Google Optimize: wat kan je met deze optimalisatietool?

13 april 2017, 08:00

Vorig jaar werd het al aangekondigd, maar nu is het echt zover: Google heeft de gratis versie van Google Optimize beschikbaar gesteld. Een betaversie, zoals we gewend zijn. Wel boordevol praktische functionaliteiten om de conversie van je website te verbeteren. Tijd om de optimalisatietool te verkennen!

Google heeft een lange traditie in het helpen van website-eigenaren. Of het nu is met Analytics, de inzichten in Search Console of de hulpprogramma’s in Adwords; Google biedt een complete set van gratis programma’s die helpen het niveau van je website en campagnes te verbeteren.

Ook op het terrein van conversie-optimalisatie was al geruime tijd een oplossing beschikbaar: Google Content Experiments. Echter wist deze tool nooit een groot publiek aan zich te binden. Met Google Content Experiments was het alleen mogelijk redirect (split-run) testen uit te voeren. En op het terrein van gebruiksgemak en rapportageniveau bleef de oplossing ver achter bij betaalde concurrenten als VWO en Optimizely.

Via betaald naar gratis oplossing

Dat Google deze achterstand vroeg of laat zou goedmaken, mag geen verrassing heten. Als betaalde dienst werd al eerder Google Optimize 360 op de markt gebracht. Een oplossing waarmee zowel optimalisatie als personalisatie wordt ondersteund. Nu is er een uitgeklede versie gratis beschikbaar voor iedere gebruiker van Google Analytics: Google Optimize. Wij hebben een account aangemaakt om de mogelijkheden te verkennen.

Google Optimize onder de loep

Google lijkt met de gratis dienst vooral het MKB te willen aanspreken. Ze richt zich op gebruikers die hun eerste stappen zetten in conversie-optimalisatie. De daarvoor geboden functionaliteit is (verrassend) ruim. Google Optimize ondersteunt:

  • A/B testen
  • Multivariate testen
  • Redirect/splitrun
  • Instellen van doelen uit Google Analytics
  • Targeting op basis van geografische en gebruikskenmerken

In het gebruik zijn er enkele beperkingen. Zo kun je testen slechts vanaf één account beheren en het is binnen één account niet mogelijk op meer dan één website testen uit te voeren.

A/B en Multivariate testen

Bij de verkenning was ons eerste aandachtspunt: hoe gaat het opzetten van A/B- en multivariate testen in de praktijk? Ook in vergelijking met de betaalde tools waar we nu mee werken? De installatie is in ieder geval heel eenvoudig. Je voegt een code toe aan je website en je installeert een Optimize extensie in Chrome. Daarna kun je eenvoudig een experiment aanmaken. De visuele editor (die werkt via de Chrome-extensie) helpt je direct wijzigingen op pagina’s door te voeren.

De visuele editor zal ervaren testers bekend voorkomen. Je selecteert een specifiek blok op de pagina, en je kunt vervolgens voor dit blok diverse testvarianten definiëren. Wil je een stap verdergaan? Dan is het uitschakelen van blokken, toevoegen van HTML/Javascript-codes of overschrijven van CSS op paginaniveau ook eenvoudig.

Iedere wijziging die je maakt is via een wijzigingenlijst in de visuele editor simpel te bewerken of te verwijderen. Daarnaast kun je het effect van je wijzigingen ook bekijken in verschillende devices. Variërend van mobiel tot tablet.

Redirect/Splitrun

Het opzetten van een redirect-test werkt net zo makkelijk als het opzetten van een A/B- of multivariate test. Eenvoudig maak je varianten aan die worden geïdentificeerd door een URL. Optimize zorgt verder voor de analyse en de bezoekersstromen. Ook hier biedt Optimize een volwassen alternatief voor betaalde concurrenten.

