het design van mijn eigen site gedaan heb. Dat is jammer want het lijkt me te gek om klanten te hebben die echt willen dat je tot het uiterste gaat om zo iets echt superstraks op te leveren. Negen van de tien keer vindt men het al gauw ‘wel goed zo’. Wat dat betreft heerst er bijvoorbeeld in de VS weer een heel andere stemming. More is more. Want dat is natuurlijk ook zo als het gaat om het maken van echt mooie dingen.
Marco, ben met jouw eens.
Wat ik zelf vaak tegen kom is dat bedrijven een site laten ontwerpen zonder enige rekening te houden met zoekmachines enz. Vaak weten webdesigners daar (te)weinig vanaf.
Vooral bij multinationals merk ik dat alles centraal geregeld word, waarbij er een zwaar CMS draait. Er is dan absolute geen rekening gehouden met lokale behoeftes, design, zoekmachine vriendelijkheid enz.
Kortom: Er zijn developers, er zijn designers en er zijn zoekmachine “marketeersâ€.
Echter de combinatie van de bovenste 3, aangevuld met traditioneel marketing ontbreekt!
Daarnaast ben ik met Johan eens dat er een tekort aan ervaring is.
Als ik mijzelf vergelijk met mijn Amerikaanse collega’s, dan zie ik grote achterstanden. Veel Nederlandse bedrijven zijn op dit moment te veel gericht op Adwords en te weinig op het gele pakket (development, design, enz enz). Ook zijn veel bedrijven op dit moment nog te onzeker om met echte budgetten te komen. Dit komt voornamelijk omdat ze zelf (erg) weinig over het onderwerp weten. Daarom moeten “wij†hun hierover informeren en hun onzekerheden wegnemen.
Ik voorspel dat gedurende 2006 en 2007 dit zal veranderen. Bedrijven zullen marktaandeel verliezen en wakker worden. Er zal veel meer geld gaan naar online projecten. En web strategy en web branding zal een veel grotere rol spelen binnen bedrijven.
Met grote achterstanden. Bedoel ik het Nederlandse markt die nog te weinig doen op gebied van online marketing.
@Marco
Een preview functie of edit functie zou wel handig zijn.
Een heel ander probleem is trouwens het gebrek aan kennis en visie bij opdrachtgevers. Veel ‘specialisten’ die worden ingehuurd komen weg met suboptimale of zelfs verkeerde oplossingen omdat de opdrachtgever de kennis mist om de kwaliteit te beoordelen of niet beschikt over enige visie waardoor de ingehuurde partij teveel vrijheid krijgt.
Ook heel erg is het gebrek aan kennis en het toch doordrijven van de eigen mening terwijl onderzoek of ervaring aangeeft dat iets niet gaat werken.
Bovenstaande is natuurlijk ook geen stimulans in het afdwingen van kwaliteit van leveranciers. De prikkel is er niet of nauwelijks.
@Arash> Klopt. Komt nog. Een edit functie heeft praktisch geen enkel bestaand weblogsysteem. Is ook behoorlijk lastig om dat secure te implementeren zonder dat het irritant in gebruik wordt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je het weinig ziet. Maar goed, dit dreigt off-topic te worden 😉
@Johan: Je hebt helemaal gelijk. Uiteraard zijn er allerlei nuances in de hoeveelheid ‘onkunde’ die er in de Nederlandse webdesignwereld heerst maar dat het prima mogelijk is een opdrachtgever die van toeten noch blazen weet ‘rotzooi’ te verkopen is zeker. De Nederlandse klant is vaak weinig veeleisend.
Ik heb deze discussie ook al ooit met Johan gevoerd op een IPAN, en er is inderdaad een groot tekort aan Senior marketeers met kennis van nieuwe media. Op zich vreemd en ook weer niet. Het blijkt dus gewoon dan men zich er totaal niet in verdiept heeft, ondanks de hype. Ook weer niet, aangezien we in Nederland natuurlijk onwijs goed zijn in ons eigen ding doen en vooral niet te gek doen. Een land van grijze muizen, dat wordt ons ook vanaf de opleiding erin geramd. Probeer vooral niet boven het maaiveld uit te steken, doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg.
