Gebruikt jouw website deze 5 tekstblunders?

30 januari 2015, 10:00

Je kunt er niet omheen: als je online klanten wilt aantrekken, zal je bezig moeten zijn met verleidende webteksten. De juiste tekst kan het gedrag van je websitebezoekers veranderen en kan het verschil maken tussen een bezoeker en een klant. De schoonheid van een webtekst is dat hij eenvoudig aan te passen is waardoor je veel kunt experimenteren. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt zien wat voor jouw bedrijf werkt. Heb jij al gevonden wat voor jouw doelgroep werkt, of zorgen jouw teksten ervoor dat jij niets verkoopt?

1. Onzekere teksten/te voorzichtige teksten

In een persoonlijk gesprek houd je onbewust rekening met de lichaamstaal van je gesprekspartner. Aan zijn lichaamstaal kun je meestal zien of hij zeker of onzeker van zijn zaak is. Ook uit de intonatie en het volume van praten haal je onbewust aanwijzingen van betrouwbaarheid.

In webteksten bestaat er geen volume, lichaamstaal of intonatie. Je zult daarom extra je best moeten doen om iemand te overtuigen. Hoe gek het ook klinkt, dit begint grotendeels bij het overtuigen van jezelf. Wat nog te vaak voorkomt, zijn teksten waarbij de schrijver zichzelf niet als expert presenteert. Het is dan meestal moeilijk om te geloven dat hij die expertise wel bezit, en daar haakt een groot gedeelte van de potentiele klanten dan ook af. Met dit onzekere taalgebruik schiet je daarom als bedrijf niets op en zorg je voor meer vragen dan je beantwoordt.

Fout: “Wij doen ons best om van elk bezoek aan ons pretpark een plezier te maken”.

Goed: “Wij maken van elk bezoek een moment om nooit meer te vergeten”.

2. Teksten die geen aanspraak maken op een emotie

Een overtuigende en verleidende tekst gaat verder dan het benoemen van je unique sellings points. Omdat een mens geen analytische robot is, en gevoelig is voor emotie, kun je door het gebruik van de juiste emotie zijn aankoopbeslissing beïnvloeden.

Een sterke emotie die ik op websites helaas te weinig zie terugkomen, is angst. De angst om iets kwijt te raken, iets te missen of om ergens buitengesloten van te worden. Het gebruik van de juiste emotie in je teksten kan je bezoekers net het beetje extra motivatie geven om bij jou iets te kopen.

Wie bekend is met de 6 beïnvloedingsprincipes van Cialdini, heeft misschien wel eens nagedacht waarom deze principes zo goed werken. Het principe ‘schaarste’ kent namelijk ook zijn grondslag in de angst om iets te missen of om ergens buiten te vallen. Onderstaand voorbeeld maakt dit duidelijk.

Fout: “Schrijf je vandaag in, en blijf op de hoogte”.

Goed: “Schrijf je vandaag in want er zijn nog slechts 15 plekken beschikbaar”.

3. Teksten die te snel proberen te verkopen

Als je in je teksten geen rekening houdt met het verkoopproces van je product of dienst, kan het voorkomen dat je snel opdringerig of verkoperig overkomt. Het inzetten van de juiste tekst op het juiste moment van het verkoopproces is daarom ook essentieel als je iets wilt verkopen.

Je wilt in de meeste gevallen je potentiële klant niet laten merken dat je iets aan het verkopen bent, maar je wilt hem een klein duwtje dieper je verkooptrechter in geven. Sommige producten of diensten hebben nu echter wat meer overtuiging nodig dan andere. Een directe en agressieve verkooptoon gaat je dan ook niet verder helpen. Je vindt het waarschijnlijk ook vervelend als je in een winkel staat en er komt gelijk een verkoper naar je toe. Online is dit niet veel anders.

Fout: “Vraag direct een offerte aan!”.

Goed: “Lees meer over ons product”.

4. Schrijven zonder contrasten of het maken van te lange zinnen

Mensen zijn dol op verhalen. Om ervoor te zorgen dat je een goed verleidend verhaal op je website hebt, kun je een copywriter of storyteller inhuren. Maar als je verhaal niet gelezen wordt, gooi je al die kostbare euro’s rechtstreeks de prullenbak in.

