Heineken is een werkwoord

26 februari 2006, 12:23

Heineken is een werkwoordWie de laatste dagen de olympische winterspelen heeft gevolgd zal de aanwezigheid van het Holland Heineken House aldaar niet ontgaan zijn. Een fenomeen dat inmiddels bijna institutionele waarde vertegenwoordigd voor biermerk Heineken. De bierproducent heeft de succesformule van sportmarketeer Frank Van den Wall Bake, overigens tot groot ongenoegen van deze zelf, door weten te ontwikkelen tot een evenement van formaat. Heineken ziet sport maar evenzo muziek als generiek werkterrein en bouwt het imperium binnen deze twee belangrijke kerngroepen verder uit. Holland Heineken House maakt deel uit van een sportbrede loyaliteitsstrategie welke Heineken maar ook de ‘kleinere’ merken Amstel en Brand geen windeieren legt. Want ondanks dat de biermarkt Europees gezien krimpt neemt de winst van het biersyndicaat verder toe.

Adverteren maakt steeds meer plaats voor sportsponsoring. Grote investeringen doet Heineken nog steeds zoals bijvoorbeeld in de Champion League waar men recent Amstel voor drie jaar verruilde en premium brand Heineken inzet. Kostprijs, 66 miljoen euro! Het is nog niet over want al een tijdje gaan er geruchten dat Amstel belangstelling zou hebben om de eredivisie te sponsoren. De naam Amstelleague circuleert in dat kader al een tijdje door medialand.

Verder ving ik afgelopen week nog op dat Heineken met de Nederlandse Dartbond in gesprek zou zijn voor de oprichting van een nieuwe nationale competitie met het merk Brand als window. Een bullseye voor Brand bier? De tijd zal het leren maar een feit is dat Heineken zich graag begeeft in het sportdomein en zo een stevige relatie opbouwt met de diverse kerngroepen. In dat beleid past ook het Holland Heineken House dat natuurlijk deze zomer op herhaling gaat bij het WK voetbal in Duitsland.

Het werkwoord Heineken gaat binnenkort de van Dale in als ander woord voor sportsponsering lijkt mij. Ik Heinek, jij Heinekt, wij Heineken…Het zijn gouden tijden voor een merk met vrijwel grenzeloze ambities in de sportmarkt.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maarten

    Ik snap niet waar elke keer de associatie dronken lallen etc. bij het Holland Heineken House vandaan komt. Het lijkt wel of de critici er zelf niet geweest zijn. In de Telegraaf stond in een artikel dat Sven Kramer werd toegejuicht door horden dronken supporters in het HHH. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er juist een superleuke sfeer hangt in het HHH. Er zijn bijna geen dronken mensen en er heerst een chauvinistische sfeer. Lijkt ook meer op ogen uitstekerij dan gegronde kritiek…


    27 februari 2006 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!