Het nieuwe Marketingfacts: altijd de optimale leeservaring
Marketingfacts goes responsive
De lijst met smartphones, tablets en alles wat daar tussen zit, wordt elke maand langer. Inmiddels is het aantal bezoeken op marketingfacts.nl vanaf dit soort apparaten uitgegroeid tot meer dan een kwart van het totaal. Hoog tijd dus voor een nieuwe versie van marketingfacts.nl waarbij ook de leeservaring op de kleinere apparaten optimaal is.
Boodschap = content + (webdesign & usability)
Samen met partner Mangrove zijn we de studio ingedoken voor een uitgebreide design-update. Het belangrijkste doel van deze design-update is het zorgen voor een optimale leeservaring op elk – ok, bijna elk – apparaat. Deze leeservaring bestaat enerzijds uit goede content. Wij dragen als community en redactie de verantwoordelijkheid om kwalitatief hoge en relevante content te publiceren. Het ontwerp en de usability speelt anderzijds een belangrijke rol bij de leeservaring; het ontwerp staat in dienst van de content, en biedt als het ware een podium voor deze content. Daarom hebben we er voor gekozen om de content in ontwerp de verdiende aandacht te geven.
Content – zowel in tekst en beeld (met ondersteuning voor retina) – staat centraal. We hebben zoveel mogelijk ruis (waaronder sidebars en navigatie) weg genomen zodat onze bezoeker de content volledig tot zich kan nemen. Relevante informatie staat onderaan de artikelen – zodat de lezer tussentijds niet afgeleid wordt. Door het wegnemen van de sidebar en de channelnavigatie naar het hoofdmenu te verplaatsen, ontstaat er juist meer ruimte voor de content. Goed leesbare titels, excerpts, afbeeldingen, video’s, tabellen. Daar is nu echt ruimte voor.
Een kleine maar noodzakelijke opmerking: het liefst bieden we de lezer echt een onafgebroken leeservaring aan. Maar aangezien een van de pilaren van het verdienmodel van marketingfacts.nl het tonen van advertenties is, ontkomen we er niet aan deze advertenties een prominente plek te geven. Er staat dan ook nu een advertentie tussen het artikel.
De term responsive webdesign kent iedereen inmiddels wel; een adaptief ontwerp dat zich aanpast aan de gebruikerssituatie. Bezoekers met een klein scherm (bijvoorbeeld een smartphone) krijgen de content gepresenteerd in een variant geoptimaliseerd voor die schermafmeting. Dat geldt vanaf vandaag ook voor Marketingfacts. Bezoekers hoeven niet meer te ‘pinchen’ om teksten te lezen, en er is vanaf vandaag ook geen technische reden meer om artikelen niet te delen – de meeste bezoeken met een smartphone of tablet komen via Twitter en Facebook.
Met deze design-update krijgt de content op marketingfacts.nl écht de aandacht en ruimte die het verdient.
We hopen dat de frequente marketingfacts.nl bezoeker er net zo blij mee is, als wij dat zijn. Kortom; alles voor de beste leeservaring, de content staat centraal. Zonder afleiding. Simpel en eenvoudig.
Opfrisbeurt Marketingfacts Jobs
Bij de design-update heeft Mangrove ook de vacaturebank aangepakt. Zo is de form-validatie aangepast, de weergave van het vacature-overzicht flink onder handen genomen, en is er meer focus op de call-to-action. Net als bij artikelen krijgen ook vacatures de volledige breedte van de pagina, wat zorgt voor een veel betere leeservaring.
Google Site Search
Voor onze interne zoekmachine zijn we overgestapt naar Google Site Search. Met Google Site Search kunnen we beter voorzien in (ongestructureerde) zoekopdrachten in alle onderdelen van de website. Het leunt tenslotte op het zoekalgoritme van ‘het grote Google’. Zoeken op Marketingfacts is zodoende een vertrouwde zoekervaring. Ook kunnen zoekresulatenpagina’s worden gedeeld met anderen.