Om te zorgen dat je verhaal gelezen wordt en je bezoekers betrokken blijven, zul je daarom niet alleen een goed verhaal moeten hebben, maar er ook voor moeten zorgen dat bezoekers hun aandacht bij jouw verhaal houden.

Een goede manier om die aandacht vast te houden, is door contrasten aan te brengen in je lettergroottes. Een tekst die geen contrast in grootte van letters bevat, wil eigenlijk zeggen: alles is even belangrijk. Of beter gezegd: alles is even saai. Om bezoekers betrokken te houden, zul je met titels, subtitels, spatiëring en alinea’s moeten experimenteren. Want nogmaals: je verhaal kan nog zo boeiend zijn, maar als je het nalaat om slecht gemotiveerde bezoekers te activeren, verlaten zij je website meestal zonder actie te ondernemen. De oplossing is soms simpeler dan je denkt.

5. Teksten die niet persoonlijk zijn

Als iemand jouw naam noemt, voel je jezelf direct aangesproken. Dat is vrij logisch. Het wil zeggen dat je met het noemen van een naam de aandacht van iemand kunt opeisen. Online is het natuurlijk niet altijd mogelijk om de bezoekers van je website bij hun voornaam te noemen, daarnaast is het ook lang niet altijd gepast om te doen.

Om zo dicht mogelijk bij die persoonlijke verbondenheid te komen zonder iemand z’n naam te noemen, wordt er in verleidende tekst veel gecommuniceerd met een persoonlijke vorm: je, jij of u. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe je een tekst met een simpele aanpassing veel persoonlijker kan maken.

Fout: “Geen enkele ondernemer zit te wachten op lange rijen en wil altijd direct geholpen worden.”

Goed: “Zit jij ook niet te wachten op lange rijen en wil je direct geholpen worden?”

Dit artikel, maar vooral de titel maakt ook gebruik van verschillende teksttrucjes om jouw aandacht te krijgen. Geen zorgen, je hoeft niet helemaal naar boven te scrollen.

”Gebruikt jouw website deze 5 tekst-blunders?”

  • Allereerst maakt de titel gebruik van een persoonlijke vorm: “Gebruikt jouw website”.
  • Als tweede maakt de titel aanspraak op een nieuwsgierigheid. Jij wilt immers weten of jouw website goed of slecht uit de bus komt.
  • De titel is gesteld in een vragende vorm waarop jij geneigd bent te reageren.
  • De titel maakt aanspraak op een emotie: namelijk de angst om slechte webteksten in jouw website te hebben staan.

Hopelijk heb je met het lezen van dit artikel een andere kijk gekregen op de invloed van tekst. Tekst is meestal geen bijzaak, maar hoofdzaak, en is misschien wel het element dat jou ervan weerhoudt om iets te verkopen.

Rob is marketing strateeg en mede-eigenaar van Heisa Media. Zijn passie ligt in het vinden van de meest rendabele marketingoplossingen voor ondernemers.

Categorie

23 Reacties

    correctie

    “Het wilt zeggen” wil zonder t.


    30 januari 2015 om 10:40
    sanneroeling

    Bedankt voor het doorgeven. Is aangepast!


    30 januari 2015 om 10:44
    Rogier

    Goed artikel! Dat doet je zeker twee keer nadenken over je webteksten.


    30 januari 2015 om 10:48
    Laurens

    Heerlijk geschreven en erg bruikbaar!


    30 januari 2015 om 11:05
    roblepair

    Geen enkele ondernemer […] en wilt altijd direct geholpen worden. Die eind-t van ‘wilt’ is ook fout…

    En in conclusie staat denk ik ook een grote fout: “Tekst […] is misschien wel het element dat jou ervan weerhoudt om iets te verkopen.”

    Als tekst mij ergens van weerhoudt, dan zorgt tekst ervoor dat ik iets niet wil, in dit geval zeg je dus: tekst zorgt ervoor dat ik niet wil verkopen.

    Ik neem aan dat je bedoelt dat (een slechte) tekst ervoor zorgt dat ik niet goed verkoop. Maar dat is iets heel anders dan niet willen verkopen!