Wat betreft die marketeers wil ik wel een nuance aanbrengen. Er zijn een behoorlijke hoop mensen, senior markteers, die wel veel kennis hebben van interactieve marketing. Maar dan wel bij kleine organisaties, of éénpitters die zichzelf verhuren. Daar is kennis genoeg. Maar dat is een ander vak dan bij een groot bedrijf. Noem eens één groot bedrijf (niveau Heineken, Unilever, Shell) dat echt goed bezig is geweest op het gebied van nieuwe media…
Opleidingen doen er nu nog steeds helemaal niets aan. Dus het probleem is over 10 jaar niet opgelost, vandaar dat acties zoals die van Marco ook erg op prijs worden gesteld. Er moet daar iets structureels gebeuren.
Echter moeten er ook betere opleidingen komen voor senior marketeers die iets leren hierover. Als eerste moet bij die mensen een mentaliteitsverandering komen (niet herhalen, niet uitgaan van onderzoek, maar experimenteren en blijven experimenteren). Daarnaast moet de kennis gewoon omhoog.
En wat betreft webdesign. Tja, het is altijd ondergeschikt, komt met name doordat de opdrachtgevers bijna geen van alle een online verleden hebben. We denken in papier en vertalen het nog steeds naar het web. En het moet natuurlijk één mega compromis zijn, want elk deel van het bedrijf moet zijn zegje hebben in de polder. Een goed design kan alleen gemaakt worden zonder compromissen door één sterke man met een goed team.
Ojee, straks is er een overschot 🙂 Er zijn toch wel hogescholen die aardig aan de weg timmeren nu?
@Bas
Helemaal met jouw eens!
Dat online marketeers niet voor het oprapen liggen, herken ik helemaal. En dat schoolverlaters weinig basiskennis meekrijgen van nieuwe media zie ik in de praktijk ook. Echter moeten we er ons ook bewust van zijn dat ons vakgebied dusdanig in ontwikkeling is dat de kennis van vandaag morgen weer verouderd is. Interesse opwekken voor het dynamische vakgebied en in de praktijk opleiden en ontwikkelen, werkt volgens mij dan effectiever. De wil om continue je vak bij te houden door veel te lezen, weblogpostings te volgen, ervaringen te delen ed. is cruciaal om succesvol te worden in het vak. Ik neem liever mensen aan die het vak in de praktijk willen leren dan een net afgestudeerde HBO’er die denkt dat ie alles al weet en voorlopig op zijn recent opgedane kennis kan teren. Ps. Ik zoek momenteel nog naar een enthousiast aankomend online talent die zich in de praktijk wil ontwikkelen. Wie hem of haar kent, mag het me mailen.
Ik denk dat de zwarte piet hier onevenredig zwaar bij de webdesigners worden neergelegd. Dat bij het ontwikkelen van websites te weinig rekening gehouden zou worden met zoekmachines of met verschillende browsers, zou een teken van zwakte van het Nederlands webdesignerschap zijn. Give me a break, zeg. In negen van de tien gevallen worden dat soort tekortkomingen veroorzaakt doordat er geen tijd of budget voor is binnen het project. Op de allergrootste corporate sites na is serieus testen van websites voor oplevering er bijvoorbeeld zelden bij, terwijl elke programmeur/web developer je kan vertellen dat testen essentieel is. Dat dat toch zo vaak wordt overgeslagen komt vooral voor rekening van de projectmanagers, leidinggevenden, opdrachtgevers etc.
Of dat typisch Nederlands is durf ik niet te zeggen. Feit is wel dat bij Nederlandse internetbureaus schering en inslag is met werknemers die voor zichzelf beginnen of met een paar anderen een nieuw bedrijfje oprichten. Meest gehoorde argument? “Ik denk dat ik het zelf een stuk beter kan”. Die mensen krijg je praktisch nooit meer in dienst voor een bureau.
Overigens moeten de bureaus ook naar zichzelf kijken en naar de moeite die ze bereid zijn te doen om goede mensen te vinden. In veel gevallen zetten ze de vacatures enkel op hun eigen site en denken vervolgens dat de kandidaten er vanzelf wel op afkomen.
Ik heb een maand of 5 geleden een mailing verstuurd, per post en per e-mail, naar 300 internetbureaus. De mailing bevatte inloggegevens voor de vacaturebank op eBase waarmee ze gratis vacatures kunnen plaatsen. In totaal hebben vier bureaus op basis van die mailing ingelogd. Nou weet ik dat Aquent behoorlijk actief zoekt, maar laat ik het gemiddelde internetbureau niet horen klagen dat personeel zo moeilijk te vinden is.