Univeral Analytics
Tegelijkertijd met de overstap van het oude naar het nieuwe design zijn we overgestapt van Google Analytics naar Universal Analytics. Eén van de belangrijkste voordelen is dat daarbij Google Tag Manager gebruikt wordt voor de implementatie van Universal Analytics. Een tagmanager helpt meer overzicht te creëren in alle tracking, omdat alles centraal op één plek bekeken en aangepast kan worden. Veel functies waar voorheen veel code voor geschreven moest worden, zitten nu standaard in de tag management tool, bijvoorbeeld automatische click en form submit tracking.
Wij meten nu het klikgedrag van bezoekers op de site, evenals het bereik van onze commerciële uitingen. Er gaan ongetwijfeld nog een hoop mooie mogelijkheden volgen!
Feedback
We zijn ontzettend trots op het nieuwe design. We willen bij deze Jeroen van Eck, Arno Hoogenhuizen, Raoul Wijdenbosch, Bram van Rijen, Rens Verschuren, Justin Dijkshoorn en Michael van Oosten bedanken voor hun tomeloze inzet, en natuurlijk het geweldige resultaat!
Wat vind jij van het nieuwe design? Laat het weten in de reacties. Zie je iets wat niet goed werkt? Mail ons dan op stuk@marketingfacts.nl.
Werkt ook goed op iPhone!
Ziet er goed uit! Gefeliciteerd!
Ik mis wel het sorteren op datum bij het zoeken.. (bijvoorbeeld nieuwste artikelen eerst / oudste artikelen eerst).
En ‘aangepast zoeken’, is niet klikbaar? Of niet mogelijk?
Voor de rest ziet het er wel prima uit.
@Remi Dankje!
@Kim Goed punt. Dat sorteren zullen we in ieder geval snel oppakken!
@Danny Logo van Marketingfacts valt trouwens ook weg bij een kleinere viewport (ik gok dat dit rond 1024 zit? Kan het momenteel niet meten.. De laatste verspringing voor de ‘mobile versie’, met het hamburgermenu 😉 )
Als je van witruimte houdt, zit je op deze site in ieder geval goed.
@Kim
Noted!
@Paulus
Dankje! Ik zie wat er fout gaat, gaan we ook repareren. Ook de bestaande, maar nog altijd zeer waardevolle, content moet er spik en span uit zien.
Super te lezen voor op mijn mobiel, maar waarop hebben jullie geen app in play store, of kan ik hem gewoon niet vinden?
Een flinke verbetering ten opzichte van de vorige site Marketingfacts. Vooral op m’n iPad retina en MacBook Pro retina ziet hij er veul strakker uit.
Vraagje nog: ik zie dat de afbeeldingen van artikelen nog niet retina zijn, gaan jullie dat wel doen?
@Jaap goed om te horen! Voorlopig uploaden we afbeeldingen nog niet in retina-kwaliteit, vanwege de bestandsgrootte.
@Bart We hebben in het verleden apps gehad, maar het gebruik van mobiel web ligt flink hoger. Daarom hebben we daar nu in eerste instantie voor ontwikkeld. Apps staan wel de roadmap, maar kan je nog geen datum geven wanneer die beschikbaar zal zijn.
Vond de vorige versie van marketingfacts al mooi. Dit is een nog strakker ontwerp en de content staat echt voorop. Puik voorbeeld weer van een mooi strak design
Mooie site, leest een stuk fijner op mobile en tablet.
Wel nog een paar opmerkingen, aanvullend aan wat ik al per mail had doorgegeven.
Ik vind het wel jammer dat de aandacht voor interactie steeds verder naar de achtergrond drijft. Ten opzichte van de diepgaande contentblogs als Frankwatching vond ik de interactie en discussie altijd een meerwaarde van Marketingfacts. Tegenwoordig is er nergens meer een overzicht van laatste reacties te bekennen en is de reactiecounter verstopt op plek drie, na Twitter en LinkedIn.
