Gratis search advertising tools deel 2: nog 12 tools

30 maart 2017, 13:00

Als search advertising consultant werk je dagelijks met diverse tools en handigheidjes om je campagnes optimaal in te zetten. In mijn vorige overzicht heb ik de 14 must have tools voor campagnemanagement op een rij gezet. In dit overzicht neem ik je een paar stappen verder mee in het proces en deel ik nog eens 12 tools om je verder te helpen. Doe er dus je voordeel mee!

Website Tools

Voor een search advertiser is een relevante website en landingspagina minstens zo belangrijk als een relevante advertentietekst. Enerzijds omdat het de kwaliteitsscore beïnvloed, anderzijds omdat het invloed heeft op de resultaten onder aan de streep. Dit maakt dat er diverse gratis online tools zijn die inzichten geven in de kwaliteit van een website of landingspagina.

1. Developers Google – Pagespeed insights

De developersomgeving van Google kent meerdere interessante. Pagespeed Insights is ideaal voor het achterhalen van de laadbaarheid van een landingspagina. Dit is namelijk een belangrijke factor bij de beoordeling van de kwaliteitsscore. Deze tool maakt een splitsing tussen desktop en mobiel. Per device geeft het enkele concrete suggesties die beter kunnen, zoals onder andere het optimaliseren van afbeeldingen of het gebruik maken van browsercaching.

2. Google – Mobielvriendelijke test

Een goede mobielvriendelijke website is een must. Zoekmachines wegen namelijk de mobielvriendelijkheid van een website zwaar mee in de beoordeling op relevantie. Google heeft daarom een tool gemaakt die ‘hoogover’ inzichten geeft in de mobielvriendelijkheid van een website.

3. Webpagetest

Voor een diepere analyse van de website heeft webpagetest.org een gratis tool gemaakt waarin het laden van een website nauwkeurig wordt getest. Zo kent het bijvoorbeeld een waterfall view waarin per element inzichtelijk wordt gemaakt wat de laadtijd is. Hierdoor kunnen developers specifiek worden geïnformeerd waar ruimte is voor optimalisatie.

4. Google – Structured Data Testing tool

Met de Structured Data Testing-tool kun je door brondata heenlopen. Zo detecteert de tool de kwaliteit van de pagina’s, bijvoorbeeld op contentniveau. Het vergt dan ook het nodige voorwerk om deze tool effectief te gebruiken. Google biedt een uitgebreide handleiding aan om een extra verdiepingslag in de tool te maken en mijn collega’s schreven ook een artikel dat hierbij kan helpen.

Chrome Extension Tools

Iedereen die regelmatig Chrome gebruikt weet dat er diverse extensies zijn die het werk een stuk aangenamer kunnen maken. Hierbij heb ik de, in mijn ogen, belangrijkste extensies omschreven die het werk voor een Online advertising consultant geheid vereenvoudigen.

5. Ayima redirect path

De extensie Redirect Path is wellicht de belangrijkste extensie om te installeren. Het gebeurt namelijk nog wel eens dat er landingspagina’s worden aangepast op een website. Als advertiser wil je altijd landen op een geldige pagina (zogezegd een pagina met de HTTP-status: 200). In het geval dat er een aanpassing aan de URL wordt gemaakt geeft deze extensie aan wat de HTTP-status is. Oftewel of de pagina een 200-, 301-, 302-, 404- of 500-paginacode bevat. Wil je dus een check doen, bezoek dan de betreffende pagina en activeer de extensie voor het gewenste inzicht.

6. Google Tag Assistant

Wil je weten of de juiste Google tags wel geïmplementeerd zijn op je website of op een specifieke pagina, dan geeft de Google Tag Assistant je overzichtelijk weer welke tags er allemaal gespot zijn. Dit kan nog wel eens handig zijn als je twijfelt of bijvoorbeeld de Google Analytics-code wel juist geïmplementeerd staat op de website.

7. Ghostery

In het verlengde van de Google Tag Assistant legt Ghostery nagenoeg alle advertentienetwerken vast die we online kennen en die een tag hebben op een website. In het geval dat je als adverteerder wilt weten of de juiste tags wel geïmplementeerd staan is deze extensie een must.

