Het succes van YouTube heet MySpace!

2 april 2006, 07:37

Het succes van YouTube heet MySpace

Het zal niemand zijn ontgaan dat mijn belangstelling de laatste tijd wat aan het verschuiven is naar online video. Dit betreft niet alleen eigen productie maar ook feiten & cijfers, tools en vooral ook de opkomst en populariteit van online videocommunities.

Remi gaf eerder deze maand al aan dat de videocommunity YouTube groter is dan Yahoo Video en Google Video. Inmiddels heeft YouTube ook een groter bereik dan de fotocommunity Flickr.com.

Maar hoe groot is YouTube nu eigenlijk en wat verklaart het succes?

In de BusinessWeek van deze maand een interessant interview met Chad Hurley en Steve Chen, de twee oprichters van YouTube. Op dit moment serveert YouTube maar liefst 30 miljoen video’s per dag en telt het ruim 9 miljoen unieke bezoekers per maand!

YouTube biedt de mogelijkheid om gratis video’s te uploaden en via een eenvoudig script via je eigen weblog te vertonen. Vooral gebruikers van het enorm populaire MySpace (inmiddels ruim 50 miljoen geregistreerde gebruikers) maken gebruik van YouTube om filmpjes in hun eigen myspace te vertonen. Het succes van YouTube lijkt dan ook hand in hand te gaan met het succes van MySpace.

Het is overigens interessant om te zien wat het effect zal zijn van de recent ingevoerde wijziging waarbij YouTube een max. van 10 min. stelt aan de video’s (boven deze lengte zou het vooral gaan om niet toegestane commerciele video’s aldus Jonathan Marks op Frankwatching).

Met de opkomst van Nederlandse videocommunities als Shoobidoo.tv en recentelijk filmpjes.nl (zie ook: KPN Internet lanceert online video sharing) is het ook aardig om eens te kijken naar de ontwikkelingen in eigen land. Vooralsnog lijkt filmpjes.nl haar huiswerk beter te hebben gedaan omdat het ook de mogelijkheid biedt om via script de video op bijv. je eigen weblog te plaatsen. Shoobidoo.tv biedt deze mogelijkheid nog niet voor zover ik heb kunnen beoordelen. Kijken we echter naar de grotere weblognetwerken in Nederland, dan zouden ilse media en MSN met resp. web-log.nl en Spaces de beste papieren in huis hebben om ook een succesvolle videocommunity in de markt te zetten.

Ik voorspelde eerder dat 2006 het jaar van internet video zou worden. De strijd voor de online kijker lijkt (ook in Nederland) nu definitief te zijn gestart en ik ben benieuwd wie het beste heeft gekeken naar de (succesvolle) stappen van YouTube!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

20 Reacties

    Sander Duivestein

    Vraag met nog steeds af wat het business model achter YouTube is. Ik zie nergens advertenties staan. Dus hoe halen ze geld binnen? Met 30 miljoen videos, 9 miljoen unieke bezoekers verspijkeren ze redelijk wat bandbreedte…


    2 april 2006 om 08:22
    media

    Het businessmodel lijkt verkoop aan een grote (online) uitgever. Dat geldt overigens voor steeds meer online communities en web2.0-platformen; er lijkt niet of nauwelijks meer te worden nagedacht over het businessmodel maar is vooral gericht op veel (geregistreerde) gebruikers en dan verkopen. En na verkoop zal het advertentiemodel worden geintroduceerd (kijk bijv. naar de ontwikkelingen van MySpace op dit moment).


    2 april 2006 om 08:30
    Arash

    @Sander

    Hier is een stuk van Forbes, wat meer inzicht geeft op jouw vraag. Ik heb het in 2 delen gezet ivm 5000 limit van Marketingfacts.

    DEEL 1

    Raw and Random – 03-13-06 Forbes.com

    Every day people send in 20,000 new videoclips to YouTube.com, which shares them with millions of Web viewers. Fifteen million plays a day–and counting.

    Aboundless and voyeuristic appetite for amateur videos has lit up one of the hottest Web sites of 2006: YouTube.com. Spoofs and spankings, pranks and pratfalls, faded concert footage–visitors post 20,000 videos every day. The audience, numbering several million, watches 15 million clips daily, up fivefold in two months.

    Don’t these people have anything better to do? Nope. YouTube, which didn’t exist a year ago, has shown awe-inspiring growth, even by Internet standards. Two tech pups–Steve S. Chen, 27, and Chad Hurley, 29, who had worked together at online payment firm PayPal, opened their business last year after having problems sharing video from a party. In November they raised $3.5 million from Sequoia Capital to cover minimal costs: bandwidth, salaries and rent. The site’s content, after all, flows in free.