Tsja, dat is per definitie een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik dat Heineken sterk bezig is.
Verder zie je dat de Nederlandse top-100 internet serieus begint te nemen. Bedrijven als Philips, KLM en Akzo Nobel hebben vorig jaar een nieuwe corporate site gelanceerd waarmee ze werkelijk het onderste uit de kan hebben willen halen. Er zal ongetwijfeld wel weer het nodige op hun sites aan te merken zijn, maar hun insteek was om internet als volwaardig medium te beschouwen. Ik verwacht dat meer bedrijven er in 2006 serieus werk van zullen maken.
Ben het zeker met Anders eens.
Toevallig heb ik het gisteren met een collega over gehad over het belang van testen van websites / applicaties. Dit wordt veelal te weinig gedaan, maar toch een van de belangrijkste onderdelen van het webdesignen.
Vaak heeft het te maken met het budget wat bedrijven overhebben voor een website.
Een paar jaar geleden was het leuk voor een bedrijf om een website te hebben, meer niet.
Zo langzamerhand zou het toch een vast onderdeel moeten zijn van de bedrijfsvoering en ik heb ook wel het idee dat steeds meer bedrijven dit beginnen te begrijpen. Alleen duurt het wel lang voordat bedrijven hiervoor de ogen openen en de kansen inzien van het internet.
Veel bedrijven zien naar mijn idee ook niet de waarde in van zoekmachines of willen die niet inzien. Wanneer een website er voor het oog goed uitziet is het vaak voldoende, dat is jammer…
Het budget speelt zeker een grote rol bij de middelmatigheid van Nederlandse sites. Echter:
Een site geschikt maken voor alle populaire browsers, search engine vriendelijk maken en qua uiterlijk mooi maken kost NIET meer moeite / tijd / geld dan een site die maar in 1 browser goed werkt, niet SE vriendelijk is en er matig uitziet, mits de site gebouwd wordt door een webdesigner die weet waar hij mee bezig is en verstand van zijn vak heeft. Aan een leek kun je heel makkelijk ‘verkopen’ dat dat meer zou moeten kosten maar dat is natuurlijk je reinste onzin. Als je op de juiste manier werkt voldoet je project onmiddelijk aan die eisen. Als je de boel achteraf moet ‘fixen’… tja DAN kost het inderdaad een heleboel meer. Kortom, ik geloof wel degelijk dat er iets schort bij de gemiddelde webdesigner en het personeel van het gemiddelde web bureau.
Zo zie ik tegenwoordig nog steeds voldoende websites gebouwd door professionele bureaus die volledig in tabellen opgebouwd zijn alsof we nog in 1998 leven. Veel mensen zullen mij misschien een purist of een zeurpiet noemen maar kijk: het kost niets extra om het op de juiste manier te doen. Vraag is dus: waarom gebeurt het zo weinig?
Bij veel grote bedrijven is men nog niet doordrongen van de importantie van internet. Althans, men zal het desgevraagd wel bevestigen, maar in de praktijk blijkt het niet. Binnen een groot bedrijf maak je niet snel carriere met een groot internetproject. Terwijl voor banken, (zorg)verzekeraars, utilities en telco’s internet het belangrijkste kanaal is of gaat dat heel snel worden.
Zeker bij het hogere management is weinig kennis en houdt men meer van fysieke winkeltjes of bijv. traditionele reclame (TV-commercials). Voor ons, werkzaam in die internetsector is dat natuurlijk vreemd.
Zodra internet daadwerkelijk serieus wordt genomen, zal het de juiste prio krijgen, zijn er geen problemen met budgetten en wordt er uitgebreid getest. Ook voor meerdere browsers 😉
@Hank, ach je hebt één van de grootste talenten op het gebied van online marketing laten schieten, dus soms liggen ze wel voor het oprapen, maat moet je ze wel pakken.
Maar één van de problemen is denk ik ook het herkennen van het talent. Recruiters hebben soiso een heel groot probleem met het begrip marketing is mij opgevallen (de meeste verwarren het met communicatie) en online marketing is al helemaal een probleem. Want als je iemand tegenover je hebt die net e-mail heeft uitgevonden en je bent daadwerkelijk bekend met de nieuwe media en je krijgt de vraag: hoe zou je onze online strategie vormgeven, snapt die persoon er al geen *** meer van.
