Google+ circle management: creatieve ideeën voor Google+ kringen

4 september 2013, 11:29

Werk slimmer, bespaar tijd en zorg voor eenvoud en duidelijkheid

De kringen van Google+ zijn handig, maar kennen ook gebreken. In dit artikel ga ik in op het ontbreken van hiërarchie in kringen en op de verwarring die ontstaat doordat Google+ output en input combineert. Daarnaast geef ik een aantal ideeën om meer uit kringen te halen: lege kringen, kringen waardoor je een betere selectie kan maken en kringen om handiger te netwerken.

Breng hiërarchie aan in de kringen

Google+ mist de mogelijkheid om hiërarchie in kringen aan te brengen: je kunt geen kring maken in een kring. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een kring aan te maken voor je vrienden, en die kring vervolgens weer op te delen in verschillende vriendengroepen.

Wat wel kan is iemand aan meerdere kringen toevoegen. Een vriend van je roeivereniging plaats je bijvoorbeeld in de kring ‘Roeivereniging’, en vervolgens ook in de kring ‘Vrienden’. Door de kringen hiërarchisch te nummeren wordt duidelijk wat de onderverdeling precies is. Bijvoorbeeld op deze manier:

  • 1: Vrienden
  • 1.1: Roeivereniging
  • 1.2: Wintersport 2012
  • 1.3: The Wolfpack
  • 2: Werk
  • 2.1: Huidige werkplek
  • 2.2: Ondernemersvereniging
  • 2.3: Klanten
  • 3: Familie
  • 3.1: Directe familie
  • Etc…

Als je een bericht wilt delen met je roeivereniging deel je met kring 1.1. Als je een bericht wilt delen met al je vrienden, behalve die van je roeivereniging, deel je met 1.2 en 1.3. Als je een bericht wilt delen met al je vrienden deel je met 1, want die kring bevat al je vrienden.

Deel de kringen op in delen en ontvangen

Het werken met kringen in Google+ kan verwarrend zijn. Deze verwarring ontstaat doordat kringen in Google+ gebruikt worden om berichten te verzenden (output) en tegelijkertijd om berichten te ontvangen (input). Als je een bericht deelt in Google+ (output) kun je kiezen uit de kringen waar je mensen aan hebt toegevoegd. Je deelt een bericht dus met de personen wiens berichten je wilt ontvangen (input). Wat op zich raar is.

Stel je hebt een kring waar je 500 personen aan hebt toegevoegd. Als je een bericht deelt met deze kring zullen niet alle 500 het bericht zien in de stream op de eigen Google+ homepagina. Dit gebeurt alleen bij die personen die jou ook in een kring hebben. Dit kan maar een heel klein aantal van de 500 zijn.

Het wordt nog ingewikkelder. Stel iemand heeft mij aan een van zijn kringen toevoegd, en ik heb hem niet in mijn kringen. Als ik nu een bericht deel met mijn kringen zal hij het bericht niet zien. Ik kan niet met hem delen omdat ik alleen maar kan delen met de mensen die ik in een kring heb. Ik moet dus openbaar delen om deze persoon te bereiken. Of ik moet delen met uitgebreide kringen, al is het dan een gok of iemand in mijn kringen die persoon toevallig aan een eigen kring heeft toegevoegd.

Dat Google+ input en output gecombineerd heeft vind ik nodeloos verwarrend. Het opdelen van je kringen in ‘delen’ en ‘ontvangen’ biedt een uitkomst. In je ‘deelkringen’ voeg je iedereen toe die jou heeft toegevoegd. Deze deelkringen gaan vaak over de sociale relaties (met wie deel je wat) die je hebt, bijvoorbeeld:

  • D-1: Vrienden
  • D-2: Werk
  • D-3: Familie

Als je een bericht deelt met een deelkring weet je zeker dat alle personen in die kring het bericht in de eigen stream gaan zien. In je ‘ontvangkringen’ voeg je vervolgens iedereen toe van wie je berichten wilt ontvangen. Je kunt eenzelfde structuur aanhouden als die van de deelkringen, of kringen maken rondom je interesses, bijvoorbeeld:

  • O-1: Online marketing
  • O-2: Voetbal
  • O-3: Koken

Maak lege kringen aan

In Google+ kun je lege kringen aanmaken die je voor verschillende doeleinden kan gebruiken. Een lege kring maak je door een kring aan te maken, en niemand aan deze kring toe te voegen. Alle berichten die je daarna deelt met deze kringen zijn alleen zichtbaar voor jezelf. Hieronder volgen drie ideeën voor lege kringen:

Bladwijzers

Alle berichten die je wilt bewaren deel je met deze kring. Je kunt de berichten dan later op je gemak teruglezen. Als je dit niet zou doen, zou je het bericht mogelijk voor altijd kwijt zijn.

Notities

Deze kring is bedoeld voor notities. Google+ wordt hiermee een digitaal notitieboekje.

Concepten

Als je een idee hebt voor een bericht, maar geen tijd hebt, kun je een opzetje maken en het bericht delen met de kring concepten. Je kunt het bericht op een later tijdstip bewerken door te kiezen voor ‘post bewerken’. Als het bericht af is kun je de inhoud vervolgens knippen en plakken in een nieuw bericht.

