Google financiële jaarcijfers
Google heeft vandaag haar jaarcijfers bekend gemaakt en daaruit blijkt dat de advertentie-inkomsten voor Q4 2006 uitkomen op 3,2 miljard dollar (met een winst van 1 miljard dollar). Daarmee komen de advertentie-inkomsten voor heel 2006 uit op 10,6 miljard dollar (met een winst van 3 miljard dollar). Dit is ver boven marktverwachting (doelstelling was om deze resultaten te bereiken voor eind 2007). De cijfers (x 1,000):
Op de website van Google is het volledige verhaal te lezen. Blijft bijzonder om te zien dat ze voor 99% op advertentie-inkomsten drijven (al is 112 miljoen dollar overige inkomsten natuurlijk best nog wel wat 🙂
Indrukwekkende cijfers waarbij we dus een verdeling zien van 60:40 tussen advertenties op Google sites en advertenties op het netwerk. Verbaasd me, ik ben zelf inmiddels zo goed als gestopt om ook het netwerk te gebruiken voor advertenties en hoor van steeds meer mensen om me heen dat de resultaten van adverteren op het netwerk tegenvalt. Had verwacht deze trend terug te zien in de cijfers maar dat is niet het geval.
En natuurlijk jammer dat ze de inkomsten-stroom niet per land hebben weergegeven 😉
off topic:
Reddion overgenomen door WPP
Met gepaste trots maken we bekend dat Reddion met ingang van heden onderdeel uitmaakt van het Amerikaanse communicatieconcern WPP. Dit beursgenoteerde concern is een van ’s werelds grootste communicatieservicegroepen, met zo’n 91.000 medewerkers verspreid over meer dan 2.000 kantoren in 106 landen. WPP heeft 100% van de aandelen van Reddion overgenomen. Met deze overname verwacht Reddion de komende jaren de dienstverlening voor haar klanten een nieuwe impuls te geven, onder meer door wederzijdse gebruikmaking van de mogelijkheden die deze overname biedt.
Heb een paar vragen bij Alex Stil (Reddion) neergelegd, zodra ik daarop een reactie heb zal ik er nog een posting over maken!
Is dit de omzet, of zijn de gemaakte kosten van Adsense er al weer vanaf?
Richard, zoals hierboven staat gaat het om 10,6 miljard dollar inkomsten (omzet) waarvan na aftrek kosten 3 miljard dollar overblijft aan winst.
@Richard:
Volgens de jaarcijfers zijn de kosten van de omzet over heel 2006: 4.225.027.000 (4,2 miljard dollar). Hier zullen, naar ik aanneem, echter meer kosten inzitten dan alleen de doorbetaling naar trafficpartners (die 4,1 miljard dollar omzet maakten). Of zou het strategie zijn om marktaandeel te kopen en te zorgen dat concurrenten geen voet aan de grond krijgen bij grote internet uitgevers? (en dan zelf profiteren van schaalvoordelen)
@Marco
Wij hebben hele andere ervaringen met het AdSense netwerk van Google. Als een contentgerichte campagne goed gestructureerd is opgebouwd met de juiste keywords kun je prima resultaten behalen. Bovendien is het tegenwoordig mogelijk om met sitegerichte campagnes op specifieke websites in het netwerk van Google te targetten. Hoewel vooral bedoeld voor branding, heb ik site targeting campagnes lopen die zowel qua Click Through Ratio als conversiespercentage uitstekend scoren. Mijn ervaringen en ook die van collega’s van mij zijn dan ook zeker positief!
Misschien moeten we dan toch binnenkort maar eens praten David. Ik beschouw me zelf zeker niet als een expert op gebied van Google Adwords (en Adsense) dus laat me graag bijpraten!
@Marco
Haha, dat moeten we dan zeker eens doen!
Het klopt inderdaad wat @marco zegt. Wij behalen ook prima resultaten. Al is het in de loop der jaren wel minder eenvoudig geworden om het zelfde resultaat te behalen. En het is (onze ervaring) dat het niet voor iedere campagne evenveel geschikt is.
Een bezoeker die op een advertentie in een zoekmachine klikt is per definitie een hele andere bezoeker dan degene die van een andere website klikt; namelijk iemand met een behoefte (informatie/shoppen enz). Vereist dus een andere benadering, dat verklaart waarschijnlijk de verschillende ervaringen hier.
Het is inderdaad jammer dat de begrippen “kosten” en “winst” hier niet helemaal duidelijk is. Naast de Adsense-publishers zijn er natuurlijk een hoop andere kosten, zoals promotie, techniek/dataverkeer, mankracht. Het kostendeel had ik persoonlijk lager ingeschat als ik dit zo zie. Maar met een dergelijke omzet heb je natuurlijk niks te klagen 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!