Gratis gastcollege trends in interactieve marketing?

2 februari 2006, 07:26

Gratis gastcollege trends in interactieve marketing?Ik ben inmiddels de tel kwijt van het aantal studenten dat de afgelopen 3 jaar mij heeft benaderd voor informatie (of interview) voor hun scriptie- of afstudeeronderzoek. Als ik voldoende tijd heb is dit absoluut het leukste onderdeel van mijn vak: studenten enthousiasmeren voor nieuwe ontwikkelingen in de markt.

Zo heb ik de afgelopen weken een interview gehouden met Boudewijn van Duijvenbode van de Hogeschool van Amsterdam en ga ik de komende periode Rianne Schreuder begeleiden bij haar afstudeerproject over de toegevoegde waarde van websites voor tijdschriften. Rianne is vierdejaars studente media & entertainment aan de Hogeschool Inholland te Haarlem.

Nu loop ik al een tijdje met de gedachte om wat meer te gaan doen met het onderwijs. Het is af en toe schrikken hoe weinig studenten maar met name docenten weten van de ontwikkelingen op hun eigen vakgebied. Bij deze dan ook mijn aanbod om ‘gratis’ een gastcollege te verzorgen over trends in interactieve marketing in ruil voor reiskostenvergoeding en een scriptie- of afstudeeronderzoek over dit onderwerp. Interesse? Neem dan even contact met me op!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

32 Reacties

    media

    Ernst, ik ga zelf niet actief op zoek; als er hogescholen of universiteiten zijn die belangstelling hebben kunnen ze mij benaderen.


    2 februari 2006 om 08:44
    Wilbert

    Marco,

    Heb zelf vorige maand een gastcollege gegeven over zoekmachinemarketing aan marketingstudenten van InHolland. Erg leuk en zeker aan te bevelen! Heb er zelf een interessante stagiair aan over gehouden die volgende week begint….


    2 februari 2006 om 08:57
    traffic4u

    @Marco: Een super initiatief! Zoals gisteren ook al met je besproken ben ik van mening dat het gebrek aan goede online marketeers op dit moment een rem op de online bestedingen zet.

    Naast de trainingen die jij aanbiedt lijkt me dit ook een zeer goede stap. Naar mijn mening ligt hier ook een van de grootste taken van het IAB op dit moment, namelijk zorgen dat reguliere opleidingen (serieuze) aandacht besteden aan dit onderwerp.

    Er is op dit moment een groot te kort aan goede online marketeers. Zelfs mediabureau’s hebben geen goede mensen kunnen vinden.


    2 februari 2006 om 09:20
    ErwinVanLun

    Hi Marco,

    Zelf geef ik ook college’s op hogescholen, universiteiten of business schools. Erg leuk om te doen. Ik zal je eens tippen!

    Wat wil met die afstudeerders? Dat is natuurlijk leuk om te doen maar het kost heeeeel veeel tijd en het levert nix op. Ook niet op de langere termijn.


    2 februari 2006 om 09:48
    Tobias

    Ik studeer zelf communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht (in Utrecht, doh) en heb de komende periode een blok markt. Ik zal eens vragen of je langs mag komen.


    2 februari 2006 om 11:25
    denniskramer

    Ik ben het volledig eens met Gert-Jan Munneke! De ‘interactieve wereld’ – om het zo maar ff te noemen – moet actiever moet zijn in het ontwikkelen van het vak bij o.m. studenten. Je ziet dat de opleidingen, als Communicatiemanagement en marketingopleidingen, daar zwaar in te kort schieten.

    Ik vind dat ik daar als interactief strateeg ook een actieve rol in moeten spelen. Ik ben dan ook graag bereid om regelmatig gastcolleges te geven op hogescholen en universiteiten. Geinteresseerd? Neem dan ff contact met me op via Rapp Collins.

    Dennis Kramer

    Interactief Strateeg

    Rapp Collins


    2 februari 2006 om 11:40
    media

    Gert-Jan, mijn aabod is ook deels ingegeven door ons gesprek gisteren. Verder hebben we het hier in de reacties op marketingfacts al eens vaker gehad over het gebrek aan kennis in het onderwijs. Dit resulteert niet alleen in een gebrek aan goede (jonge) marketeers met kennis van interactieve marketing, dit beinvloedt ook in hoge mate dat de online media-uitgaven achter blijven op de online tijdsbestedingen.