Bij veel artikelen moet je op mobile anderhalf scherm naar beneden scrollen voordat de content in beeld komt. Op veel andere sites (Frankwatching, Emerce) begint de content meteen al in beeld. Ik vind dat wel een stuk prettiger, een illustratief beeld zegt me weinig. But then again ben ik daar erg ouderwets in, ik heb bv. nooit begrepen waarom contentsites als readwrite.com opeens enorme bakken beeld begonnen te gebruiken terwijl dat wel de trend schijnt te zijn.
Ik zat me op mobile suf te zoeken naar “Home”. Zelfs het logo/woordmerk Marketingfacts linkte niet naar de homepage. Pas bij toeval ontdekte ik dat “blog” linkte naar de homepage.
Het kiezen van een ander channel werkt vaak niet op mijn smartphone.
Op mijn Galaxy S4 zie ik bij elke pagina eerst 2-4 seconden het menu in beeld voordat het inklapt. Daardoor ervaar je als gebruiker een erg trage site. Juist bij een echt goed mobile optimized design zou je daar geen vertraging in verwachten.
Ik mis gerelateerde artikelen. Onderaan de content staat wel een stukje “Meer op Marketingfacts”, die naar de gebruiker gerelateerde artikelen suggereren maar die in de praktijk random gekozen lijken te zijn. Bovendien zijn het te vaak artikelen van 10-12 jaar oud. Suggestie: indien gerelateerde berichten niet makkelijk te realiseren is, beperkt de diepte hier tot de afgelopen drie jaar en toon de publicatiedatum erbij.
De documenten zijn verwarrend: het is voor de gebruiker (zeker op mobiel) niet duidelijk of dit bijlagen zijn bij het artikel, of gewoon random documenten die ooit op Marketingfacts zijn geupload.
Het is niet duidelijk welke opmaakmogelijkheden je als gebruiker hebt in het reactieveld.
De footer vind ik met name op mobile erg schots, scheef en rommelig.
Maar goed, jullie kennen me allemaal als pietlut dus denk nou niet ook niet meteen dat ik het niks vindt 😉 Integendeel, zoals gezegd, in grote lijnen een hele mooie vooruitgang. Complimenten en veel succes!
@Kim,
Dat is inmiddels gefixt, de tekst ‘Marketingfacts’ in de navigatiebalk brengt je nu naar de homepage
@Paul,
De afbeeldingen passen zich nu goed aan aan de breedte van het scherm
@Anders,
Dank voor de complimenten allereerst!
Je haalt een aantal bugs aan die we naar aanleiding van je reactie hebben gefixed. Het beeldmerk ‘Marketingfacts’ op mobiel linkt nu ook naar de homepage. Daarnaast werkt het channels selectiemenu nu wel. Ook zijn de partnerlogo’s in de footer wat netter gerangschikt, naar de rest in de footer gaan we nog kijken.
Bij de lancering hadden we last van wat performance issues. Inmiddels zijn die verholpen zijn waardoor de website – en het menu – een stuk sneller laden.
De relevante artikelen gaan inderdaad nog niet goed, dat moeten we nog zien te optimaliseren. Goed ook dat je ‘documenten’ noemt, dat is inderdaad niet consistent met de terminologie die we verder op de website gebruiken.
Reacties hebben niet aan belang ingeboet. De volgorde van het aantal reacties in het overzicht van counters zegt hier dan ook niks over, hoewel ik ‘m wel naar voren ga halen voor de duidelijkheid. De meest recente reacties in de sidebar werden erg weinig gebruikt, op basis daarvan hebben we ‘m verwijderd. Ik kan dat ook wel begrijpen, omdat het ‘losse flodders’ zijn, onderaan de blog zijn ze relevanter. Ik vind het wel interessant om artikelen met veel reacties uit te lichten.
De verticale afstand op de mobiele view is inmiddels wat beperkt. Verder denk ik dat bezoekers op mobiel niet zo’n moeite hebben met scrollen, je moet nu eenmaal veel scrollen om het hele artikel te lezen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!