Henk-Jan Journée: “Meedoen aan The Floor is Yours heeft Fibéo zeker geholpen”

12 november 2015, 15:00

Vorig jaar deed Henk-Jan Journée mee aan The Floor is Yours van Online Tuesday, de jaarlijkse pitchcompetitie tijdens de decembereditie. Met zijn verhaal over zijn startup Fibéo won hij de juryprijs en werd hij tweede bij de publieksprijs, na Polarsteps. Vooral tot zijn eigen verbazing: “Ik dacht: ik doe mee, wordt 5e of 6e en als er dan één online marketeer in de zaal zit die me naderhand belt, heb ik mijn doel bereikt.” Het liep anders dus. En The Floor is Yours had meer impact dan die ene online marketeer.

Fibéo is een tool die je als marketeer tijdens usability-onderzoek van je website laat meekijken met wat de gebruiker doet én naar de gebruiker zelf – via de webcam. Dat laatste zorgt ervoor dat de onderzoeken op afstand kunnen worden uitgevoerd, wat een groot schaal- en kostenvoordeel oplevert.

Een jaar geleden, ten tijde van zijn presentatie, deed Journée Fibéo ‘ernaast’ – hij werkte ook als freelancer bij MoneYou – en samen met één collega. In april zei hij zijn freelance-opdracht op en nu zit hij in een pand aan de Herengracht met in totaal 5 man, die werken aan projecten voor zo’n 20 opdrachtgevers als I Amsterdam, ABN AMRO en MoneYou. “Ja, het is allemaal net echt”, lacht Journée.

Roadmap

Vooral de programmeur heeft het druk, want de product-development roadmap is groot. Onlangs lanceerde Fibéo een functie waarbij het beeld van het scherm van de gebruiker en van de gebruiker zelf over elkaar heen worden gelegd. Dankzij transparantie in het beeld kun je meekijken naar welke onderdelen op een pagina een gebruiker kijkt en waar deze bijvoorbeeld zijn wenkbrauwen optrekt, gniffelt of even twijfelt. Journée: “Daarmee krijg je precies de beleving van de klant mee. Het heeft zo wel iets weg van eye-trackingonderzoek, maar dan met commentaar van de respondent erbij.”

Binnenkort worden nog meer features ontwikkeld, zoals facial recognition, livestreaming (zodat ook doorvragen tijdens het onderzoek mogelijk wordt) en het testen op mobiele devices. En tenslotte wordt gebouwd aan de mogelijkheid dat marketeers zelf onderzoeken kunnen inrichten. Dat doet Fibéo momenteel nog zelf, omdat het inbouwen van de juiste triggers om reacties te ontlokken aan testpersonen cruciaal is.

Als dat eenmaal staat, is de tool schaalbaar en wordt het tijd om de blik ook op het buitenland te richten. “We hebben de tool al vertaald naar het Duits en Engels. En we hebben in samenwerking met Mirabeau al een traject gedaan in Nederland, België en Duitsland. Maar eerst moeten we alles in Nederland zelf goed op de rit hebben.”

The Floor is Yours

Journée is dus hard aan het bouwen aan een solide bedrijf. Heeft zijn pitch bij The Floor is Yours van vorig jaar daar nog bij geholpen? “Ja, absoluut. Het was een enorme bevestiging dat we de goeie kant op gingen. En het helpt in de sales.”

“Wij doen vrij veel opdrachten bij grotere bedrijven. Dan duurt het even voordat je binnen bent als bureau. Dat is op zich frustrerend, want je hoort tegelijkertijd corporates allemaal zeggen dat ze met startups aan de slag willen. Maar goed, er zijn heel veel startups, heel veel tools, dus het is vaak geen onwil, maar een kwestie van het maken van een selectie van al die partijen. En juist door die grote hoeveelheid merk je bij gesprekken nog wel eens dat mensen achterover leunen en denken: ‘Daar heb je er weer zo een’.”

“Maar als we eenmaal aan tafel zitten, vertel ik altijd ook dat we The Floor is Yours hebben gewonnen. En als ik dat vertel, zie je dat dat aanslaat. Het is toch een bevestiging voor onze gesprekspartners dat ze voor iets goeds kiezen. I Amsterdam hebben we bijvoorbeeld op die manier via-via als klant gewonnen.”

Maar niet alleen de winst was fijn, het pitchen was sowieso al zinvol. Journée kan het presenteren tijdens de avond dan ook alleen maar aanraden. “Het is heel nuttig om voor zo’n 200 man je bedrijf of product te pitchen. Je moet het gewoon als een geode oefening zien, iedereen heeft bewondering voor het feit dat je er gaat staan. En alleen al die voorbereiding van de presentatie en het geven ervan helpen: daarna vond ik geen pitch meer spannend. Als je voor 200 man hebt gestaan, lukt het bij 5 of 6 mensen ook wel.”

“En daarnaast was de feedback van de jury heel bruikbaar. Met een van de juryleden, Bert Jan ten Kate van Massarius, heb ik later nog een paar keer gesproken en hij heeft me heel goede adviezen gegeven.”

Meedoen?

Wil jij net als Henk-Jan – en net als HelloFresh, LifeHunters, Smulpaapje, iLost, Snowciety, Favoroute en 24sessions, om er maar een paar te noemen – je startup of product presenteren tijdens Online Tuesdays The Floor is Yours? Lees dan hier hoe je mee kan doen!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!