Golden Drum festival in Slovenië
Het Sloveense reclamefestival Golden Drum is Cannes Lions van Centraal en Oost-Europa – “from Trieste to Vladivostok, from Helsinki to Tel Aviv, the Golden Drum is the most important advertising overview and event of the year”, aldus het persbericht van het festival. De 12e editie van het festival vindt plaats in Portorož, Slovenië van 1 tot 6 oktober 2006. Golden Drum richt zich in eerste instantie op adverteerders en reclamebureaus uit New Europe, maar een aantal categorieën zijn ook open voor Westerse bureaus, zoals Design & Art Direction, Interactive, Media campaigns, Film & TV promo en Advertising campaigns.
In 2005 waren er 2483 inzendingen uit 40 landen. Eén van de grote winnaars was ´Made in Romania´ campagne gemaakt door McCann Erickson Roemenië voor MTV.
De belangrijkste wijziging van dit jaar is het besluit van Golden Drum om categorie Website uit te breiden en om te dopen in Interactive. “We find the new name of the group more appropriate as it not only includes classical web advertising but also new advertising manners, such as electronic message advertising, mobile advertising and games”, aldus Jure Apih, President van Golden Drum. Deze vernieuwing biedt natuurlijk kansen voor de Nederlandse bureaus. De deadline voor inzendingen voor Golden Drum 2006 is 5 september 2006. MarketingFacts zal er zijn en zal een kort verslag maken van dit “most important advertising event of New Europe”. Wij zijn zeer benieuwd naar overeenkomsten en verschillen met Kiev Advertising Festival en Cannes Lions.
Ben inderdaad benieuwd Serge en uiteraard veel plezier in Slovenie!