Doelen uit Google Analytics

Een absoluut voordeel van Optimize is de verregaande integratie met Google Analytics. Dit biedt veel voordelen, waarvan het eenvoudig instellen van testdoelen de grootste is. Heb je in Google Analytics je doelen goed ingesteld? Dan kun je deze eenvoudig hergebruiken om je testen te evalueren. Heb je geen specifieke doelen voor ogen, dan zijn er veel standaard statistieken die je in een test kunt gebruiken. Denk aan ‘paginaweergave’, ‘sessieduur’ en ‘bounce’.

Voor een specifiek publiek

Dan het volgende punt waar Google echt uitpakt met Optimize: personalisatie. Zoals Google zelf zegt:

“Tailor your test to deliver a personalized experience that works best for each customer and for your business.”

Klinkt goed, maar wat zijn de mogelijkheden? Ook hier zijn de keuzes verrassend ruim. Je kunt bijvoorbeeld een test activeren puur gericht op smartphone gebruikers. Of de boodschap op je website aanpassen als je kantoor/winkel niet geopend is. De mogelijkheden zijn eindeloos. In het kort de targetingopties die Google Optimize ondersteunt:

  • URL-targeting: eenvoudig webpagina’s selecteren waar je testen op worden uitgevoerd.
  • Doelgroeptargeting: het personaliseren van testen op onder andere geslacht en leeftijd. Maar helaas: dit is een functie die alleen in de betaalde variant beschikbaar is.
  • Gedragstargeting: richten op nieuwe of terugkerende bezoekers die van specifieke bronnen afkomstig zijn.
  • Geografische targeting: bezoekers targeten die vanuit een bepaalde plaats, regio of land je pagina bezoeken.
  • Technologietargeting: testen alleen weergeven aan bezoekers die via een bepaalde browser of device op je pagina komen.
  • JavaScript-variabele: praktisch voor webwinkels: vaak zijn details over een product of de inhoud van een winkelwagen opgeslagen in JavaScript-variabelen. Optimize geeft je de kans hier specifieke boodschappen voor op te stellen.
  • Queryparameter: lees variabelen uit die in een URL worden meegegeven om een specifieke groep bezoekers te targeten.
  • Variabele voor gegevenslaag: een geavanceerde vorm van targeting waarbij bijvoorbeeld kan worden ingespeeld op orderinformatie.

In de gratis versie ontbreekt de mogelijkheid om te targeten op Google Audiences. Dit blijft gereserveerd voor de betaalde Optimize 360-dienst.

De resultaten van een Optimize test

Na het opzetten van de verschillende testen ben je natuurlijk benieuwd naar de rapportage. Ook dit stuk hebben we onder de loep genomen. In een duidelijk overzicht bovenaan de pagina zie je na de start van een experiment in één oogopslag welke variant het beste resultaat oplevert. In het verbeteringsoverzicht daaronder geeft Optimize vervolgens meer details en zijn de prestaties van het origineel met de variant vergeleken.

De rapportage sluit af met een grafiek waarin de resultaten over de hele testperiode staan weergegeven. Dit biedt je een duidelijk inzicht in het verloop van de test. Het is allemaal keurig voor elkaar, maar betaalde concurrenten bieden de informatie naar onze smaak overzichtelijker en completer aan.

Zelf testen?

Al met al is Google Optimize een aanrader om te testen. Er zijn een aantal minpunten, met name het feit dat je een test maar via één account kunt beheren. Maar de overall gebruiksvriendelijkheid is goed en de geboden functionaliteit verrassend compleet.

Wil je zelf ervaring op doen met de nieuwe dienst? Maak dan een account aan en vind je weg in het systeem. Ik ben erg benieuwd naar jullie eerste bevindingen.

Celine Berends
conversie optimalisatie specialist bij Diversions

Waar liggen nieuwe kansen voor organisaties en hoe benut je deze? Als conversie optimalisatie specialist bij Diversions ben ik altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om conversiewinst te boeken. Ik analyseer consumentengedrag, gebruik overtuigingsprincipes en ontwikkel strategieën om zo het rendement op marketingactiviteiten te verhogen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!