Gert Jan Spriensma (Zazzy Jewelry): “Ons doel is 3D-printing naar de gewone consument brengen”

28 april 2015, 09:30

Tien jaar geleden kwam Gert Jan Spriensma voor het eerst in aanraking met een 3D-printer. Op de universiteit kreeg hij de mogelijkheid het één en ander uit te proberen. “Best goede kwaliteit, maar gewone consumenten konden er nog niet zoveel mee. En dat was ons doel: om het 3D-printen naar de gewone consument te brengen. Daar komen andere dingen bij kijken dan als je het naar een techie brengt. Die is tevreden met een kartonnen doos, wat piepschuim en z’n coole ding wat ‘ie ontworpen heeft en de consument wil dat het een af product is. Vanuit die passie zijn we gestart en de sieraden kwamen er toen eigenlijk een beetje bij.”

Twee jaar geleden ontstond Zazzy.me, een site waarop mensen zelf ontworpen sieraden 3D konden laten afdrukken. Een redelijk succes, met zowel nationale klanten zoals enkele grote retailers als internationaal veel interesse. “Maar wij zagen toch meer lange termijn potentie in een platform.” Vandaar dat twee weken terug Zazzy.co werd gelanceerd: een site die uit moet groeien tot een wereldwijd platform waarop mensen hun eigen gemaakte juwelen kunnen vervaardigen en verkopen.

Super simpel: “Je hoeft alleen maar creativiteit in te brengen.” Een tekening is voldoende. Het systeem maakt daar een 2D-plaatje van, wat weer kan worden omgezet in een 3D-object. Iedereen die behoefte heeft aan een eigen juwelenlijn, maar niet direct verwacht tienduizenden exemplaren te gaan verkopen, kan bij Zazzy.co terrecht. De ringen, kettingen of armbanden worden uitgevoerd in mooi nylon, metaal, zilver of goud. Met prijzen die starten vanaf een euro of acht en kunnen oplopen tot 45 euro voor een vergulde ring.

“Creatievelingen hebben vaak wel hele leuke ideeën maar niet persé een publiek”

“In eerste instantie zijn we in de beta heel erg achter de echte ontwerpers aan gegaan, maar dat zijn echte creatievelingen. Die hebben vaak wel hele leuke ideeën maar die hebben vaak niet perse een publiek, dus die kunnen het dan niet verkopen.” Een probleem dat door een site als Society6.com, gespecialiseerd in 2D-afdrukken, wordt ondervangen door de marketing te verzorgen. Zazzy.co is een platform waar je je eigen marketing moet verzorgen. Iets wat in de toekomst mogelijk nog gaat veranderen.

De strategie lijkt in ieder geval te zijn: maak het mensen zo makkelijk mogelijk. Zazzy werft klanten via direct sales. Dat kunnen ontwerpers zijn, maar ook bekende bloggers die het leuk vinden hun fans een tastbaar product aan te kunnen bieden. ”Als je achter die grote jongen aan gaat die wat meer autoriteit heeft, kun je daarna de onderkant van de markt ook pakken.” Ofwel: happen de grote namen, dan volgt de massa vanzelf. Waarbij het de vraag is of het de massa is die uiteindelijk het grote geld en succes gaat betekenen. Vergelijkbare initiatieven lijken te zeggen van wel. “Society6.com richt zich heel erg op de kunstenaars en op Teespring (waar je gepersonaliseerde t-shirts kunt kopen en verkopen) zie je allemaal campagnes van huisvrouwen en mensen die heel erg van hun hond houden en dat soort dingen. Teespring lijkt te winnen, dus misschien is de massa wel beter.”

Grote kracht van Zazzy.co is de vertaling van een 2D-tekening naar een product dat eruit ziet alsof het echt bestaat. “Dus je hoeft niet te wachten tot het product gemaakt is. We zorgen door rendering van een model dat het lijkt alsof het product al echt bestaat, waardoor mensen het kunnen kopen zonder dat het ooit geproduceerd is. Het ziet er levensecht uit: je zie iemand met een ring om. Bloggers en andere mensen die we benaderen sturen we een fotootje van hun logo of hun naam en dan krijgen we heel vaak de reactie: kun je dat even opsturen. Terwijl het dan nog drie weken duurt voordat het gemaakt is. Dus dat is grappig om te zien: dat het zo goed is gelukt dat mensen echt het gevoel hebben dat het bestaat. Dat is uiteindelijk ook ons doel geweest, daar zijn we wel veel tijd mee kwijt geweest. Eén groot bezwaar: het duurt op dit moment nog vrij lang, een periode van twee a drie weken, voordat een bestelling ook echt afgeleverd kan worden. Om Zazzy.co naar de grote massa te brengen is een hogere snelheid geboden.”

“Uiteindelijk komt het allemaal neer op prijs en levertijd. Ik vind persoonlijk dat drie weken aan de lange kant is, maar er zijn veel ontwikkelingen. Zilver kunnen we tegenwoordig al vaak binnen een week leveren. Dan begint het wel interessant te worden. Het moet een impuls aankoop kunnen zijn.”

“Amerika is toch wel een beetje de droom”

Eén van de problemen waar Zazzy Jewelry in de toekomst mogelijk tegenaan gaat lopen, is de mogelijke inbreuk op het auteursrecht. Omdat iedere tekening als basis voor een 3D-ontwerp kan dienen, lijkt dat gevaar om de hoek te liggen. Spriensma lijkt het niet echt als het probleem van Zazzy te zien. “Op het moment dat je met je telefoon een scan kunt maken van iets dat je in je huis hebt staan, is het hek van de dam natuurlijk. Want dan komt het beschikbaar op internet en dan kun je dat voor vrijwel niks maken. Maar dan wordt de kwaliteit wel heel belangrijk. Je kunt nu bijvoorbeeld 3D-geprinte koekjesvormen op Etsy kopen. In principe heel erg tof, leuke ontwerpjes en die jongen die dat doet die verkoopt ook hartstikke veel. Maar als je er over nadenkt dat dat eigenlijk nog niet food-safe is, dan is dat best een gevaar. Dat krijg je natuurlijk wel: mensen die bestanden hebben en dan dan zomaar ergens op de hoek kunnen printen zonder dat er enige vorm van kwaliteitscontrole is, bijvoorbeeld de voedsel veiligheid, dat is nog best wel een dingetje denk ik. Maar dat is tijdelijk. Ik denk dat daarom ook die kwaliteit van zo’n platform heel belangrijk is.”

Zazzy.co is op dit moment uniek in de wereld. Zeker wanneer het om juwelen gaat. Er zijn wel platformen en bedrijven die je een zekere mate van personalisatie aanbieden, maar zoveel als Zazzy zie je nergens. Dat valt dus op. Het buitenland lokt. “Ik krijg veel feedback van mensen die zeggen: je moet eigenlijk naar Azië. Maar ik heb zelf toch het idee dat als je snel wilt schalen dat je dan in Amerika moet zijn.” Amerika biedt de mogelijkheid voor een soft landing, de hele cultuur staat dichter bij onze cultuur. Dus over de vraag waar Spriensma over een jaar hoopt te zijn, hoeft hij dan ook niet lang na te denken: “Dan verwacht ik toch wel dat we serieus voet aan de grond hebben in Amerika. Dat is toch wel een beetje de droom.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!