    Heb inmiddels al een aantal telefoontjes gekregen (ook van collega-marketeers) die hier graag hun steentje aan willen bijdragen. Dennis, ook goed om te horen dat jij hier een bijdrage aan wilt leveren. Misschien goed om eea te organiseren zodat we een pool van gastdocenten hebben die af en toe bereid zijn om een college te geven?


    2 februari 2006 om 11:55
    denniskramer

    Superidee! Ik zal je zo ff een mailtje sturen met al mijn gegevens. Ik ben altijd wel van de actie, dus wat mij betreft gaan we binnenkort dan ff een keer zitten…. Wat jij??


    2 februari 2006 om 12:37
    traffic4u

    @Marco: Pool-> goed idee, doe ik ook graag aan mee.


    2 februari 2006 om 12:41
    ErwinVanLun

    @Marco:

    Als je nu een lijst maakt met alle mogelijke gastdocenten, dit plaatst op MF en dat begeleidt met presentaties, opdrachten en fora, ontstaat een soort ‘Marketing-College’. Misschien kan je daar wel subsidie voor krijgen…


    2 februari 2006 om 12:54
    Tim Roemer

    Marco,

    Wellicht is het een idee om een sponsorpot te formeren om dit soort initiatieven te ondersteunen.

    De Heus Multi Response Media BV is, bij deze, bereid om € 1.000,- ter beschikking te stellen.


    2 februari 2006 om 13:00
    Yuri

    Goed iniatief. Zoiets kan ik ook alleen maar toejuichen.


    2 februari 2006 om 13:07
    Arash Rahmani

    Marco, ik steun dit ook en ben zelf ook bereid gastcolleges te geven. Momenteel geef ik gastcolleges voor reiskosten, een lekker fles wijn of een bosbloemen. Het is erg leuk om te zien hoe geïnteresseerd docenten en studenten zijn in online marketing.


    2 februari 2006 om 13:07
    media

    Wow, dit slaat al mijn verwachtingen! Ook via email komen de reacties binnen. Goed om te zien dat iedereen enthousiast is!

    Erwin, heb inmiddels een lijst van gastdocenten aangemaakt. Dennis staat inmiddels op de lijst en ik zal ook jou en Arash op de lijst plaatsen.

    Tim, ontzettend dank voor je sponsorinitiatief! Had ook al op de email gereageerd. Top en wellicht een goede impuls om meer sponsors te betrekken.

    Ik pak het snel verder op!


    2 februari 2006 om 13:34
    evroekel

    Ik zie hier wat moois ontstaan op een gewone donderdag in februari 😉 Erg goed initiatief!


    2 februari 2006 om 18:18
    ehannink

    Zelf heb ik nog niet eerder gastcolleges gegeven wel verschillende presentaties. Voor een dergelijk intiatief sta ik zeker open en ik zou graag meedoen.


    2 februari 2006 om 18:45
    media

    Aan het aantal enthousiaste gastdocenten zal het niet liggen. Nu het enthousiasme nog bij de hogescholen en universiteiten. Heb inmiddels al wel contact met 3 hogescholen!


    2 februari 2006 om 18:57
    Arash

    Als er een lijst is met gastdocenten, dan zou de volgende stap kunnen zijn dat we zelf hogescholen en universiteiten benaderen. Dit is namelijk goed voor Nederland als kennis economie en bevorderd de relatie tussen opleidingsinstituten en het bedrijfsleven.


    2 februari 2006 om 19:04
    Tobias

    @Marco: ik weet niet of je de Hogeschool Utrecht al hebt benaderd, maar zo niet dan kan ik één (of meerdere) van m’n docenten weleens attenderen op dit artikel als je wilt.


    2 februari 2006 om 22:40
    media

    Tobias, ik heb zelf nog geen hogescholen of universiteiten benaderd (muz van een contact dat ik al had).

