Het succes van YouTube heet MySpace!
Het zal niemand zijn ontgaan dat mijn belangstelling de laatste tijd wat aan het verschuiven is naar online video. Dit betreft niet alleen eigen productie maar ook feiten & cijfers, tools en vooral ook de opkomst en populariteit van online videocommunities.
Remi gaf eerder deze maand al aan dat de videocommunity YouTube groter is dan Yahoo Video en Google Video. Inmiddels heeft YouTube ook een groter bereik dan de fotocommunity Flickr.com.
Maar hoe groot is YouTube nu eigenlijk en wat verklaart het succes?
In de BusinessWeek van deze maand een interessant interview met Chad Hurley en Steve Chen, de twee oprichters van YouTube. Op dit moment serveert YouTube maar liefst 30 miljoen video’s per dag en telt het ruim 9 miljoen unieke bezoekers per maand!
YouTube biedt de mogelijkheid om gratis video’s te uploaden en via een eenvoudig script via je eigen weblog te vertonen. Vooral gebruikers van het enorm populaire MySpace (inmiddels ruim 50 miljoen geregistreerde gebruikers) maken gebruik van YouTube om filmpjes in hun eigen myspace te vertonen. Het succes van YouTube lijkt dan ook hand in hand te gaan met het succes van MySpace.
Het is overigens interessant om te zien wat het effect zal zijn van de recent ingevoerde wijziging waarbij YouTube een max. van 10 min. stelt aan de video’s (boven deze lengte zou het vooral gaan om niet toegestane commerciele video’s aldus Jonathan Marks op Frankwatching).
Met de opkomst van Nederlandse videocommunities als Shoobidoo.tv en recentelijk filmpjes.nl (zie ook: KPN Internet lanceert online video sharing) is het ook aardig om eens te kijken naar de ontwikkelingen in eigen land. Vooralsnog lijkt filmpjes.nl haar huiswerk beter te hebben gedaan omdat het ook de mogelijkheid biedt om via script de video op bijv. je eigen weblog te plaatsen. Shoobidoo.tv biedt deze mogelijkheid nog niet voor zover ik heb kunnen beoordelen. Kijken we echter naar de grotere weblognetwerken in Nederland, dan zouden ilse media en MSN met resp. web-log.nl en Spaces de beste papieren in huis hebben om ook een succesvolle videocommunity in de markt te zetten.
Ik voorspelde eerder dat 2006 het jaar van internet video zou worden. De strijd voor de online kijker lijkt (ook in Nederland) nu definitief te zijn gestart en ik ben benieuwd wie het beste heeft gekeken naar de (succesvolle) stappen van YouTube!
Vraag met nog steeds af wat het business model achter YouTube is. Ik zie nergens advertenties staan. Dus hoe halen ze geld binnen? Met 30 miljoen videos, 9 miljoen unieke bezoekers verspijkeren ze redelijk wat bandbreedte…
Het businessmodel lijkt verkoop aan een grote (online) uitgever. Dat geldt overigens voor steeds meer online communities en web2.0-platformen; er lijkt niet of nauwelijks meer te worden nagedacht over het businessmodel maar is vooral gericht op veel (geregistreerde) gebruikers en dan verkopen. En na verkoop zal het advertentiemodel worden geintroduceerd (kijk bijv. naar de ontwikkelingen van MySpace op dit moment).
@Sander
Hier is een stuk van Forbes, wat meer inzicht geeft op jouw vraag. Ik heb het in 2 delen gezet ivm 5000 limit van Marketingfacts.
DEEL 1
DEEL II
Nou, dat filmpjes.nl moet nog wel wat beter z’n huiswerk gaan doen, in Firefox ziet de site er niet uit. Sluit je toch al gauw zo’n 10-20% van je bezoekers uit.
Wat betreft het business model van Youtube, ik denk dat ze nu zo veel mogelijk bezoekers / bekendheid proberen te krijgen. Daarna kunnen ze langzaam maar zeker advertenties introduceren. Ook zouden ze bepaalde premium services kunnen gaan aanbieden.
Tegenwoordig plaats ik ook nogal wat video’s (vooral van eigen hand) en daarvoor zijn videodiensten als YouTube en Google Video natuurlijk ideaal.
Vergeet bij het nadenken over hun business model ook niet de waarde van de content. Als je deze filmpjes allemaal goed tagt kun je er later nog hele leuke dingen mee doen. 99% is onbruikbaar, maar er zitten elke dag weer een paar juweeltjes tussen. Er komt steeds meer behoefte aan goede content, en grote online videosites kunnen dit bieden. Dit is ook een onderdeel van het business model achter Toodou.com.
Marc, wie is eigenlijk eigenaar van de content op Toodou? Doe je automatisch afstand van de rechten op moment dat je iets plaatst?
Hi Marco, de rechten worden gedeeld, dwz. wij kunnen ermee doen wat we willen maar er vindt wel een revenue share plaats met de producer. Voor advertising bij een clip vragen we echter toestemming aan de producer (dit is onderdeel van uploaden filmpje), en ook kan de producer bepalen welke categorien reclames bij zijn/haar filmpje geplaast mogen worden.
Mischien had ik het nog niet gezien, maar het lijkt erop dat YouTube 2 (728×90) Google adsens bloks erop heeft gezet.
Klopt, ze zijn een beetje aan het testen volgens mij want een paar dagen terug zag ik nog ads tussen de “Related video’s” en de “tags”. Die zijn nu weer weg…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!