Wat in mijn optiek veelal ontbreekt is de doorbraak van de nieuwe gedachten over marketing. Nog steeds zijn we vooral bezig met interruptie, terwijl de hele paradigma shift naar permissie en relatie gaat. Als je uitgaat van die basis elementen, maakt de technologische vooruitgang niet zoveel meer uit. Dan pas je datzelfde toe op nieuwe dingen als weblogs, rss, POD en Vodcasting, etc. Maar als je denkt in termen van CPM, adverteren en interruptie (we moeten onze boodschap overbrengen, niet we moeten een band aangaan of we moeten iemand zo goed behandelen dat hij van ons wil horen wat en hoe) is online marketing eng.
De basis van interactieve marketing, ligt op dat eerste woord: interactie. Dat is een hele grote schift in het marketing denken, en dat is iets van de meeste niet kunnen maken. Maak die shift en de nieuwe media zijn ineens een open boek.
@Anders Floor: Even ‘advocaat van de duivel modus’ hier:
Je geeft in feite dus aan dat je bij een groot bureau slechtere kwaliteit websites krijgt (voor meer geld ook nog omdat die bureaus meer overhead hebben) dan bij kleinere bedrijven of freelancers. Right? Laten we dat eens nader beschouwen.
Ik heb ook bij een groter bedrijf gewerkt (Endemol Interactive) en herken wel wat je zegt. Het grote probleem is vaak het feit dat de verkeerde figuren de beslissingen nemen en het feit dat degenen die er ECHT verstand van hebben vaak niet of te laat met de klant (mogen) interacteren. Als je de kwaliteit binnen zo’n groter bureau wilt verhogen is dat een van de eerste dingen die je moet veranderen.
Ik denk voorts dat de ‘grote bureaus’ zichzelf langzaam maar zeker uit de markt aan het prijzen zijn door zaken als degene die jij net noemt. Opdrachtgevers zullen langzaam maar zeker geen genoegen meer gaan nemen met halfbakken werk. Een groot bureau is log, niet in staat snel ‘mee te veranderen’ en heeft veel teveel overhead. Ik denk dat dit exact de reden is waarom veel mensen freelance gaan of zelf kleine bedrijfjes beginnen onder het motto “ik denk dat ik het beter kan” zoals eerder in deze discussie genoemd werd. Dat denken die mensen niet alleen, dat IS ook zo. Ik ben er voor mijzelf ook van overtuigd dat ik (freelancer zijnde) eventueel in samenwerking met een paar andere freelancers (als het project groot is) voor een fractie van het bedrag dat een groot bureau zou vragen meer kan bieden dan dat grote bureau. Stomweg doordat je als freelancer niet zit met de ballast die je zelf noemt. Wanneer klanten werken met freelancers of eventueel ad-hoc teams van freelancers gaat nu eenmaal praktisch elke euro naar het project en niet naar allerlei overhead gerelateerde zaken.
Vooral in kleine bedrijven wordt van designers verwacht dat ze kunnen programmeren en van programmeurs dat ze kunnen designen. Er wordt totaal voorbij gegaan aan het feit dat dit twee totaal verschillende disciplines zijn. Ik vind zeker dat een moderne designer kennis moet hebben van het hele back-end gebeuren, maar uiteindelijk is dat toch het werk van de programmeurs. Laat op zijn beurt de programmeur absoluut niet de usability van een site verzinnen, want die wordt dan vaak genoeg net zo ingewikkeld als de code erachter.
Daarnaast is de vormgever binnen internetbedrijfjes vaak de gebeten hond. Waar programmeurs weken de tijd kregen voor een beetje code, krijgt de vormgever vaak maar een paar uur de tijd om tot een ontwerp te komen.
Op het Grafisch Lyceum waar ik Multimedia Vormgeven studeerde werd er 0,0 les gegeven in coden. Ja, in Lingo, maar wie gebruikt dat nu nog…
Er wordt mijns inziens binnen de verschillende onderwijsinstellingen veel te weinig samengewerkt. Laat ze op een communicatieafdeling onderzoek doen en een communicatieplan schrijven, laat het product vervolgens ontwerpen door studenten van een creatieve opleiding, de techniek door die van een technische opleiding en het copywriten door een journalistieke opleiding. Krachten bundelen heet dat en jonge mensen met verschillende talenten laten samenwerken.