    30 januari 2015 om 17:03
    Rob van Haaren

    Hey Rob le Pair,

    Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat correct

    Nederlands ook een hoofdzaak is. De kern van dit artikel gaat echter niet over correct Nederlands maar over verleidende teksten.


    30 januari 2015 om 17:38
    roblepair

    Dag Rob,

    Ja, dat de kern van je artikel verleidend schrijven is, is me duidelijk. Maar suggereer je in je reactie dat er daarom (?) best een grammaticale fout (‘hij wilt’) en een betekenisfout (‘iemand ervan weerhoudt om iets te verkopen’) in mag zitten?

    Ik vind uiteraard ook dat correct Nederlands ook hoofdzaak is; ik denk zelfs dat dat een voorwaarde is om andere strategieën, zoals verleiden, te kunnen laten slagen.


    30 januari 2015 om 18:25
    Rob van Haaren

    Hey Rob,

    Grammaticale fouten zijn natuurlijk nooit de bedoeling als je wilt verleiden. Als je teksten geen fouten bevatten, zal je hoogstwaarschijnlijk een grotere groep mensen aanspreken. Ik denk echter dat de invloed van correcte grammatica niet voor elke doelgroep een evengrote voorwaarde is om tot een actie over te gaan.


    30 januari 2015 om 18:48
    roblepair

    Hoi Rob,

    dat kan inderdaad verschillen afhankelijk van de doelgroep.


    30 januari 2015 om 21:29
    Roos

    Is dit geïnspireerd door Aartjan van Erkel?


    2 februari 2015 om 13:14
    Karel

    Kleine aanvulling op punt 2; het is absoluut een goede regel om de conversie te verhogen door te schrijven ‘met verlies’, maar wordt Cialdini te veel toegepast in de site en / of teksten wordt het te doorzichtig.

    Een voorbeeld hiervan is Booking.com, waar precies altijd jouw kamer wordt geboekt op het moment dat je er naar kijkt, er nog één kamer over is en al ontelbaar veel mensen je voor zijn gegaan. Dan wordt het irritant en werkt het juist averechts; dan verlaat je de website (eerder).


    2 februari 2015 om 13:23
    Paul van der Weyde

    Classificering van je doelgroep is natuurlijk geen reden om grammaticale of spelfouten in je tekst te laten staan. Het ondermijnt je geloofwaardigheid, helemaal als je stukje over tekstblunders gaat. Maar inderdaad, dat gaat voorbij aan de strekking van je verder duidelijke verhaal.


    2 februari 2015 om 13:27
    Rob van Haaren

    Hey Roos,

    Dit artikel is geïnspireerd door het feit dat merk dat veel ondernemers tekst nog als bijzaak zien, terwijl het naar mijn mening vaak een middel is waar nog veel winst uit te behalen valt.

    Hey Karel,

    Bedankt voor je aanvulling. Ik verlaat een website ook eerder als ik de indruk heb dat de verleiding er te dik bovenop ligt. Als tekst niet meer geloofwaardig overkomt is het vertrouwen in 1 klap verdwenen.

    In het geval van Booking.com weet ik dat zij hier altijd mee experimenteren doormiddel van A/B tests. Ik ben dan ook benieuwd of ze in de toekomst een andere aanpak gaan gebruiken als ze een daling in de boekingen zien.


    2 februari 2015 om 13:42
    Jeroen van Netten

    Nogal flauwe reactie van Rob van Haaren op de terechte kritiek van Rob le Pair. Ook schoolmeesters hebben vaak moeite om met kritiek om te gaan en zeggen dan vaak: ‘Ik wilde kijken of jullie wel opletten.’ Mijn advies aan Rob van Haaren: draai er niet omheen maar geef gewoon toe dat je enkele blunders beging in je grammatica. Waarvan akte. Overigens, het onderwerp (verleiding) is boeiend maar Rob van Haaren is niet met echt iets nieuws of verrassends op de proppen gekomen. Volgende keer beter.


