Google AdWords advertenties rechterzijde verdwijnen
Nieuwe top 4 positie in de betaalde zoekresultaten
Afgelopen weekend kwam het nieuws naar buiten: de advertenties aan de rechterkant in Google gaan verdwijnen en bij commerciële zoektermen zal Google geen drie maar vier advertenties boven de organische resultaten tonen. Hoewel er vanuit Google weinig wordt losgelaten over de beweegredenen achter de wijziging en de impact ervan, wordt er op het internet druk gespeculeerd wat de impact van de wijziging zal zijn. Bij deze deel ik de eerste indrukken en verwachtingen van deze wijzigingen.
Betere afstemming op mobiel
Google is altijd aan het testen met de weergave van de zoekresultatenpagina. We zien bijvoorbeeld ook dat de sterren, zowel organisch als betaald, minder worden weergegeven. Afgelopen weekend kwam het bericht dat de rechterkolom niet meer met advertenties gevuld gaat worden. Veel gebruikers zien nu al resultaatpagina’s in de nieuwe layout. De verwachting is dat de update binnen een paar dagen wereldwijd voor iedereen zichtbaar is.
Steeds meer consumenten gebruiken primair hun smartphone voor het zoeken naar producten en diensten. Op mobiel toonde Google altijd slechts één kolom resultaten met een tweetal advertenties erboven. Google lijkt deze weergave met slechts één kolom resultaten nu overal door te voeren.
Uitzonderingen
Een woordvoerder van Google die de wijziging heeft bevestigd, zegt dat er twee uitzonderingen worden gemaakt. Zowel productlisting-ads uit Google Shopping als advertenties in de Knowledge Panels kunnen nog aan de rechterkant verschijnen. Voor e-commerce zal het dus ook steeds belangrijker worden om weergegeven te worden in de zoekmachine. Met als gevolg hogere CPC’s om de veiling nog te kunnen winnen én intensiever onderhoud van de feed om nog goed te kunnen scoren.
Top 4 positie
Sinds dit weekend zien we voor een aantal zoekopdrachten de nieuwe weergave. Voor sterk concurrerende markten zien we dit veranderen in een top 1-4 positie. Overige advertenties worden onderaan weergegeven, met een maximum van drie advertenties.
Naar verwachting zal het klikvolume zich meer gaan concentreren op de eerste vier resultaten. Op veel schermen zal het eerste organische resultaat hierdoor beneden de vouw terechtkomen. Met als gevolg lagere volumes op met name commerciële zoektermen voor de top van de organische resultaten. Ook zullen adverteerders die op positie vijf, zes en zeven staan hun verkeer zien dalen ten nadele van de eerste vier advertenties.
Merkbeleving
Adverteerders die hun volume op pijl willen houden zullen dus moeten opbieden om in de top drie of vier te komen. De verwachting is dat de CPC’s daar zullen stijgen waardoor die posities, met name in hoog competitieve branches, alleen betaalbaar zijn voor sterke merken met een goede kwaliteitsscore en een hoog conversiepercentage.
Een goede AdWordscampagne kan dus niet meer zonder conversie-optimalisatie en relevante landingpages. Los van een goede positie gaat ook merkbeleving een stuk belangrijker worden. Een sterk merk wekt vertrouwen en zal een betere CTR hebben. Daardoor stijgt weer de kwaliteitsscore. Branding wordt dus belangrijker en Google hoopt dat we die merken vooral gaan bouwen via online video en display.
Voor nieuwkomers zal het lastiger worden om een plek tussen de gevestigde orde te veroveren.
Hoi Leola,
Ik kan nergens een officieel bericht van Google vinden. Zou jij je bron kunnen vermelden?
Thanks!
Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ik ben bang dat het nu een nóg grotere strijd gaat worden om te concurreren op prijs. Waar wij eerder een top 3 positie hadden, zijn wij met ons kleine budget nu amper te vinden. Daarnaast zie ik dat de top 4 continu verandert en er dus geen echte winnaar is, tenzij je uiteraard inspeelt op een hoge CPC.
Google levert nog steeds goede resultaten maar er komt een dag dat gebruikers en adverteerders het zat zijn. Als google daarvoor al niet door de tijd ingehaald wordt. Remember AltaVista?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!