Grappig hoe een discussie van marketing ineens naar webdesign kan gaan. maar beide hebben een probleem, laten we dat voorop stellen. Wat design en ontwikkeling betreft sluit ik me volledig bij Walter aan, het zijn twee andere discipiles, maar ze zouden eens wat beter met elkaar moeten samenwerken. Vooral design zou meer verstand moeten krijgen van techniek (ze hoeven het niet te kunnen, maar wel weten wat en hoe. Daarnaast zou techniek wat meer verstand moeten krijgen van functionaliteit en marketing. Of eigenlijk: interesse. Te vaak heb ik het meegemaakt dat er fouten werden gemaakt door techniek omdat woorden en termen verkeerd werden uitgelegd en niet werd nagevraagd wat bedoeld werd (ja, maar je zei…). Dat terwijl als de ontwikkelaar de business snapte, het totaal onlogisch was wat hij maakte. Daarom ben ik ook voorstander voor interne ontwikkeling bij bedrijven die daar groot genoeg voor zijn. Of in ieder geval interne aansturing vanuit een techneut die de business van het bedrijf snapt. Dat mist nogal eens bij met name middelgrote organisaties.
Goed om te horen Marco, dat het nog in je systeem zit…. Was even bang dat het misschien een vroege dood zou sterven…… dat zou jammer zijn!
Als ik alvast iets kan doen om het op te starten ofzo, moet je het maar even laten weten…… Doe ik graag.
Gr.
Dennis
Da’s nog eens een mooi stukje spam. Tevens zijn die oostblokkers gek. 15 euro per uur vragen, enige wat je ervan krijgt is je overhead die verdubbelt. Maar dat moet kunnen met een gemiddelde vraagprijs van 85 euro per uur 🙂
daarbij is novocortex: This page is not Valid HTML 4.01 Transitional! dus dat valt ook al snel af 😉
Serge, ook mijn ervaringen met programmeurs uit het Oostblok is niet geweldig (dateert wel van een aantal jaren terug). Veel overheadkosten waardoor het uiteindelijke effect was dat het in kosten niet zo heel veel uitmaakt.
Iemand andere ervaringen? En zo ja, met welke partijen samengewerkt?
Een probleem in Nederland is ook dat de grootste concentratie aan media/ontwerp/reclamebureaus in de Randstad zit, en met name in Amsterdam.
Het is ronduit naief te denken dat een getalenteerde designer of developer in het Oosten des lands voor de soms belachelijk lage geboden salarissen naar het ‘mekka der bureaus’ gaan verkassen. Ik ken genoeg getalenteerde ontwerpers die lekker inhouse bij een bedrijf werken tegen hogere salarissen en meer zekerheid, omdat men geen zin heeft om te verhuizen of dagelijks 3 uur te reizen.
.
Een ander probleem wordt al terecht aangestipt: de nederlandse bedrijven zijn helaas zeer conservatief. Waar Nederland qua grafisch ontwerp altijd progressief was, is het dat wat betreft het Internet juist erg conservatief. De eisen zijn ook niet echt hoog… het is allemaal erg herkenbaar.
Overigens, vind ik het niet gek dat recruiters moeite hebben met het vinden van geschikt personeel. Van de tien recruiters lezen er 8 nauwelijks de Monsterboard profielen.
Ik heb ook het idee dat een goede vacature begint bij een goede en realistische functieomschrijving.
Een digitale media ontwerper met PHP, ASP, PERL, Actionscript2.0 en .NET ervaring en skills is geen ontwerper maar een programmeur/webdeveloper hooguit met wat ontwerpskills. Maar primair een code-koning. Als je je dan als bedrijf afvraagt waar die creatieve tijgers met een solide kennis van marketing/communicatie blijven… tja, die haken meestal af bij de jobomschrijving. Andersom is het ook. De echt goede ontwerpers richten zich op ontwerpen en vaak (flash)animatie, ev. met 3D werk en illustratie. Op de uitzonderingen na, om goed te worden en blijven heb je al je tijd nodig voor je specialisatie, niet om dan ook nog een in vele disciplines uitblinkende generalist te worden.
Daarnaast, als je dan solliciteert, met zo’n 6+ professionele ervaring op een senior positie en men komt met een salaris van 1800-2000 euro aan… bruto. Tja, dubbeltje op de eerste rang… misschien heeft dat er ook mee te maken… wie weet.
