Helft van de Nederlandse bedrijven is aanwezig op Facebook

20 juni 2012, 09:17

Overgrote deel nog in pilot & beginfase

53% van de Nederlandse bedrijven met 20 FTE of meer maakt gebruik van Facebook, 45% heeft een Twitter account, 42% is aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube. Dat blijkt uit onderzoek van InSites Consulting onder 1.222 managers van bedrijven (+20fte) in de Verenigde Staten, Groot- Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. In vergelijking met onze buurlanden loopt Nederland voorop. Amerikaanse bedrijven staan nog verder in hun gebruik van sociale media.

Hoog gebruik, lage integratie

Aanwezig zijn op social media betekent echter niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. 23% van de Nederlandse bedrijven doet helemaal niets op sociale media. Ook op het vlak van de integratie van sociale media loopt Nederland voor op de buurlanden.

33% luistert naar conversaties tussen consumenten op sociale media

Vier op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. Het beantwoorden van vragen via sociale media zit wel heel sterk in de lift. 66% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.

“Digitale kloof in de bedrijfswereld”

Op basis van het onderzoek stelt managing partner Steven van Belleghem van InSites dat de kans reëel is dat er een digitale kloof zal ontstaan in de bedrijfswereld. “Dit onderzoek bewijst immers dat bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, dat in de toekomst nog meer zullen doen. Bedrijven die vandaag nog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen.”

Voor alle uitkomsten van het onderzoek, bekijk de presentatie op SlideShare.

Afbeelding: JD Hancock (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Thijs

    En 1% gebruikt het op de juiste manier


    20 juni 2012 om 10:23
    mennourbanus

    Wel een hele belangrijke nuance dat het om 20+ bedrijven gaat, misschien goed om in de titel te vermelden.

    Dan nog steeds zijn dit erg hoge cijfers en proeft het enigszins naar social wenselijk gedrag. Dat ligt niet aan het onderzoek van Insites / SSI maar aan de senior manager die weten dat ze hier actief mee bezig horen te zijn.

    “69% admits its mistakes and apologies to customers”, nou die ervaring heb ik persoonlijk niet, jullie wel?


    20 juni 2012 om 10:58
    DannyOosterveer

    Eens. Heb de 20+ fte nog even wat duidelijker vermeld. Sociale wenselijkheid of sampling bias is helaas iets wat zoveel voorkomt. The other day kreeg ik een onderzoek over Big Data onder m’n ogen, waar ±70% van de Nederlandse bedrijven al omzet had gehaald uit Big Data…


    21 juni 2012 om 08:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!