Heb je deze vier A/B-tests al eens geprobeerd?

6 januari 2014, 08:59

Vraag je je ook wel eens af waar je nou moet beginnen als je je e-mailcampagnes wil testen? Of misschien ben je bang dat het veel tijd vraagt. Dan help ik je in dit artikel graag uit de brand. Hieronder vind je vier vormen van A/B-testen die je zeker eens moet proberen en die je gegarandeerd verder helpen in het optimaliseren van je e-mailcampagnes.

1. Test het gebruik en de volgorde van verschillende links

Bij veel e-mailcampagnes wordt gebruikgemaakt van een standaardtemplate waarvan de marketeer weet dat deze goed werkt. Maar goed is soms niet goed genoeg. De campagne moet geweldig lopen, fantastische en ongekende resultaten boeken!

Terug naar die standaardtemplate. Daarin komen vaak verschillende hyperlinks terug die steeds verwijzen naar een andere landingspagina. Dit zie je vaak terug bij e-mails die eenzelfde uitstraling hebben als de homepagina van de website, zoals onderstaand voorbeeld van kleertjes.com.

kleertjes.com maakt gebruik van navigatielinks in hun e-mails

Of dit voorbeeld van Dixons.nl.

Dixons voert de stijl van de homepagina ook door in hun e-mails

Bij dit soort e-mailcampagnes kan je testen wat er gebeurt als je sommige links verwijdert. Neemt hierdoor je conversie uit de e-mail toe of juist af? Laat je de links liever staan, dan kan je eens kijken wat er gebeurt als je de links een andere volgorde geeft.

Zoals je in bovenstaande voorbeelden ziet, staan er wel erg veel links in de e-mails. Waarom niet het aantal links of type links variëren op basis van de groep die je benaderd? In de mail van kleertjes.com zouden de link naar jongenskledij weggelaten kunnen worden voor ouders met dochters.

Op basis van verschillende data die je opslaat in je database kun je gemakkelijk de content in je e-mails (en dus ook de hyperlinks) aanpassen en variëren, wat het dus makkelijker maakt om te testen wat wel of niet werkt.

2. Deel je call-to-actions op in meerdere buttons

Iedere actiemail of aanbiedingsmail bevat wel een of meerdere duidelijk call-to-actions (CTA’s). Je hoort ook wel vaker het advies om per e-mail maar één CTA te gebruiken met een duidelijk doel. Maar het kan voorkomen dat het opsplitsen van je ene CTA in meerdere CTA’s een betere doorklikratio en hogere conversie oplevert. Even een voorbeeldje van zo’n e-mail:

Amazon heeft hun review CTA opgedeeld in verschillende CTA's

Amazon verlaagt de drempel voor het geven van reviews door in hun e-mails meteen de beoordelingsopties op te nemen. De ontvanger weet dus meteen wat er gebeurt als hij klikt in de mail.

Dus de volgende keer dat je je afvraagt hoe je jouw e-mail kan testen, kijk dan eens of je jouw CTA kunt opdelen in meer specifieke links. Kan je de drempel wat lager leggen voor je lezers?

3. Kunnen vragen je resultaten beïnvloeden? En andere titels?

Vraag: kunnen vragen de resultaten van je e-mails beïnvloeden? Antwoord: ja dat kunnen ze. In vele gevallen zorgt het gebruik van vragen in je subject line voor een verhoogde open-ratio. Dus in plaats van te schrijven:

Ontdek de nieuwste tips voor een hogere conversie via je e-mails

schrijf je:

Hoe haal je meer conversie uit je e-mails?

De laatste onderwerpregel nodigt een lezer sneller uit door te lezen en zeg nou zelf, zou je ook niet sneller een e-mail met de laatste onderwerpregel openen?

Ook het aanpassen van titels kan enorm veel uitmaken. Dat bewees onlangs ook Karelgeenen.nl in een van hun posts. Ze veranderden de titel van het verslag van ons jaarlijkse Summit van:

“Copernica Summit 2013: een dag vol e-mailmarketing inspiratie”

naar

De 3 beste e-mailmarketing presentaties die je gezien moet hebben!

Na de tegenvallende bezoekcijfers van het eerste artikel wisten ze niet wat te verwachten, maar het veranderen van de titel leverde een toename van 568 procent op in het aantal bezoeken.

4. Test je templates voor mobiel

Als laatste tip wil ik inspelen op een trend die naar komend jaar alleen nog belangrijker wordt. Mobile! E-mails worden steeds vaker mobiel geopend. Ruim 48 procent van alle e-mails wordt tegenwoordig geopend op een mobiel apparaat en meer dan 80 procent van alle consumenten lezen twee keer per dag hun e-mails via hun smartphone of tablet.

Gebruik daarom ook zeker A/B-tests om te kijken of je e-mails beter responderen wanneer je gebruikmaakt van een design dat geoptimaliseerd is voor desktop of dat het betere resultaten oplevert wanneer je gebruikmaakt van responsive design.

Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketing software voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!