Google is begonnen met censuur op vliegticket resultaten

28 november 2011, 13:15

Een interessante stap die Google aangekondigd heeft op het PhoCusWrigth Travel Conference. Jeremy Wertheimer, de oprichter van ITA software en nu Google VP, vertelt dat Google vanaf heden vliegticket vergelijkers en beoordelaars gaat verwijderen uit de zoekresultaten. Het zou dan gaan om namen als Expedia, Priceline (Booking), Travelocity, Kayak, enz.

De reden van deze censuur (zo noem ik het) is dat de luchtvaartmaatschappijen het zo willen, aldus Jeremy. Deze willen geen reisbureaus in de zoekresultaten op woorden met “vliegtickets” hebben staan. Google heeft al eerder aangegeven de ‘middle man’ uit de resultaten te willen halen, maar dan met aanpassingen in het algoritme en wat handmatige ingrepen. Het keihard weglaten van deze sites is een aparte nieuwe stap.

Het is in mijn ogen dusdanig arrogant om zomaar die beslissing te maken. Wie zegt dat ik als gebruiker alleen luchtvaartmaatschappijen in de resultaten wil zien staan? Doe mij maar een goede vergelijker die goede deals heeft gesloten en waar ik diverse maatschappijen naast elkaar kan leggen. Google gaat nu zelf een vergelijker lanceren met Google Flights en bepaald dan ook dat het de enige vergelijker zal zijn die in de zoekresultaten komt.

Het meest vervelende is dat de stap nu eenmaal genomen is. Dat maakt de weg vrij om die nog een keer te nemen met bijvoorbeeld hotel zoekopdrachten. Even zelf een vergelijker maken en alle andere vergelijkers uit de resultaten gooien totdat alleen de hotels zelf er nog in staan. Maar wie wil dat nou, de meeste hotelvergelijkingssites werken makkelijker dan de hotelsites zelf. Duidelijk een voorbeeld van het niet denken vanuit de gebruiker, terwijl dat juist het credo is welke Google zelf hoog in het vaandel

heeft

had.

Het is nog niet bekend of en hoe Google dit in Europa aan gaat pakken. Maar James van Thiel (Google NL) heeft tegen Reisrevue gezegd dat de markt hier anders is dan in Amerika, waar maar 4 maatschappijen zijn. Vooralsnog hebben Nederlandse vergelijkers niets te vrezen. (bron: emerce).

Waar houdt het op? Misbruikt Google nu zijn monopoly? Google do-no-evil? Of het is Google’s goed recht om dit te doen?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Dirk

    Als je het artikel uit Emerce leest, blijkt het alleen te gaan om de resultaten in Google Flights. In deze resultaten zullen geen vliegticketvergelijkers worden getoond. In de reguliere resultaten van de zoekmachine verandert niets, als ik het artikel van Emerce en hun bronnen mag geloven. Dus volgens mij is er hier geen sprake van enige censuur, de vliegticketvergelijkers krijgen er alleen een geduchte concurrent bij. Natuurlijk zal Google het wel slim gaan spelen en hun eigen vliegticketvergelijker terug laten komen in de resultaten van hun reguliere zoekmachine.


    28 november 2011 om 13:30
    André Scholten

    Ik kan er niet goed achterkomen of het alleen in Flight search is of niet. Feit blijft dat op zoekopdrachten naar vluchten altijd eerst de resultaten uit Flight Search getoond worden met daaronder de echte organische resultaten. Het eigen product van Google wordt zo flink voorgetrokken.


    28 november 2011 om 13:47
    Remi

    Leest u even mee Neelie?


    28 november 2011 om 13:50
    Emiel Kamzol

    Ik vindt dat Google überhaupt geen vergelijkingssite moet beginnen. De positie die Google heeft maakt het voor andere partijen onmogelijk om daar tegenop te concurreren. En vooral als je Nederland als uitgangspunt neemt. In andere landen is Google niet zo dominant aanwezig als hier.


    28 november 2011 om 14:28
    Remy

    Op zich vind ik het niet zo gek dat ze bepaalde (vergelijkings)partijen uit hun eigen vergelijkingsgproduct willen houden, deze strijken ook bepaalde commissie op en zo houdt je de marge voor de maatschappijen zelf waarschijnlijk iets hoger. Misschien wel goed voor de ticketprijzen van de consument, wie zal het zeggen.

    Ze gaan natuurlijk niet de Google resultaten ‘censureren’. Dat zou wel iets te ver gaan.


    28 november 2011 om 14:33
    jvaneck

    Als het puur gaat om de vliegticketvergelijker van Google snap ik het wel. Net zoals Google in de gewone zoekmachine het liefst geen zoekresultatenpagina’s terug wil laten komen, willen ze in een vergelijker natuurlijk geen vergelijkers terug laten komen, dat doen andere vergelijkingssites toch ook niet?

    Het probleem ligt bij het feit dat Google ook de macht heeft om het verkeer naar hun eigen vergelijker te sturen in plaats van de concurrenten. Of dat misbruik maken van hun monopoliepositie? Zou kunnen.


    28 november 2011 om 14:53
    Mike van Hoenselaar

    Ik denk dat het hier nog niet gaat stoppen. Ik denk dat Google markt voor markt gaat proberen te veroveren met eigen producten. Deze zouden naar mijn inziens hetzelfde behandeld moeten worden als elke andere website. Dat zeker wel. Maar ik zou het nog even moeten onderzoeken, maar ik denk dat als een vergelijkingssite in de bron van Google Flights gaat kijken er rich snippets gevonden kunnen worden.

    Zo zou ik het van Google verwachten in ieder geval. Als vergelijkingssites die snippets ook gaan gebruiken kunnen ze hun positie daarmee weer terugkrijgen is mijn gevoel. Wellicht dat iemand al in de code heeft gesnuffeld?


    29 november 2011 om 05:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!