Gelukkig hebben we meer verstand van online marketing…
Nee, het is geen 1 april bij Marketingfacts. Dat zou betekenen dat we onze tijd ver vooruit zijn. De werkelijkheid: we liepen achter en zijn net in 2015 beland. Want anno nu mag de lancering van een responsive website geen nieuws meer zijn, maar is zo’n site een bittere noodzaak. En ja, die ‘device manufacturer-sponsored access‘ was natuurlijk een stunt; sommige ideeën zijn gewoon too bad to be true, zélfs voor marketeers.
Het is bijna een traditie bij Marketingfacts: de update van de website aangrijpen om iets nieuws te introduceren. Of misschien eerder omgedraaid: iets nieuws introduceren om de update van de website onder de aandacht te brengen. Zo zijn we ooit gehackt door een stelletje Russen, hebben we de website opengegooid voor iedereen om te bloggen (en stonden er opeens heel veel ranzige plaatjes op Marketingfacts omdat Geenstijl er lucht van kreeg) en hieven we 3 jaar geleden de website volledig op om volledig verder te gaan op Facebook.
Er waren dan ook genoeg mensen die snel door hadden dat de ‘device manufacturer-sponsored access‘ (DMSA) een voortzetting van die traditie was en is. Een grap. Een stunt. Een gimmick.
Wat ook een traditie is: onze verbazing over hoe veel en vooral serieus er op een dergelijk bericht wordt ingegaan. Want zelf dachten we dat dit nogal onwaarschijnlijke verdienmodel snel doorzien zou worden.
Netneutraliteit
Want zoals een aantal mensen terecht opmerkte, lijkt een device-afhankelijke toegang tot een website heel erg op provider-afhankelijke toegang van het internet en dan kom je al snel op de discussie over netneutraliteit. En wij zijn online marketeers, met een grote liefde voor dat “online”. Dus die netneutraliteit is ook ons erg dierbaar, zelfs als ‘paarse broek’. (Zo ben ik persoonlijk al jaren donateur van Bits of Freedom en roep ik iedereen die dat niet is én ‘not amused‘ was over dat DMSA-model op dat ook te worden.)
Paarsebroekensite Marketingfacts wordt na deal met Samsung alleen beschikbaar via Samsung-telefoons. Dat is fucking bizar.
— Alexander Klöpping (@AlexanderNL) 19 februari 2015
Bewijst weer hoe blij we mogen zijn met netneutraliteit. Moet er niet aan denken dat technologiebedrijven dit soort monopolies mogen kopen
— Alexander Klöpping (@AlexanderNL) 19 februari 2015
Humor
Ja, we zijn uitgemaakt voor ‘paarse broeken’. Voor ‘digitale multilullen’. Voor ‘prutsers’. En nog veel meer en veel erger. Gelukkig zagen heel veel mensen de humor van onze actie wél in of hadden ze het in ieder geval snel door wat er aan de hand was.
@emijnsbergen @marketingfacts Reclamestunt. Maandag gaat ie wel weer weg joh, die blokkade. Is het geld en de ophef binnen. 🙂
— Bart Breij (@Scarbir) 19 februari 2015
@stefandaane @Marketingfacts @bramkoster Het is nog niet eens 1 april. Die flauwe grappen beginnen steeds vroeger.
— Levi Bosselaar (@levibosselaar) 19 februari 2015
Altijd spannend, nieuwe site live. Gefeliciteerd @marketingfacts! En traditiegetrouw mét leuke stunt. 😉 ^Frank & team
— Frankwatching (@Frankwatching) 19 februari 2015
Doe search op Marketingfacts en kijk hoe gemakkelijk je marketing NL op de kast krijgt. @DannyOosterveer & @bramkoster zullen wel smullen 🙂
— hidde tuinstra (@hidde) 19 februari 2015
@bramkoster Liggen jullie al onder de tafel bij @Marketingfacts? Ik vind de actie errug leuk! #lef
— Carolijn Caderius vV (@nijlorac) 19 februari 2015
Haha @Marketingfacts doet weer een (sponsored) lanceringsgrapje. Nice one @bramkoster @DannyOosterveer http://t.co/LB1xqG8q7K
— Matthijs Roumen (@mroumen) 19 februari 2015
Fijn ook, hoeveel mensen niet nadenken en gelijk op de allerhoogste kast gaan zitten zeuren en moord en brand schreeuwen #marketingfactsgate
— Mark de Kock (@Markies) 19 februari 2015
Dank
Toen het idee van de DMSA-stunt geboren was, gingen we op zoek naar een ‘device manufacturer’ die mee wilde doen. En nee, Samsung heeft niet betaald voor hun rol, maar was gewoon zo sportief het spel mee te spelen. Floris Regouin van Samsung daarover: “Wij staan altijd open voor dit soort vernieuwende, verrassende ideeën. Het innovatieve karakter ervan pas bij ons merk. Wij hebben met plezier meegedaan en wensen Marketingfacts veel succes met hun nieuwe responsive website.”
