Haal meer uit je (verlopen) acties
Dagelijks worden wij overspoeld met acties van bedrijven. Acties gericht op het stimuleren van de verkoop van bepaalde producten. Bijna elke webshop maakt wel een nieuwsbericht over de betreffende actie, maar wat gebeurt er wanneer de actie voorbij is? Een actie kan heel groot worden en ook nog jaren relevant blijven. Daarom is het bij het maken van een actiepagina erg belangrijk om vooraf te bedenken hoe je deze pagina binnen je webshop plaatst, zodat je hier ook na de actieperiode nog van kunt profiteren.
Type acties
Acties zijn in te delen in drie verschillende categorieën:
- Eenmalige acties
- Terugkerende acties
- Doorlopende acties
Eenmalige acties
Een eenmalige actie is een actie die slechts één keer gehouden wordt. Een voorbeeld van een eenmalige actie is de actie van de MediaMarkt met het WK: koop nu een tv, wint Oranje, dan krijg jij je aankoopbedrag terug. Deze actie is inmiddels verlopen en niet meer relevant. MediaMarkt kan vier dingen doen met deze pagina:
- De pagina behouden en de inhoud niet veranderen
- De pagina behouden en vermelden dat de actie niet meer geldig is
- De pagina offline halen
- De pagina offline halen en de URL redirecten naar een andere relevante pagina
Veelal wordt er gekozen voor optie 3 of optie 4: de pagina wordt offline gehaald. Een voorbeeld hiervan is Smiths. Smiths had in 1995 de actie met de flippo’s, een ware rage. Nu nog wordt er in Google op ‘flippo’ gezocht.
Helaas wordt Smiths (en ook Lays) zelf niet meer op gevonden op het zoekwoord ‘flippo’. Een gemiste kans! Smiths zou deze bezoekers nog aan zich kunnen binden door bijvoorbeeld een overzicht te geven van alle uitgegeven flippo’s. Of door een overzicht te geven van de gehele actie. Ook kan Smiths vanuit hier doorverwijzen naar nieuwe acties die de chipsfabrikant heeft of bezoekers uitnodigen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief om zo op de hoogte te blijven van nieuwe acties. Kortom: genoeg mogelijkheden om deze bezoekers aan zich te binden!
Het advies bij eenmalige acties is dus om de pagina te behouden en na de actieperiode op de actiepagina te vermelden dat deze actie verlopen is. Zorg echter wel dat je de bezoeker verder helpt door te verwijzen naar nieuwe acties of vraag of ze zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief.
Wil je de actiepagina echt niet behouden, omdat het slechts om een kleine actie gaat, dan is het advies om deze offline te halen, maar om de actiepagina-URL te redirecten naar een algemene actiepagina. Er kunnen immers externe websites zijn die naar de actie gelinkt hebben. Zo kun je de opgebouwde waarde deels behouden. Maar nog belangrijker, mocht er nog een bezoeker via zo’n externe link naar de pagina gaan, dan komt deze toch nog op een relevante pagina. Namelijk een pagina met de actuele acties.
Terugkerende acties
Een terugkerende actie is een actie die vaker terugkomt. Dit kan meerdere keren per jaar zijn, zoals de sales/uitverkoop, maar het kan ook een actie zijn die elk jaar één keer terugkomt, zoals de BTW-weg-ermee-dagen bij de MediaMarkt.
Omdat de actie vaker terugkomt, is het aan te raden om slechts één keer een pagina voor deze actie op te zetten en deze pagina te behouden. Zo bouwt de pagina relevantie en populariteit op. Gedurende de actieperiode kun je de pagina actief promoten op je website. Wanneer de actie verlopen is, kun je vanuit een nieuwsartikel over de betreffende actie naar deze actie linken. Zo blijft de pagina bereikbaar, maar zullen bezoekers niet onnodig op deze pagina komen wanneer de actie niet meer actief is, er wordt immers enkel vanuit een ‘oud’ nieuwsbericht naar gelinkt.
Gedurende de periode dat de actie inactief is, kun je op de pagina vermelden wanneer de actie weer zal starten. Is deze datum niet bekend of wil je deze datum niet bekend maken, dan kun je de bezoekers vragen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief om zo als eerste op de hoogte te zijn wanneer de actie weer start.
Doorlopende acties
Een doorlopende actie is bijvoorbeeld een klantenkaart. De klantenkaart wordt het hele jaar door gebruikt, bijvoorbeeld voor het sparen van punten of voor het profiteren van de aanbiedingen, zoals bij de AH Bonuskaart.
Webshops die ook offline een of meerdere vestigingen hebben, hebben vaak ook wekelijks een folder. Zo’n folder kun je zien als een doorlopende actie, omdat er elke week een nieuwe folder is. Zorg dat je in ieder geval één algemene pagina hebt gericht op jouw merknaam in combinatie met het zoekwoord ‘folder’. Indien gewenst kun je vanaf hier linken naar de relevante folder(s) van die week. Is er even geen folder? Dan kun melden wanneer de nieuwe folder uitkomt en/of verwijzen naar andere relevante acties en aanbiedingen. Ook hier kun je weer de mogelijkheid bieden om de bezoeker zich te laten inschrijven voor de nieuwsbrief om zo als eerste de nieuwe folder te ontvangen.
Er zijn nog diverse bedrijven die momenteel met een verkeerde pagina naar voren komen in de zoekresultaten, wanneer de klant zoekt op [merknaam]+folder, bijvoorbeeld de C1000. Hier komt de aanbiedingenpagina naar voren. Op zich niet erg, maar een klant herkent dit resultaat niet direct en kan zomaar op resultaat nummer 2 (geen C1000 resultaat) klikken omdat hier wel ‘folder’ staat, waarnaar hij/zij op zoek is. Een eenvoudige oplossing is om de page title van de aanbiedingenpagina te optimaliseren naar bijvoorbeeld: ‘Folder aanbiedingen’ of ‘Aanbiedingen uit de folder’.
Boekenshop Bruna wordt helemaal niet gevonden op ‘Bruna + folder’. Een gemiste kans, omdat Bruna wel regelmatig een folder heeft.
Conclusie
Het opzetten van een actie kost vaak veel tijd, maar ook de nodige investering. Zorg dus dat je vooraf goed bedenkt wat voor type actie jij opzet en wat je met de actiepagina doet wanneer de actie verloopt, zodat je ook op de langere termijn nog aan je actie kunt ‘verdienen’. Wat doe jij met je actiepagina’s?