Gebruik social media in Nederland volgens Forrester
Onderzoeksbureau Forrester bracht kortgeleden het rapport European Social Technographics Revealed uit met een aardig overzicht over het gebruik van social media in Europa gebaseerd op een onderzoek onder 13.254 Europeanen.
De hierboven getoonde ladder geeft het gebruik van social media aan en de verdeling van Inactives tot Creators. De grootste groep Nederlanders (46%) doet geheel niets met social media. 41% van de online volwassenen in Nederland behoort tot de groep Spectators, deze bekijken/lezen social media zoals YouTube en forums, maar participeren hier niet in.
In vergelijking tot Europa zit Nederland bovenin de ladder; Nederland kent namelijk relatief veel Critics en Creators. Volgens de onderzoekers stimuleert de hoge penetratie van breedband in Nederland het actief participeren in social media en het publiceren van content.
@ Erik
Willen ze met de percentages aangeven dat bijvoorbeeld een ‘creator’ ook wel eens een ‘inactive’ is? Bij elkaar opgeteld kom ik op 153% uit??
@Erik ; Dank voor je antwoord. Vind het overigens logisch dat iemand in meerdere groepen kan voorkomen. Leuke uitdaging om dit overzichtelijk in een tabel weer te geven, en dan met name de overlappingen : )
@Rene: je bent welkom om je dashboard-concept eens los te laten op Marketingfacts. Ben zelf ook niet helemaal gelukkig met model dat Forrester nu hanteert!
@Marco/Rene: Mooi! En erg goed plan om ook anderen uit de Marcom top 100 te benaderen. Bij elkaar mooi veel data dus moet veel inzicht uit gehaald kunnen worden. Eens kijken of we Forrester kunnen uitdagen 😉
Zijn hier ook absolute cijfers van bekend? of alleen maar percentages?
Ik heb het dan over de absolute cijfers van nederland. Die van Europa zijn gegeven.. iemand???
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!