Google, Yahoo en Live Search introduceren canonical-tag
Het probleem rondom duplicate content is duidelijk. Als je kijkt naar het internet dan stikt het van dubbele pagina’s. Aan de ene kant willen zoekmachines juist die ene bron pagina laten zien en aan de andere kant willen zoekers één resultaat zien. Maar hoe ontstaat deze “duplicate content” dan? Dit kan op verschillende manieren gebeuren, maar wel de meest bekende is dat informatie op verschillende urls te vinden is. Dit kan bijvoorbeeld doordat er variabelen aan de url van de pagina worden toegevoegd of een trackingcode voor analytics. Op deze manier is een specifieke pagina op een gegeven moment op een meerdere manieren te bereiken.
Dit kan resulteren in een minder goede indexering van je site of zelfs dat de populariteit (link juice) verdeeld wordt over verschillende urls die wel allemaal naar dezelfde pagina leiden. Wat is de oplossing hiervoor?
Canonical-tag
Om dit op te lossen kon soms “quite a pickle” zijn. Maar Google, Yahoo en Live Search hebben de zoek-hoofden bij elkaar gestoken om dit probleem op te lossen: de canonical-tag. Met deze tag kun je aangeven wat de door jou geprefereerde versie van een url is.
Hoe ziet deze tag eruit en hoe werkt deze?
Stel ik heb een schoenensite en een hippe sneaker is te vinden op de url:
www.sneakerobsession.nl/product.php?sneakid=20
Simpel genoeg. Maar deze sneaker valt ook onder de zomer categorie. In dit geval “Sneakers Zomer”, waardoor hij ook te vinden is op deze url:
www.sneakerobsession.nl/produkt.php?sneakid=20&categorie=sneakerszomer
En als we dan vervolgens ook nog eens een trackingid meegeven kan dezelfde zomersneaker ook op de url te vinden zijn:
www.sneakerobsession.nl/produkt.php?sneakid=20&categorie=sneakerszomer&trackid=343798347
Door de canonical-tag is het vrij gemakkelijk om richting zoekmachines aan te geven dat deze 3 urls allemaal naar dezelfde pagina verwijzen en dat je dit ook op deze manier in de zoekmachines zou willen terug zien. In de head van duplicate url pagina’s zet je de volgende tag:
<link rel=“canonical” href=“www.sneakerobsession.nl/product.php?sneakid=20” />
Zoekmachines zullen nu begrijpen dat alle 3 urls verwijzen naar de canonical url, zoals aangegeven in de link-metatag.
Alle problemen zijn opgelost!
Nou dat is nog maar net de vraag. Uiteraard is deze tag een goede stap voorwaarts. Deze tag is voor zoekmachines een hint en zeker geen richtlijn. Daarnaast is het nog altijd sterker om een goede interne structuur op te zetten. Dit is ook iets wat Google benadrukt op het webmaster blog, waar overigens verdere vragen over de tag ook beantwoord worden.
Dit is een hele interessante stap, maar je bent met een goede interne structuur wel beter af. Ik mis alleen nog de canonical tag?
Tom: check even de broncode van de pagina voor de tag. Marketingfacts.nl CMS heeft de tag niet ge’encode met als gevolg dat dit als source ‘getoond’ wordt en de pagina in feite niet meer W3C valid is (niet dat dat in eerste instantie zo was).
@Tom: sorry, het CMS heeft inderdaad de tag zelf als echte tag in de code geplaatst ipv tekst. Opgelost!
Ik zie de tag eerlijk gezegd niet staan. Ik ben daarnaast wel benieuwd hoe je er voor zorgt dat een CMS (zeg WordPress) deze tag automatisch in de pagina zet en dan ook nog met de juiste url erin. Of zijn daar nu al plugins voor?
@Tom
Mee eens. Een goede sitestructuur en deugdelijke rewrites zal je veel van dit soort problemen besparen. En voor Analytics tagging kun je ook hashes gebruiken, zodat alle utm_source duplicate ellende je bespaart blijft. Maar er zijn altijd gevallen waarin dit erg nuttig kan zijn.
@Eduard: goede toevoeging over hetzelfde domein! Werkt wel op folders en subdomeinen, maar niet meerdere domeinnamen.
Ik ben het overigens eens met je prioriteitenlijst. Goede structuur blijft gewoon de nummer een om dit op te lossen. Ben benieuwd hoe dit in de komende tijd zal worden opgepakt.
@Kjeld: nee, vind je meer oplettend! (en scherp voor een vrijdagmiddag) Thanks! 🙂
Nog meer muggenziften: we hebben het hier over de waarde (canonical) van een attibuut (rel) en niet over een tag (link).
We zullen wel zien wat het oplevert.
Ziet iemand er voor of nadelen in om deze nieuwe meta-tag automatisch in iedere pagina op te nemen en de Canonical-URL gelijk te stellen aan de URL in de Sitemap.xml.
Voor (Google)analytics doeleinden kun je dan een parameter in de URL meegeven. Google analytics blijft volgens mij gebruik maken van de URL en zoekmachines gebruiken de Canonical-URL voor o.a. de pagerank berekening.
Als ik het goed begrijp is de Canonical-URL bij Google al geimplementeerd?
People ミュウミュウ アウトレット interest one-on-one treatment of their son or daughter may choose to pick ミュウミュウ 財布 アウトレット a sitter maybe dans pair of shoes, whichever dwi charge and even ミュウミュウ 財布 that have an specialist. Deciding on ミュウミュウ 財布 in which of the aforementioned possibilities in considered the best one for someone is truly a hard task ミュウミュウ アウトレット at the best, and deciding someone caregiver more challenging continue to.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!