    2 februari 2015 om 15:44
    roblepair

    @ Jeroen, @ Rob van Haaren, @ Roos

    Inderdaad, nogal kinderachtige reacties (en kinderachtige geen-reacties) van Rob van Haaren. Hij meldt in de inleiding van z’n tekst nota bene: “De schoonheid van een webtekst is dat hij eenvoudig aan te passen is […]”, maar hij laat de keiharde fouten die ik voor correctie op een presenteerblaadje aanbood gewoon staan (één van de fouten die er nog steeds staat is zelfs identiek aan de fout die de redactie al verbeterd had). En dat rechtvaardigt ie dan met “niet alle doelgroepen storen zich aan grammaticale en andere fouten in het Nederlands”. Dat is niet relevant Rob!, geen enkele zichzelf respecterende tekstschrijver laat willens en wetens dergelijke fouten in zijn/haar tekst staan.

    – Ook de reactie op de vraag van Roos is kinderachtig: de tekst van Rob van Haaren doet inderdaad wel erg sterk denken aan wat Aartjan van Erkel al meermaals gemeld heeft over ‘verleiden op internet’. Maar op Roos’ vraag of hij zich daardoor heeft laten inspireren (daar is niks mis mee Rob, als je de bron maar noemt…) volgt een flauw ontwijkend antwoord (= geen antwoord); ‘ja’, of ‘nee’, of ‘enigszins’ zou al beter zijn geweest.

    Jammer dat deze tekst geschreven is door iemand die met z’n ‘FOUT / GOED voorbeelden’ claimt te beschikken over een enigszins ontwikkeld taalgevoel en gevoel voor strategisch taalgebruik.


    2 februari 2015 om 16:31
    bramkoster

    @all: Als dit artikel inderdaad (te) veel lijkt op werk van Aartjan van Erkel, is het wel zo netjes om dat te melden. Ook als dat werk bij het schrijven niet direct als bron heeft gediend.

    Kunnen jullie aangeven welke content van Aartjan jullie voor ogen hebben?


    2 februari 2015 om 17:00
    bramkoster

    @Rob le Pair: de typefout in “Geen enkele ondernemer […] en wilt altijd direct geholpen worden” heb ik zojuist in overleg met Rob van Haaren weggehaald, dank voor het melden!


    2 februari 2015 om 17:12
    roblepair

    Hoi Bram,

    Goed dat je die fout in wilt hersteld hebt.

    Wat betreft ‘weerhouden van’: ik lees in de Dikke Van Dale (leve de oude media!) inderdaad ook ’tegenhouden’, maar toch echt in de betekenis van ‘iets niet doen / afgehouden worden van iets dat je eigenlijk wel zou willen’: “het slechte weer weerhield mij ervan uit te gaan” [hij/zij wilde eigenlijk wel uitgaan], en “zich door niets laten weerhouden”: “(niet laten) tegenhouden” inderdaad, om te doen wat je wil. Laten we het er maar ophouden dat het in deze tekst veel beter was geweest, en maar een heel kleine ingreep, om in die laatste zin te zeggen: “Tekst is meestal geen bijzaak, maar hoofdzaak, en is misschien wel het element dat consumenten ervan weerhoudt om iets te kopen”.


    2 februari 2015 om 20:24
    Monique Rekers

    Hey !!!!!!!!!!!!!!

    Wil ik zo aangesproken worden!

    U weet niet wie er reageert, welke leeftijd, of opleiding men genoten heft.

    Geachte

    Beste

    Hallo

    Hoi,


    2 februari 2015 om 22:20
    Annelou Bangert

    Nou, Rob zal zich wel drie keer bedenken voordat hij zich nog eens als expert voor de leeuwen gooit 😉

    Ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd naar verleidingsteksten voor een app. Meer concreet: moet de advertentie op Facebook een CTO hebben met ‘download nu’ of een meer bescheiden ‘lees meer’?


    3 februari 2015 om 01:51
    Ron van Dooren

    Prima stuk van Rob van Haaren.

    Hier en daar wat muggezifterij (of is het muggenzifterij) wat maar aangeeft hoe verschillend het publiek is.

    Het zal lastig blijken om het voor iedereen perfect te doen, maar de aangereikte kennis lijkt me heel nuttig!


    6 februari 2015 om 09:11
    roblepair

    Dag Ron, ik neem aan dat je met muggenzifterij datgene bedoelt wat in sommige reacties staat (en niet het stuk zelf van Rob van Haaren)?


    8 februari 2015 om 21:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!