Google+ gaat dieper dan je denkt

10 april 2014, 12:59

Voor grote bedrijven althans

Over de zin en onzin van de activiteit op en inzet van Google+ wordt hevig gediscussieerd. Forrester doet daar nog eens een schepje bovenop. Het Amerikaanse onderzoeksbureau stelt in een onlangs gepubliceerd onderzoek dat Google+ het ondertussen op kan gaan nemen tegen Twitter. Marketeers zouden de betrokkenheid van Google+-gebruikers niet moeten onderschatten.

Voordelen voor SEO zijn beperkt

Veel marketeers zijn in de veronderstelling dat het gebruik van Google+ meerwaarde heeft op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, maar Forrester geeft aan dat daar minder toegevoegde waarde ligt dan gedacht wordt.

Het onderzoek richt zich met name op de toegevoegde waarde van de knowledge graph, de kennisdatabase die Google gebruikt om zoekresultaten te verrijken – zie onderstaand voorbeeld.

Voorbeeld van een verrijkt zoekresultaat op basis van Googles Knowledge Graph (rode kader)

Vooral voor grote merken gaat de toegevoegde waarde van Google+ in deze knowledge graph niet op. Immers zijn zij, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van een Wikipedia-pagina, vaak al opgenomen in die knowledge graph. Voor de bedrijven die niet in de categorie GE en Philips vallen, zoals voor Marketingfacts, gaat de toegevoegde waarde van een Google+-account wel op.

Een voordeel dat wel altijd op gaat, is dat de laatste link die je op je Google+-pagina hebt gedeeld, zichtbaar is in de knowledge graph. Bij meer dan 60 procent van de onderzochte merken met een Google+-account wordt deze post zelfs in z’n geheel uitgelicht.

Voorbeeld van een via Google+ gedeelde link die wordt weergegeven in het verrijkte zoekresultaat in Google

Meer betrokkenheid

Volgens Forrester is de betrokkenheid bij het merk op Google+ twee maal zo waardevol als die van Twitter. De belangrijkste ‘maar’ is wel dat het sociale netwerk van Google qua aantal gebruikers en de intensiteit van het gebruik nog steeds niet in de buurt komt van Facebook. Het onderzoek geeft aan dat:

  • er net zoveel mensen zijn die Google+ als Twitter gebruiken,
  • grote merken vrijwel net zoveel volgers verzamelen op Google+ als op Twitter,
  • die volgers op Google+ vaak twee keer zo betrokken zijn als op Twitter (0.069 procent user interactions voor Google+ tegenover 0.035 procent voor Twitter).

Advies

Maak vandaag nog een Google+-account aan en promoten die handel – het liefst vandaag nog. Aldus Forrester. De tips die worden gegeven om optimaal gebruik te maken van een Google+-account:

  • Synchroniseer je content op Google+ met die van Facebook.
  • Vertel je klanten dat je op Google+ aanwezig bent.

Het is opmerkelijk dat Forrester grote merken adviseert om geen aparte strategie in te richten voor Google+, terwijl hun onderzoek wel wijst op de voordelen van het op zichzelf staande netwerk. Daarnaast is actief verwijzen naar je aanwezigheid op een sociaal netwerk in principe vanzelfsprekend.

Ben Kortman
Redacteur bij Marketingfacts

Is werkzaam bij Marketingfacts als editor en studeert bedrijfscommunicatie aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast houdt hij zich bezig met fotografie, online journalisme, redactiewerk en webdesign. En de tijd die over is? Roeien. Heel veel roeien.

Categorie
Tags

1 Reactie

    TiefenbrunNeusner

    Hello. And Bye.


    7 november 2017 om 16:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!