Daarnaast gaat onze dank uit naar iedereen die op de hoogte was van de grap en heeft meegedaan, zoals een flink aantal van onze bloggers en onze vrienden van iCulture.
#ophefophef
Wat vind je, stunt geslaagd of niet? Over smaak valt niet te twisten, zullen we maar zeggen. Of juist wel. Mocht je je verontwaardiging over de ophef van de DMSA of over ons gebrek aan humor willen laten blijken op Twitter: de hashtag is #ophefophef!
Gelukkig hebben we meer verstand van online marketing. Dus wees gerust, vanaf nu schrijven we weer gewoon daarover. En iedereen mag het lezen, reageren en delen, graag zelfs. Want daar worden wij én onze bloggers alleen maar blij van.
Tot de volgende lancering!
Leuk Bram – ik was al op de hoogte, en kreeg via Twitter ook verontwaardige reactie 🙂 Mooi voor mekaar, en heel veel succes met de nieuwe site!
Ik hou wel van stunts en toffe acties. Dit vond ik gewoon geen leuke actie. Kan gebeuren.
Classic 😉
…..jullie lieten mij in twijfel achter, maar ik zeg nu: H E L E M A A L geslaagde stunt wat mij betreft! Erg ’tof’ van Samsung ook dat zij hieraan wilden meewerken, gefeliciteerd met jullie mooie, nieuwe (responsive) site!
Het was ons een grote eer, ook al ging alle aandacht daardoor uit naar de “concurrent” (voor zover Samsung voor ons een concurrent is, maar ik weet dat iedereen die hokjes graag gebruikt …)
We hebben er graag aan meegedaan en smakelijk om gelachen. Anytime vrienden!
Klassieke stunt, hoewel ik wel even twijfelde.
Succes met de nieuwe website!
Oke, guilty. Dat het “maar” een stunt was, was wel duidelijk. Maar (en daar ben ik guilty) ik ging uit van een commerciële actie, waarbij ik zelf de (X) niet kon vinden. Het feit dat Samsung niet heeft betaald maakt het wel wat schappelijker allemaal.
Toch blijf ik het een discutabele actie vinden, omdat je in ieder geval een tijd lang een groot deel van je aanhang -bewust- de toegang ontzegt. Waarbij je je eigen geintje/boodschap/merk boven je gebruiker stelt.
Gelukkig hebben jullie meer verstand van online marketing. Nu PR nog. 😛
Mensen die nu hier in de comments ook nog lopen te zeuren moeten echt minder augurken eten
Augurken kun je tenminste eten als je geen Samsung hebt!
Nu de copyrights in de footer nog veranderen en jullie zijn welkom in 2015
@evdb: Goeie, dank voor de pointer!
Prachtige stunt, ik heb er weer van genoten. Lekker net over het randje, houd ik van. 🙂
Ontzettend leuke actie jongens, en de website ziet er top uit!
Kijk wel nog even naar het logo, die wordt nog niet weergegeven:
““
@Jeroen: thanks! En klopt dat dat logo nog buggy is, gaan we fixen. Dank voor het melden!
Mwa, tamelijk dubieuze actie. Hopelijk wordt, op basis van de reacties, gepromoot om absoluut geen gebruik te maken van trackingcookies / idscripts en andere troep die gegevens van gebruikers vastleggen.
Als je dit soort stunts nodig hebt om je site onder de aandacht te brengen is je site niet goed genoeg.
@Jeroen: en als je reclame moet maken voor je product is het niet goed genoeg. En als je SEO moet toepassen om gevonden te worden, is je site niet goed genoeg. En …
@Bram Koster: Klopt helemaal.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!