8. Seerobots

Als search sdvertiser wil je uiteraard dat je goed gevonden wordt op de juiste zoekwoorden met jouw advertenties. Heb je dus een (nieuwe) optimale landingspagina voor SEA, dan wil je dat SEO hier ook van profiteert. In dat geval is de SeeRobots-tool handig om te achterhalen of deze pagina wel geïndexeerd wordt door zoekmachines.

9. Wappalyzer

Wellicht gaat Wappalyzer een stap verder dan wat je dagelijks nodig hebt, toch is deze tool een uitkomst voor alle marketeers met enige online raakvlak. De Wappalyzer achterhaalt namelijk op een website welke technologieën er allemaal gebruikt worden, denk hierbij bijvoorbeeld aan op welk CMS-systeem de website draait. Enerzijds kan je dit van je eigen pagina inzien om zo te zien of alles juist gedetecteerd wordt. Anderzijds is het ook interessant om te zien welke systemen de concurrenten inzetten om hun technologische uitdagingen op te lossen.

Overige Tools

Er zijn nog enkele tools die zeker het benoemen waard zijn.

10. Google – AdWords scripts

AdWords scripts is niet zomaar een tool, het is een toepassing in AdWords die het werk enorm vereenvoudigd. Met Scripts kan je namelijk, op basis van een javascript, geprogrammeerd inzichten krijgen of aanpassingen doen in AdWords. Denk aan inzichten in je budgetten of het verloop van de kwaliteitsscore. Ook kunnen er geautomatiseerd CPC’s worden aangepast volgens de meest uiteenlopende instellingen. Is dit al kinderspel voor je of wil je een set met mogelijkheden inzien, Koozai.com heeft 100 AdWords scripts verzameld die op jouw behoeften kunnen inspelen.

11. AdWordsRobot – Customer Match SHA2 converter

Sinds eind 2015 is de toepassing Customer Match mogelijk in AdWords. Dit betekent dat je doelgroepen kan formuleren op basis van e-mailadressen. Stel dat je als bedrijf duizenden e-mailadressen hebt verzameld. In dat geval kan je specifiek op deze doelgroepen targeten in Google Search. Echter komen hier privacygevoeligheiden bij kijken, waardoor een bedrijf deze e-mailadressen niet zomaar kan uitdelen aan externe platformen.

Daarin biedt deze tool uitkomst. Via Customer Match kan je deze e-mailadressen namelijk hashen, waardoor een e-mailadres wordt vervorm naar een code, de zogenoemd SHA2. Deze gegevens kan je vervolgens alsnog delen en uploaden in AdWords.

12. Google – Display planner

In AdWords beheer je ook de display advertising voor het Google Display Netwerk. Indien je hier de eerste stappen wilt nemen, wil je uiteraard wel met je advertenties de potentiële doelgroep bereiken. Achterhaal dan met de Google Display Planner welke targetingopties allemaal mogelijk zijn voor jouw doelgroep. In dit geval geef je aan wat het interessegebied is van de doelgroep, met daarbij nog enkele campagnetargeting vereisten (zoals land en taal). Vervolgens geeft de planner per targetingmogelijkheid in AdWords weer waar je op kan targeten, zoals: zoekwoorden, interesses, onderwerpen en plaatsingen.

Tot slot

Werk jij met gratis searchtools die ik niet genoemd heb, maar wel enorm relevant zijn? Ik ben heel erg benieuwd welke dat zijn, dus laat dan vooral een reactie achter.

Tom Cornelisse
SEM Consultant bij Traffic Builders

Tom is een ervaren SEM-consultant bij Traffic Builders. Zijn ervaring ligt in diverse markten, zoals: Telecom, B2B en E-Commerce. Veel voldoening haalt hij uit het testen van de nieuwste online advertising toepassingen, om zo telkens de concurrentie een stapje voor te zijn.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Stijn Vogels

    Een tool vergelijkbaar met Wappalyzer die eveneens gratis is maar over meer features is BuiltWith. Voor een concurrentieanalyse is die zeer handig. Bovendien krijg je ook een aardige reeks statistieken over gebruik van web technologieën.


    30 maart 2017 om 23:09
    tomcornelisse

    Hoi Stijn,

    Dankjewel voor de toevoeging. Ik ga hem gelijk installeren.


    3 april 2017 om 10:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!