Marketingfacts Jaarboek 2014-2015 nu verkrijgbaar als digitaal boek

15 september 2014, 13:15

Met trots presenteren we het digitale Marketingfacts Jaarboek 2014-2015! Het is voor het eerst dat we een digitale versie uitgeven van het Marketingfacts Jaarboek. Het ebook is bedoeld voor tablets, en bevat onder andere interactieve grafieken en extra content. Daarnaast kan je met de meeste devices makkelijk notities maken en bladwijzers aanmaken.

Hoe ziet het digitale boek eruit?

Het digitale Marketingfacts Jaarboek 2014-2015 is gemaakt in het zogeheten ePub3 formaat. ePub3 is een standaard die de ePub opvolgt, die we allemaal wel kennen van de eInk e-readers. De formaten zijn echter nauwelijks met elkaar te vergelijken. ePub3 ondersteunt ook afbeeldingen, video, audio en interactiviteiten. ePub3-boeken zijn zodoende niet geschikt voor traditionele eReaders maar zijn vooral gericht op tablets en smartphones. Helaas worden ePub3’s nog niet op elk device hetzelfde getoond, daarom brengen we hem in eerste instantie uit voor de iPad.

Het digitale Marketingfacts Jaarboek 2014-2015 is reflowable, dat wil zeggen dat het zich in feite net zo gedraagt als een responsive website. De inhoud schaalt zich naar de grootte van het scherm.

Afhankelijk van het programma of device dat gebruikt wordt om de ePub3 te openen kan je makkelijk tekst markeren, kopiëren, notities maken, bladwijzers aanmaken en via de interface naar andere hoofdstukken navigeren.

Het digitale Marketingfacts Jaarboek 2014-2015 bevat zowel interne links (zodat je snel naar andere hoofdstukken kan navigeren) als externe links. Daarmee komen het Jaarboek en de website dichter bij elkaar. Wil je meer weten over een onderwerp dan kun je door een hyperlink te openen je direct verdiepen in dat onderwerp. Links kunnen ook toegang geven tot informatie die altijd actueel is, bv. de actuele adoptie van smartphones.

Ten opzichte van het fysieke boek bevat het ebook extra content. Zo bevat het hoofdstuk customer service extra cases, en vind je in het hoofdstuk mobile een how-to om apps zo hoog mogelijk in app store rankings te krijgen.

Bovendien zijn er grafieken in het digitale boek interactief gemaakt. Zo krijg je meer informatie als je een datapunt activeert, en kun je dataseries aan- en uitschakelen door ze in de legenda te selecteren.

Bestellen

Het digitale Marketingfacts Jaarboek 2014-2015 is is verkrijgbaar via de Apple iBookstore en kost 14,95 euro. Mocht je iBooks nog niet op je iPad of iPhone hebben staan kan je kan het hier downloaden. iBooks for Mac is standaard aanwezig op Macs en MacBooks met Mac OS X Mavericks en nieuwer.

Een product van de community

Net als het fysieke boek is het digitale Marketingfacts Jaarboek een samenwerking tussen de community van Marketingfacts.nl, de redactie, bloggers en experts. Een prachtig samenspel, waar we heel trots op zijn. Voor de editie 2014-2015 hebben, naast Bram Koster en ondergetekende, 31 experts bijgedragen aan het Jaarboek.

Deze experts zijn: Tristan Lavender, Gijs Moonen, Freek Janssen, Ernst Kruize, Berend Sikkenga, Martin Kloos, Marco Derksen, Peter Minkjan, Remi van Beekum, Yorick Voorthuizen, Mark de Bruin, Rob de Bruijn, Wolter Tjeenk Willink, Roman Solarz, Phileas Fox, Yoteng Pat, Christiaan Solcer, Peter van der Schaar, Jorij Abraham, Henning Heesen, Jordie van Rijn, Gerrit van Leeuwen, Katherine Kucherenko, André Scholten, Jeroen van Eck, Laurens Boex, Remco Bron, Phileas Fox, Erik van Roekel, Jorn Vriend en Maxim Renders.

De ontwikkeling van de digitale versie is verricht door Colette Leeman-Hoytink. De styling is een afgeleide van de vormgeving van het fysieke boek, welke is ontwikkeld door Erik Wiegers. De eindredactie is verricht door Cecile Bol van Studio Vuurvogel.

We zijn erg trots op het Marketingfacts Jaarboek 2014-2015. Zonder de community, de experts, de bloggers én de sponsoren was het ons nooit gelukt. We willen iedereen die een bijdrage heeft geleverd dan ook enorm bedanken!

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

4 Reacties

    Mark de Bruin

    Hij is gaaf! Mooie innovatie.


    18 september 2014 om 17:39
    Efraim

    Jammer dat hij alleen voor de iMensen is… In dit artikel zeggen jullie zelf al dat nu 50% ipv 60% een iPad bezit.

    Hoop dat hij snel voor Android beschikbaar komt.


    30 september 2014 om 11:54
    DannyOosterveer

    @Efraim,

    Dat vind ik ook heel erg jammer. Helaas blijkt de wereld van ebooks nog lang niet zo gestandaardiseerd als die van het web. Ondanks dat ePub3 een standaardformaat is verschilt de weergave op sommige vlakken sterk tussen devices. Apple ondersteunt met iBooks de ePub3-standaard zeer goed.

    Een logische tweede is inderdaad Android. Ze zijn hard aan het bouwen aan de Play Store for Books maar helaas is de ondersteuning van geavanceerde ebooks nog niet al te best. We houden dit strak in de gaten en zodra de ondersteuning verbetert springen we hier op in.


    30 september 2014 om 12:00
    Wilma

    Maar twee vrouwen? Middeleeuwers.


    19 februari 2015 om 12:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!