    Is er eigenlijk een goed overzicht van hogescholen en universiteiten waar (interactieve) marketing & communicatie op het programma staat?


    2 februari 2006 om 23:37
    Tim Remmerswaal

    @Marco

    Ik ben derde jaars Interactieve Media @ Hogeschool van Amsterdam. Hier zijn gastdocenten altijd(!) welkom. Richtingen zijn ondernemen, communicatie en techniek waarbij interactieve marketing en media centraal staan.

    Maar waar ik geïntereseerd in ben is welke richting je op wil gaan met de gastcolleges, welke aspecten van online – (interactieve) marketing wil / kan je uitlichten?


    3 februari 2006 om 08:03
    media

    Tim, er zijn twee aspecten die ik onderbelicht zie in de opleidingen.

    De eerste is dat men (vaak) wel een overzicht krijgt van de middelen die er zijn (webvertising, zoekmachine marketing, emailmarketing, etc) maar niet de samenhang en op basis waarvan men één of meerdere van deze middelen zou kiezen. Oftewel, hoe bepaal je de optimale online middelenmix? Welke middelen zet ik in? Hoe koppel je online met offline? Hoe monitor je de voortgang? En welk budget heb ik nodig om een bepaalde doelstelling te halen?

    Een tweede mogelijkheid is om vooruit te kijken naar de ontwikkelingen in de markt. Wat zijn de belangrijkste trends op gebied van online? Welke rol spelen bijvoorbeeld weblogs en rss in de online middelenmix van de toekomst? Wat is Consumer Generated Media en waarom zouden merken hier wat mee moeten?

    Even voor de duidelijkheid, het is niet dat ik op alle vragen een sluitend antwoord heb. Wel heb ik ideeen, modellen en voorbeelden die zowel docenten en studenten zouden kunnen enthousiasmeren voor het vakgebied van interactieve marketing. Althans, dat hoop ik 😉


    3 februari 2006 om 08:16
    Tim Remmerswaal

    Ok, duidelijk! Ik ga zeker even een balletje opgooien, ben wel benieuwd.

    Al trekt mij een kleinere “discussie achtige setting” meer, zodat er ruimte is voor input vanuit beide kanten.


    3 februari 2006 om 09:08
    media

    Kan wat mij betreft ook Tim; het gaat er mij vooral om de mensen te bereiken die echt geinteresseerd zijn. Als dat er slechts 5 of 10 zijn is dat ook prima.


    3 februari 2006 om 09:14
    Arash

    @Tim,

    Er zijn veel dingen mogelijk en dat hang af van de interesse en kennis niveau van de studenten.

    Zelf merk ik zowel in het bedrijfsleven als bij studenten dat er weinig kennis is van interactief media / online marketing.

    Vaak gaat de kennis niet verdere dan banners. Online marketing wordt dan ook vaak gezien als het kopen van reclame ruimte op internet zoals men dit zou doen in een blad of krant.

    In zo een geval geef ik zelf vaak een interactieve presentatie, waarbij de input 80/20 is. Dus 80% v/d tijd geef ik informatie en input. Dit zie ik als eerste fase

    Waneer er wel basis kennis is bij de studenten/klant, dan veranderd de setting meer naar een “discussie achtige setting”. Dit gebeurt vaak als tweede fase.

    Het kan zelfs als een workshop setting, waarbij je eerst informatie geeft en vervolgens de studenten creatieve oplossingen laat bedenken met de informatie die ze hebben gekregen.

    Een gast college kan alle kanten op.


    3 februari 2006 om 10:13
    Tim Remmerswaal

    @Arash,

    Duidelijk. Mijn vraag kwam ook voort uit mijn ervaring. Binnen onze ‘klas’ heeft meer dan 70% een eigen bedrijf of is hier druk mee bezig. De basis kennis is meer dan aanwezig op het gebied van interactieve media / online marketing.

    Ik kan niet praten over het algemeen maar ik zie zeker een goede lichting van breed opgeleide interactieve media / online marketeers aankomen. Onze huidige opleiding is ook opgebouwd uit praten met ‘professionals’, ervaringen delen en samen tot creatieve oplossingen komen waarbij CRM, affiliate, game, zoekmachine en email marketing een belangrijke rol innemen.

