“Het publiek is Connected TV aan het omarmen”
Martijn van Horssen (24i Media) over de toekomst van Connected TV
Martijn van Horssen is new business manager bij 24i Media, een bedrijf dat zich profileert met ‘IPTV’ of ‘Connected TV’. Dat zijn verzamelnamen voor diensten die tv kijken over het internet mogelijk maken. Want wat je kunt doen met een laptop of een tablet kun je al een paar jaar ook met je tv. Eerst nog mondjesmaat, maar als we Van Horssen mogen geloven is Connected TV haar opmars aan het maken. Waarom? Hij vertelt het in Top Names van Fast Moving Targets.
Connected TV: van deceptie naar ‘wanneer jij het wilt’
Connected TV bestaat al meerdere jaren. Maar een kwalitatief goed aanbod van content geschikt om aan te bieden voor online tv niet. Een tv is immers een groot scherm dat op een andere plek staat dan een laptop. Daarom behoeft tv aangepaste content. Het gebrek hieraan gecombineerd met een geringe snelheid zorgde ervoor dat het publiek Connected TV ervoer als een deceptie. Het gebruik was dan ook miniem. Dat veranderde toen Pathé samen met Samsung een actie begon om Connected TV aan de man te krijgen. Van Horssen: “Die actie heeft het gebruik fors gestimuleerd. De consument is toen langzamerhand gaan begrijpen wat je ermee kunt.”
Een paar jaar verder in de tijd is het platform veel sneller geworden. En er zijn meer diensten die voor online tv geschikt zijn gemaakt. Van Horssen: “Het aanbod is zelfs groot te noemen: Uitzending gemist, het nieuws, RTL en SBS hebben er allemaal hun weg gevonden. Connected TV betekent nu pas écht ‘die content kijken, wanneer jij het wilt kijken’”.
24i Media ontsluit
De rol van 24i Media ligt niet in het maken van de content, maar ervoor te zorgen dat bestaande content op tv’s weergegeven kan worden. Door het ontwerp van interfaces waar de consument content in kan selecteren, ontsluit 24i Media content voor Connected TV.
De voorwaarden van het publiek
Volgens Van Horssen zijn er vanuit de consument een aantal voorwaarden verbonden aan de overstap van traditionele tv naar Connected TV. Allereerst moet het bekende aanbod er aanwezig zijn: “Connected TV is kansloos zonder RTL, SBS en de publieke zenders. The Voice of Holland of Pauw & Witteman kijken omdat je er anders de volgende dag niet over kunt meepraten, dat blijft. Naast dit bekende aanbod moet er verrijkend aanbod zijn. Zo deelt Van Horssen de diensten die er nu het meest gebruikt worden in onder ‘informatievoorziening’ (teletekstachtige dienst), ‘samen’ (foto’s kijken) en ‘korte video’s’. Dan zijn een goed gebruikersgemak en een redelijke prijs nog twee eisen, maar de overstaptrigger zal zijn dat je vanaf je bank films kunt huren, iets wat normaal niet vanaf je tv mogelijk is.
Rechten als rem
Op het moment zijn rechten de grootste rem op de groei van Connected TV. Uit angst voor aftappen en opnemen van content beveiligen studio’s hun materiaal tot in het extreem, waardoor de consument belemmerd wordt in het consumeren van content. Nu vormt dit nog een probleem, maar volgens Van Horssen zal dit langzamerhand veranderen: “Er wordt steeds beter aan de voorwaarden voor overstap naar Connected TV voldaan; daardoor is het publiek Connected TV aan het omarmen.”