Zorg dat je alleen de beste berichten leest

Hoe meer mensen je toevoegt, hoe meer berichten je krijgt. Op een gegeven moment krijg je zoveel berichten dat je niet alles meer kan lezen. Het kan dan helpen om een aantal kringen aan te maken die je helpen bij het maken van de juiste selectie.

Crème de la Crème

De personen die in jouw ogen de beste berichten schrijven plaats je in de kring Crème de la Crème. Je hoeft daarna alleen maar deze kring te bekijken om de beste berichten tot je te nemen.

Prullenbak

In de kring prullenbak plaats je iedereen die je toch niet interessant vindt. Bijvoorbeeld omdat de berichten niet aansluiten bij je interesses, omdat de persoon alleen maar reclameboodschappen deelt of omdat de persoon helemaal niets deelt. Nadien kun je besluiten iemand echt te ontvolgen.

Gebruik kringen om handiger te netwerken

Ook bij netwerken kun je Google+ gebruiken. Er zijn verschillende kringen die je kunt aanmaken om het netwerken makkelijker en overzichtelijker te maken.

Relaties

Je kunt verschillende kringen aanmaken op basis van hoe goed je een persoon kent. Bijvoorbeeld een kring ‘potentie’ met personen die je nog niet zo goed kent, maar die je wel graag zou willen kennen. Of een kring ‘goede band’ voor iedereen waar je een goede band mee hebt, en waarvan het belangrijk is om de berichten te lezen.

Autoriteiten

Voeg de personen met de meeste autoriteit aan deze kring toe. Deze personen hebben veel volgers en kunnen daarmee grote groepen beïnvloeden.

Daan Walraven
Online ondernemer en coach bij Conversie optimalisatie coaching

Ik geef conversie optimalisatie coaching. Jij mag zelf achteraf bepalen wat het gesprek waard is. In 1,5 uur kijken we samen hoe we meer bezoekers kunnen overhalen tot actie, zodat de website meer omzet genereert en jij meer winst maakt. Volg me op Google+

Categorie
Tags

8 Reacties

    Remy Steijger

    De kringen duizelen om me heen! Bedankt voor de uitleg. Ik krijg het gevoel dat dit voor digitale professionals best voordelen heeft, maar dat normale gebruikers dit nooit helemaal gaan begrijpen. Als het zo gecompliceerd blijft zal G+ het niet van Facebook kunnen winnen.


    4 september 2013 om 13:27
    Daan Walraven

    Ik denk dat het beter is als Google+ verandert van een systeem waarbij de zender kan aangeven wat hij wilt delen en met wie, naar een systeem waarbij de ontvanger kan bepalen wat hij wilt ontvangen.

    Nu maakt het niet uit aan welke kring je iemand toevoegt. Ik kan een persoon toevoegen aan de kring ‘internet marketeers’ en een ander iemand kan diezelfde persoon toevoegen aan de kring ‘zeilvrienden’, en we krijgen allebei alle updates van die persoon.

    Ik heb bijvoorbeeld een kring met internet marketeers omdat ik updates over internet marketing wil ontvangen. Maar nu krijg ik ook allemaal berichten over de kinderen, hobbies, en andere dingen.

    Beter zou zijn als Google+ met lijsten gaat werken rondom onderwerpen. Ik kan dan bijvoorbeeld verschillende lijsten aanmaken zoals ‘online marketing’, ‘kooktips’ of ‘persoonlijk’. Als iemand mij wilt volgen kan hij vervolgens kiezen uit die lijsten. Hij of zij ontvangt dan alleen maar de updates die ik deel met een bepaalde lijst.

    Nu ik mij erin verdiept heb vind ik Google+ steeds minder handig!


    5 september 2013 om 10:13
    Karen Nijst

    Daarom vind ik de communities zo fijn!


    5 september 2013 om 11:05
    Fred Zwarts

    Ik vind de kringen wel handig, als iedereen ze maar goed zou gebruiken. Het voorbeeld met “internet marketeers” en “zeilvrienden” begrijp ik niet. Natuurlijk moeten ze allebei updates krijgen van die persoon. Alleen de ene vriend moet updates krijgen over marketing en de andere over zeilen. Dat gaat goed als de zender ook even nadenkt en z’n kringen goed heeft georganiseerd.

    Helaas zijn er mensen die denken dat ze veel mensen bereiken door alles maar openbaar te maken. Hun familieberichten komen bij zakenrelaties terecht en omgekeerd. Juist die worden daarom door velen oninteressant gevonden en zullen snel volgers verliezen.


    5 september 2013 om 12:05
    Paul

    Het wordt nog ingewikkelder wanneer je meerdereaccounts hebt; zakelijke mail incl G+, prive mail met G+ bijvoorbeeld…


    10 september 2013 om 12:00
    Arthur Wetselaar

    Hoi Daan, goede uitleg. Ik sluit me helemaal aan bij je conclusie:

    “Ik denk dat het beter is als Google+ verandert van een systeem waarbij de zender kan aangeven wat hij wilt delen en met wie, naar een systeem waarbij de ontvanger kan bepalen wat hij wilt ontvangen.”.


    19 december 2013 om 12:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!