Google Tag Manager-update: GTM voor mobiele apps en Auto Event Tracking

22 oktober 2013, 07:29

De populariteit van de vorig jaar gelanceerde Google Tag Manager heeft zelfs Google verrast. Veel marketeers wereldwijd maken inmiddels gebruik van de gratis tool om tags snel en flexibel te implementeren en beheren. Sinds de release hebben de ontwikkelingen binnen Tag Manager niet stil gestaan. Zo beschikt het nu over nieuw versiebeheer, nieuwe tag templates (o.a. ClickTale) en een quick preview/debug-functie. Maar de meest interessante ontwikkeling is toch wel de introductie van GTM voor mobiele apps en Auto Event Tracking.

1. Google Tag Manager voor mobiele apps

Het goed doormeten van mobiele apps is altijd al een uitdaging geweest. Anders dan bij een website moeten alle meetpixels al aanwezig zijn bij de ontwikkeling van een app. Want wanneer de gebruiker een app eenmaal heeft geïnstalleerd, is het onmogelijk om nog wijzigingen aan te brengen in de code. De app draait immers op de smartphone van de gebruiker en niet op jouw eigen server. Bij een versie-update van je app kun je de gewenste meetpixels natuurlijk alsnog opnemen, maar het is dan wel van belang dat alle gebruikers de app ook daadwerkelijk updaten en het liefst ook nog direct nadat de update beschikbaar is. Kortom, je bevindt je dan dus in de vervelende situatie dat je afhankelijk bent van de gebruiker voor het goed doormeten van jouw app. Gelukkig is dat is nu verleden tijd!

Met de Google Tag Manager voor mobiele apps is het nu mogelijk om zonder een update te doen toch nieuwe tags en meetpixels toe te voegen. Het toevoegen van tags aan je mobiele Android- en iOS-apps is nog nooit zo makkelijk geweest. Zeker wanneer je al bekend bent met de Google Tag Manager voor het doormeten van je website, is er niet veel voor nodig om ook aan de slag te gaan met het goed doormeten van je mobiele applicatie.

Hoe werkt het?

Allereerst voeg je de nieuwe Google Analytics Services SDK toe aan de app. Zorg ervoor dat alle events (belangrijke gebeurtenissen) die je wilt meten worden weggeschreven naar de datalayer. Alle waarden die je wegschrijft in de datalayer kunnen in GTM worden gebruikt. Zorg er dus voor dat alle informatie die je (ook later) nodig zou kunnen hebben, gelijk beschikbaar is in de datalayer.

Net als bij Google Tag Manager voor websites, richt je de container in met tags en stel je vervolgens regels in die bepalen wanneer een tag wel of niet wordt afgevuurd. Wat rest, is het testen en debuggen van de GTM-implementatie. Creëer een containerversie en selecteer vervolgens de optie ‘Voorbeeld’. Er wordt een link gegenereerd die je per e-mail naar jezelf en anderen kunt sturen.

Je bent nu nog 1 stap verwijderd van het goed doormeten van jouw mobiele app. Klik op ‘publiceren’ en 12 uur later (2x daags) is de app voorzien van de laatste wijzigingen. Een internetverbinding is hiervoor uiteraard wel vereist.

App updaten

Frustrerend, herkenbaar en helaas onvermijdelijk… Het updaten van een mobiele applicatie is een proces waarbij veel stappen moeten worden doorlopen en wat erg lang kan duren. Zelfs bij een kleine wijziging zit je als app-developer vast aan een upgradecyclus waarbij interne en externe partijen akkoord moeten geven op de nieuwe versie. Zelfs als het hele updateproces is doorlopen, is het nog niet zeker dat alle gebruikers de nieuwste versie van de app gebruiken. Dat is nu verleden tijd. Met Google Tag manager kun je de app zelf ook updaten zonder een nieuwe app-versie te lanceren in de app store.

Met GTM communiceer je direct met de eindgebruikers van je app, waardoor omslachtige tussenstappen in het updateproces niet aan de orde zijn. Zo wordt het updateproces snel en makkelijk en ben je er zeker van dat alle gebruikers ook daadwerkelijk de nieuwste versie gebruiken. Net als bij het toevoegen of wijzigen van meetpixels zijn alle gebruikers namelijk na maximaal 12 uur over op de nieuwste containerversie. Hoe werkt het? In plaats van de statische implementatie van de app maak je gebruik van ‘name-value pairs’. Door de constante waarden in de app te vervangen door calls naar GTM, wordt deze informatie beschikbaar in de Google Tag Manager-container, waar deze geconfigureerd kunnen worden.

2. Auto Event Tracking

Tijdens de Google Analytics Summit 2013 introduceerde Google haar nieuwste feature: Auto Event Tracking. Hierdoor is het nog makkelijker geworden om je website door te meten.

Met auto event tracking wordt, de naam zegt het al, automatisch alle informatie over een interactie verzameld. Het nieuwe tag-type ‘event listener’ luistert als het ware naar de interacties (clicks) op de pagina. Wanneer de event listener-tag een interactie detecteert, wordt alle beschikbare informatie over de interactie naar de datalayer gepusht.

Het is nu dus mogelijk om informatie over vrijwel alle interacties op de website te gebruiken in Google Tag Manager, zonder dat hiervoor additionele javascriptcodering nodig is. Er zijn 4 verschillende tag-templates beschikbaar in Google Tag Manager: click listener, form submit listener, link click listener en timer listener. Hierdoor is het nog eenvoudiger geworden om externe links, PDF’s, video’s, formulieren, etc. te meten, waardoor er meer tijd overblijft voor analyse. Naast het gemak bespaart deze nieuwe GTM-functionaliteit ook kosten, omdat je je webbouwer hiervoor niet meer nodig hebt.

Tip: Code editor

Als laatste staat de GTM-community ook niet stil. Zo bestaat er nu ook een Chrome-plugin van het bureau fifty-five.com waarmee je een editor krijgt voor de custom HTML-tags.

Met deze editor kun je vervolgens makkelijker code schrijven en valideren. Deze plug-in kun je hier downloaden.

Eefje Muller
Webanalist bij Netprofiler

Netprofiler is een online marketing bureau dat klanten helpt om hun online resultaat te meten en te verbeteren. In nauwe samenwerking met de Traffic en Usabilty experts van Netprofiler zorg ik ervoor dat het online resultaat van klanten structureel wordt verbeterd. Voor klanten zoals de Hartstichting, A. Vogel en Sawadee Reizen verzorg ik webstatistieken implementaties, configuraties, analyses en testen om zo de prestaties van de websites inzichtelijk te maken. Deze analyses en testen vormen de basis voor de continue optimalisatie van de websites van klanten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!