Gebruik social media in Nederland volgens Forrester

19 maart 2008, 08:20

{title}

Onderzoeksbureau Forrester bracht kortgeleden het rapport European Social Technographics Revealed uit met een aardig overzicht over het gebruik van social media in Europa gebaseerd op een onderzoek onder 13.254 Europeanen.

De hierboven getoonde ladder geeft het gebruik van social media aan en de verdeling van Inactives tot Creators. De grootste groep Nederlanders (46%) doet geheel niets met social media. 41% van de online volwassenen in Nederland behoort tot de groep Spectators, deze bekijken/lezen social media zoals YouTube en forums, maar participeren hier niet in.

In vergelijking tot Europa zit Nederland bovenin de ladder; Nederland kent namelijk relatief veel Critics en Creators. Volgens de onderzoekers stimuleert de hoge penetratie van breedband in Nederland het actief participeren in social media en het publiceren van content.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Robert Jan Droogleever

    @ Erik

    Willen ze met de percentages aangeven dat bijvoorbeeld een ‘creator’ ook wel eens een ‘inactive’ is? Bij elkaar opgeteld kom ik op 153% uit??


    19 maart 2008 om 15:34
    Robert Jan Droogleever

    @Erik ; Dank voor je antwoord. Vind het overigens logisch dat iemand in meerdere groepen kan voorkomen. Leuke uitdaging om dit overzichtelijk in een tabel weer te geven, en dan met name de overlappingen : )


    19 maart 2008 om 21:16
    media

    @Rene: je bent welkom om je dashboard-concept eens los te laten op Marketingfacts. Ben zelf ook niet helemaal gelukkig met model dat Forrester nu hanteert!


    20 maart 2008 om 04:36
    renejansen

    @Marco/Rene: Mooi! En erg goed plan om ook anderen uit de Marcom top 100 te benaderen. Bij elkaar mooi veel data dus moet veel inzicht uit gehaald kunnen worden. Eens kijken of we Forrester kunnen uitdagen 😉


    20 maart 2008 om 09:34
    femke

    Zijn hier ook absolute cijfers van bekend? of alleen maar percentages?


    30 juni 2010 om 11:23
    femke

    Ik heb het dan over de absolute cijfers van nederland. Die van Europa zijn gegeven.. iemand???


    20 juli 2010 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!