    Input en ervaringen uit het bedrijfsleven is een must en daarom een goed initiatief om hier actiever mee om te gaan…!


    3 februari 2006 om 10:58
    denniskramer

    @Marco: Ik zie net als jou de twee richtingen die je beschijft. Alhoewel ik wel in de loop der tijd gemerkt heb dat mensen meer openstaan voor hetgeen ze NU met de interactieve middelen kunnen. Dit is vaak al complex genoeg.

    Als je gaat vertellen over de toekomstige mogelijkheden, dan is dat vaak too much. Het nu is al lastig genoeg. En verhalen over de toekomstige mogelijkheden van ‘het internet’ hebben mensen in het verleden al vaak genoeg gehoord, als je begrijpt wat ik bedoel. Alhoewel studenten wellicht wat meer openstaan voor de boodschap van de toekomstige mogelijkheden.

    Maar ik denk dat zowel de interactieve wereld als de studenten meer gebaat zijn bij (meer) inzicht in de huidige interactieve mogelijkheden. Wil niet zeggen dat je de toekomstige mogelijkheden niet alvast kunt aanstippen hoor…..

    Ik geef nu zelf sessie zowel intern bij Rapp Collins als bij onze klanten. Ik merk dat een combinatie van ‘zenden’ en vervolgens een workshop erg goed werkt. Men gaat dan zelf heel concreet aan de slag met hetgeen verteld is. Vind dat een prettige manier van werken, maar hangt wel van de voorkennis van de groep af waar je voor staat……


    3 februari 2006 om 11:38
    media

    Ik heb inmiddels ook al een aantal vakgenoten die op een specifiek onderwerp (emailmarketing, zoekmachinemarketing) gastcollega’s willen geven. Het gaat hard en ik zal hier binnenkort even goed voor moeten gaan zitten hoe te organiseren. Had eerlijk gezegd niet zo’n enthousiasme verwacht 😉


    3 februari 2006 om 11:43
    loket

    @Erwin: “Dat is natuurlijk leuk om te doen maar het kost heeeeel veeel tijd en het levert nix op. Ook niet op de langere termijn.” Oneens. Studenten van vandaag zijn de prospects/klanten van morgen.

    Mooi initiatief hier. Zo zie je maar dat MF een multi-platform is. Moet ik nog iets bijdragen? ‘k Sta ook vaak voor die “hoge zalen”.


    3 februari 2006 om 21:20
    ErwinVanLun

    @Peter. Okee, op de echt langere termijn, een jaartje of tien verder, zijn studenten opdrachtgevers met beslissingsbevoegdheid en een flink budget. Vanuit een grotere onderneming kan je zo redeneren en dus op lange termijn investeren. Maar kan jij zo al werken vanuit het MediaLoket? Als zelfstandige is mijn scope toch max. 1 jaar vooruit en kan ik hier beperkt tijd aan spenderen. Er moet toch brood op de plank komen, hoe banaal dat ook klinkt.

    Maar niets is leuker dan met studenten te discussieren. Zij hebben een heel verfrissende kijk op media en hun merken, en vinden heel veel zaken logisch die vanuit het ’traditionele’ marketingdenken helemaal niet zo logisch zijn. Zij laten vandaag al zien hoe we straks allemaal met media en merken zullen omgaan. Althans, dat is mijn mening. Echter het gaat allemaal met stapjes, en ook dat is iets wat studenten zich moeten realiseren als ze in zo’n traditioneel bedrijf gaan werken. Zo’n bedrijf gaat als een slagschip slechts langzaam ‘om’. En dat is dan wat ik weer kan inbrengen. Zo leren we elkaar wat.

    Daarom kies ik wel voor het geven van college’s maar begeleid ik een zelden een afstudeerder om individuele basis. Dat is mijn evenwicht…


    3 februari 2006 om 22:06
    edward

    Ik ben Edward de Bruin.

    Student van het Delion College in Zwolle.

    Dit is een mbo, middelbare hotelschool.

    Kun je dit ook verzorgen voor de horecabranche?

    Vriendelijke groet

    Edward


    6 januari 2008 om 10:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!