Als interactie-ontwerper werk ik nauw samen met marketeers en beland ik regelmatig in discussies over “een goede online campagne voor product X” of “hoe zorgen we voor meer verkoop op de site”. Ik heb inmiddels heel wat usability-onderzoeken uitgevoerd en daarbij heb ik veel geleerd over het online gedrag van consumenten in de praktijk. Deze kennis breng ik in tijdens de discussies over onze online marketing.
Om hierbij beter te kunnen adviseren, zou ik me willen verdiepen in online marketing. Ik heb gezocht naar geschikte opleidingen, maar tot nu toe valt me dat tegen. Klassieke marketingopleidingen zijn er in overvloed, maar slechts een paar cursussen lijken zich op online marketing te richten. En meestal gaan die laatste, voor mijn gevoel, niet verder dan het intrappen van open deuren (“zorg voor een duidelijk aanvraagformulier op je site”). Ik zoek kennis over: hoe kom je tot een succesvolle online campagne, hoe vermeng je verschillende media, hoe verhoog je de conversie, wat zijn trends, etc. etc.
Is dit een nationaal probleem of zoek ik gewoon beroerd?
(nu ja: je zou denken dat een goede cursus zichzelf in ieder geval makkelijk laat vinden ….)
En wat zijn goede tips op het gebied van opleidingen? Thnx.
@michiel: om meteen even reclame te maken: De Media Plaza summer school zou iets voor je kunnen zijn.
Overigens ben ik, vanuit HR oogpunt, ook altijd zeer verbaasd over het grote geklaag aan gebrek aan talent in combinatie met de concentratie in de randstad.
Wat overigens niet wegneemt dat er geen grandioze gebreken zijn op dit niveau. Maar het talent dat er is, zit door het hele land heen.
Echter op grootbedrijf, interactieve marketing niveau… is er nergens in het land veel talent.
Ik heb trouwens ook het vermoeden dat men bijvoorbeeld in de VS eerder geneigd is het advies van een bewezen professional (bijv. ontwerper/ontwikkelaar) te volgen dan in Nederland. Helaas wordt je bij ieder project geconfronteerd met een niet door enige grafische kennis gehinderde manager of marketeer, die niettemin wel zijn of haar smaak opdringt (en dit verwart met kennis hebben van)… Tja, dan krijg je dus middelmaat waarover in het artikel zo geklaagd wordt.
@Bas & Marco, dank voor de tips. Hebben jullie het overigens beide over dezelfde opleidingen? Of is de Media Plaza summerschool nog iets anders dan de cursussen die Marco organiseert?
Eerder in de disussie merkte Bas op: “En staat [marketing]ervaring vaak hoger aangeschreven dan kennis in nieuwe media”. Ik loop daar nu ook tegenaan. Ik denk dat kennis van gebrukersgedrag en interactieve concepten me een goede basis geven om me te verbreden naar online marketing (ha ha.. het zou zo uit een sollicatiebrief kunnen komen). Maar een recruiter die ik hierover sprak, gaf aan eerder te zullen kiezen voor een (ervaren) marketeer. Dat, gecombineerd met wat ik in jullie reacties lees, zou suggeren dat “zij-instromen” vanuit een ander vakgebied niet gemakkelijk is. Of in ieder geval niet gebruikelijk?
Benieuwd naar jullie meningen hierover. Ik zal ook Acquent eens vragen hoe zij daar naar kijken. Het zou een oorzaak kunnen zijn voor het gebrek aan goede internetmarketeers.
Nogmaal bedankt voor het meedenken. Als iemand een functie-uitbreiding naar User Experience Design ambieert, i’ll be happy to return the favour 😉
@Eric, jij zegt:
” Daarnaast, als je dan solliciteert, met zo’n 6+ professionele ervaring op een senior positie en men komt met een salaris van 1800-2000 euro aan… bruto. Tja, dubbeltje op de eerste rang… misschien heeft dat er ook mee te maken… wie weet.”
Dat het triest is ben ik met je eens maar ZO triest is het nu ook weer niet hoor. De geboden salarissen liggen meer rond de 2500-3000 euro bruto. Nog altijd niet om over naar huis te schrijven (een van de redenen dat ik maar freelance ben gegaan) maar het bedrag dat jij noemt zou wel heel erg triest zijn 😉
Dat is nu wel heel frapant. Vorig jaar ben ik wegens economische reden ontslagen nadat ik bij een internationaal bedrijf tot volle tevredenheid als Internet Coordinator een goed werkende Internet/Extranet heb opgezet.
