GeenStijl sluit contract met ANP

2 januari 2006, 13:06

Vanmorgen werd bekend dat GeenStijl een contract heeft afgesloten met het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP). Zowel de website GeenStijl als NieuwNieuws zullen putten uit de real-time ANP-nieuwsfeed, de ANP-agenda en de persberichtendatabase aldus GsCorp.

Ik kreeg dit nieuws vanmorgen ook via de tips binnen waarbij de anonieme tipgever aangaf dat het uniek zou zijn in europa (en misschien wel in de wereld). Inderdaad opmerkelijk, een weblog met nieuwsabonnement. Weet eerlijk gezegd niet wat de kosten zijn voor zo’n abonnement maar de tipgever schat deze al snel op 5.000 euro per maand. Of zouden ze bij Geenstijl een andere deal hebben kunnen sluiten?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

17 Reacties

    janpieter

    Goh, blijkbaar eens geen hoax? nogmaal goh, Geenstijl dat investeert in content? De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

    Wel een ontwikkeling die valt toe te juichen. Beter dat ze die centjes in serieuze zaken zoals anp stoppen dan drank, drugs en vrouwen, iets wat ik meer des geenstijls achtte.


    2 januari 2006 om 13:39
    Wouter

    “Dat laatste is het minste wat de kritische GeenStijl-lezer van ons mag verwachten in ruil voor advertenties op de eerder genoemde sites.”


    2 januari 2006 om 14:47
    media

    Dank voor de update m., ik heb vanmorgen pas het bericht ontvangen en ging er vanuit dat het vandaag pas bekend is gemaakt.


    2 januari 2006 om 14:52
    Blues

    “Voorzover we konden nagaan is GeenStijl het eerste weblog ter wereld dat een overeenkomst sluit met een persbureau.”

    Ik dacht dat men Geenstijl geen weblog mocht noemen?


    2 januari 2006 om 16:10
    Gert Meijboom

    De burgerjournalistiek maakt zowel het ANP als GS overbodig. Om te redden wat er te redden valt kruipen ze samen onder de dekens. GS wordt hoogstens een geduchte concurrent voor Nu.nl.


    2 januari 2006 om 19:09
    m.

    Conventionele content van het ANP – degelijk, saai mainstream nieuws – zal waarschijnlijk meer adverteerders trekken?


    2 januari 2006 om 19:57
    Anders

    De burgerjournalistiek maakt zowel het ANP als GS overbodig

    GeenStijl is burgerjournalistiek. Bovendien is dit veel te romantisch gedacht. Neem alleen al het feit dat de RVD, Balkenende, persvoorlichters, zakenmensen etc de tijd noch de zin zullen hebben om met elk willekeurig weblogje van gedachten te wisselen, terwijl consumenten wel degelijk behoefte hebben aan dat soort berichtgeving. De wereld zal never nooit niet zonder gevestigde media-instituten kunnen. Een kaalslag (zie bv. het AD) is onvermijdelijk, maar de gevestigde mediabedrijven die overleven zullen machtiger worden dan ooit.

    En GeenStijl een concurrent voor Nu.nl? Dat kan alleen als ze totaal mainstream gaan, maar dat lijkt me eerder zelfmoord. Bovendien is de kracht van Nu.nl dat het snel en to the point is zonder tierelantijnen. GeenStijl lijkt echter volop te willen experimenteren met foto’s, video’s en noem het allemaal maar op. Ik vraag me af of je als kleine partij zonder budget een mainstream- en “zoveel mogelijk”-strategie moet gaan nastreven in een markt waarin de concurrentie tot ver over de horizon actief is. Het is al moeilijk genoeg om in de actualiteiten-markt een poot aan de grond te krijgen, dan ga je je USP’s die de pijlers zijn van je bestaan toch niet overboord gooien?


    2 januari 2006 om 20:47
    René Zonneveld

    @Anders: GS was burgerjournalistiek. Geen Stijl is allang mainstream gegaan met hun NieuwsNieuws. Ik zou de oude Geen Stijl trouwens ook geen burgerjournalistiek willen noemen. Met journalistiek heeft het weinig te maken. Eerder burgerpropaganda.

    Het is als de arbeider die ageert tegen de rijke uitbuiters tot hij zelf een prijs in de Staatsloterij wint. Dan stap je snel over. Niks nieuws dus. Ageren tegen de gevestigde orde? Ja, tenzij je nu me een goedbetaalde baan aanbiedt.

    En nu.nl is niet to the point, ze plaatsen ANP-berichten zonder enige correctie. Dus: geloof ze niet op hun woord.


    2 januari 2006 om 23:13
    jeroenmirck

    GeenStijl jatte toch altijd al ANP-nieuws en herschreef het vervolgens in een populistisch stijltje? Het lijkt mij eerder alsof ze hun misbruik nu eindelijk afkopen om juridische stappen te voorkomen.


    3 januari 2006 om 07:14
    Wouter

    Zo ook met alle foto’s die zij al gebruikten.


    3 januari 2006 om 08:07
    Anders

    GeenStijl jatte toch altijd al ANP-nieuws en herschreef het vervolgens in een populistisch stijltje? Het lijkt mij eerder alsof ze hun misbruik nu eindelijk afkopen om juridische stappen te voorkomen.

    Lijkt me stug. ANP heeft geen auteursrecht op nieuwsfeiten, alleen op de wijze waarop ze het brengen. GeenStijl brengt het anders en maakt daarmee geen inbreuk op de auteursrechten van het ANP. Voor fotomateriaal zijn er toch wel genoeg lijntjes met de Telegraaf-redactie, dacht ik?


    3 januari 2006 om 10:49
    media

    De lijntjes met de Telegraaf zijn sinds kort definitief verbroken. Wellicht een van de redenen om nu zelf een ANP-abonnement te nemen?


    3 januari 2006 om 11:07
    jeroenmirck

    GeenStijl brengt het anders en maakt daarmee geen inbreuk op de auteursrechten van het ANP.

    Ik zeg toch ook niks over auteursrechten? De verklaring van Marco lijkt me heel logisch, trouwens.


    3 januari 2006 om 11:26
    Jacobien

    Het scheelt volgens mij vooral veel tijd. Ze zijn nu uren bezig met sites in de gaten houden. En daarnaast is het bij GS redelijk belangrijk dat het nieuws snel wordt gebracht. Als in een thread mensen gaan verwijzen naar nu.nl, omdat er al weer wat nieuws is gebeurd, is dat niet leuk.

    En misschien willen ze wat dichter bij Sanoma zitten als de Telegraaf is weggevallen.


    3 januari 2006 om 11:29
    Gert Meijboom

    Nu.nl verslaan is geen kunst: iedereen kan knippen en plakken uit ANP-berichten.


    3 januari 2006 om 11:44
    Gert Meijboom

    @Anders

    Welke sites bedoel je met ‘de ene na de andere site’?

    Ik zie het ook niet meteen gebeuren Anders, Nu.nl verslaan, maar je moet ze ook niet overschatten. Zie ook wat anderen hierboven over Nu.nl gezegd hebben. Zoals gezegd, knippen en plakken kan iedereen, met nieuwsvoorziening en journalistiek heeft het niks te maken.


    3 januari 2006 om 13:49
    maarten

    hmm.. met GS krijgt haar nieuws juist voornamelijk aangeleverd uit andere bronnen dan anp – nu.nl. En met nieuwsvoorziening heeft NU.nl juist alles te maken.


    3 januari 2006 om 14:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!