Nu sta ik als 46 jarige met meer dan 10 jaar internet ervaring en meer dan 25 jaar uitgeverij kennis dus nog steeds op straat. De argumenten die ik dus te horen krijg, zijn; te zwaar, te breed, geen HBO/Academische diploma’s (er was destijds geen opleiding voor), en ook wel een voorzichtig (mag namelijk niet…) te oud en dus waarschijnlijk te duur. Tja als mijn laatst verdiende salaris een indicatie mag wezen voor mijn ervaring en kennis dan is een jaarsalaris van 50.000 euro wel veel geld. Moeten we de oude koeien weer eens van stal halen en uitleggen wat duur is of veel kost…?
Als men kijkt wat er voor geld er dan over de balk gegooid wordt om dan voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, en de talrijke websites die na een goede start, door slecht onderhoud in verval geraken, dan breekt mijn hart. Het is niet erg moeilijk om met alle bellen en technische toeters een website te bouwen. Kunst blijft het om een weldoordachte functionele site te bouwen die ook de toekomst mee in kan, en niet als grofvuil, weer een mislukte- en kostbare poging als versie -tig, de vuilnishoop op gaat.
Succes,
E.
@ Marco: geen grapje, het was voor een webbureau van die omvang (+- 12 man) in mijn omgeving Eindhoven e.o. ‘marktconform’.
@ E: spijtig te horen. Hopelijk vind je ondanks die obstakels toch snel weer een passende baan.
Ik krijg in mijn ‘nevenfunctie’ als redacteur van deLijst een bovengemiddeld aantal vacatures voor ogen. Je verhaal is herkenbaar, zelden lees ik een gewenste ervaring die uitstijgt boven de 5 jaar.
Volgens mij is dat in de grafische/reclame/marketingwereld toch iets anders?!
@eric als voormalig beloningsonderzoeker moet ik je zeggen dat marktconform een heel rekbaar begrip is. Maar 2500 tot 3000 salaris voor 6+ ervaring is niet slecht, maar ook niet goed. Echter is ook altijd de vraag: wat zit er nog meer bij? En wat breng je bedrijfseconomisch op? Maar goed, lang verhaal, salarissen in Nederland verschillen per functie gemiddeld een factor 2, in marketingland een factor 3 tussen de best en slechtst betaalde.
@Marco, de summer school bestaat al een tijdje, ik heb de details niet, is andere afdeling. Maar staat volgens mij los van onze initiatieven.
@michiel: HR is de grootste killer van innovatie. Ik heb enkele jaren met HR mensen als klanten gezeten (en ook heel veel aan tafel gezeten in mijn zoektocht voor ik Media Plaza vond), en als ik één ding geleerd heb is dat het op het gebied van marketing een killing afdeling is. Ik heb ooit eens op een bijeenkomst staan praten met een marketing manager. Ik vertelde hem wat ik deed en hij vroeg me waarom mensen als mij nou nooit bij hem aan tafel kwamen als hij een nieuwe marketing medewerker zocht, want het niveau vond hij vaak bedroevend. De grap was dat ik een maand of twee ervoor bij zijn bedrijf had gesolliciteerd en niet eens op gesprek had mogen komen, ik had een brief gekregen dat ik toch duidelijk niet aan de gestelde eisen voldeet.
Veel bedrijven zijn te egocentrisch als het gaat om vacatures.
Meestaal is het 80% tot 90% over wie de bedrijf is, wat ze zoeken enz en 10% tot 20% over wat ze bieden. Meestal zijn het standaard dingen zoals “dynamische omgevingâ€, “uitdagende baanâ€, “plezierige werksfeer†enz… allemaal standaard bij elke bedrijf en elke vacature.
Overigens is 2500 a 3000 per maand zeker niet interessant, vooral niet als je iemand zoekt die 6+ jaar ervaring heeft in internet marketing.
@Bas, kun je me een hint geven waar ik meer info over de summer school kan vinden? Ik zou denken dat het op de site van Media Plaza te vinden moet zijn… maar ik kom daar alleen de Security Summerschool tegen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!