    YouTube went live on May 5, 2005 with the first few posts: some footage of Chen’s cat, P.J., and video of Chen and Hurley hanging out in Hurley’s garage (but of course–this is Silicon Valley). By December YouTube caught up to iFilm, a popular video site that just sold itself to Viacom for $49 million. Then it blew right past iFilm, and now YouTube attracts nine times as many Web surfers as iFilm.

    Special Offer for Forbes.com members — receive a Free Trial Issue of Forbes Magazine… no risk… no obligation! Click here for your Free Issue!

    The grainy home videos on YouTube provide a peephole thrill, blending reality tv and America’s Funniest Home Videos with Web logs. Its 20 employees designed the site to let bloggers insert any YouTube videoclip into their own sites. A blog’s readers can then easily share the videos with friends, spreading them virally.

    But Chen and Hurley have greater ambitions–YouTube as an on-demand platform for clips, shows, ads, movies, movie trailers and custom fare. Marketers and media outlets are keen on this. emi, Virgin Records and VH1 have posted videoclips to the site. Apparel makers, watch brands and others have pestered YouTube to let them run promos. Nike airs an assiduously amateurish clip of soccer star Ronaldinho–and more than 2.7 million people have viewed it. Free promotion.

    The other night MC Hammer, the faded rap star, stopped in at YouTube, sans entourage, to ask about promotional opportunities. Staffers shot his video–and posted it.

    Special Offer for Forbes.com members — receive a Free Trial Issue of Forbes Magazine… no risk… no obligation! Click here for your Free Issue!

    YouTube works in a small space over a pizza parlor in San Mateo, Calif., monitoring thousands of new videos by the moment, keeping servers running to deliver 200 terabytes a day from 15 host sites around the world and tracking comments and beefs about racy fare.


    2 april 2006 om 08:32
    Arash

    DEEL II

    “Raw and random” is how Kevin Donahue, YouTube’s programming director, sums up the site. On a recent day in mid-February one clip surged to the top of the popularity rankings. It shows a stepfather’s cruel prank on his young stepson: The boy is playing a videogame and suddenly his screen flashes a picture of a frightening, evil face; the kid screams and sobs hysterically. “That’s just wrong,” Christopher Maxcy, a YouTube vice president, said as the staff checked out the new clip. Other Tubers chuckled in appreciation.

    Many of YouTube’s tamer clips are highlights of network tv shows. The most popular to date (6 million downloads) is a Candid Camera-style skit from the Tonight Show on NBC: unsuspecting people being mocked by a talking photo booth. This just in: On Feb. 16 the same network forced YouTube to take down all clips of its shows, including its second-ranking download: “Lazy Sunday,” a Saturday Night Live skit viewers had watched 5 million times on the site.

    A few other clip owners, including Fox’s American Idol and owners of footage from a 1968 Rolling Stones concert, also have had copyrighted clips taken down. But YouTube cleverly ducks most copyright issues by streaming all videos as Flash animations, not as downloads, preventing users from making digital copies. All uploaders must say they own the videos they want to share; if a real copyright holder later appears and objects to that claim, YouTube pulls the clip.

    To keep its film raw but not pornographic, the firm uses software that can identify and block porn. Four Stanford interns work as censors, evaluating videos flagged as “objectionable” by the site’s users. After one Brooklyn artist put up video of her bare derriere being spanked by a friend, the clip got banned–never mind, she says, that a movie trailer on YouTube showed much the same thing. “It’s a little arbitrary,” she gripes.

    Still to come: a way to make money on this. YouTube eschews video ads before a clip. When it inserted text ads, it apologized in the company blog, explaining it needed the money to fix the office sink. “It would be real easy” to reap ad sales now, but fans might balk later, Chen says. He will figure it out: YouTubers like to watch, even if it means enduring a few ads.


    2 april 2006 om 08:32
    Wouter

    Nou, dat filmpjes.nl moet nog wel wat beter z’n huiswerk gaan doen, in Firefox ziet de site er niet uit. Sluit je toch al gauw zo’n 10-20% van je bezoekers uit.

    Wat betreft het business model van Youtube, ik denk dat ze nu zo veel mogelijk bezoekers / bekendheid proberen te krijgen. Daarna kunnen ze langzaam maar zeker advertenties introduceren. Ook zouden ze bepaalde premium services kunnen gaan aanbieden.


    2 april 2006 om 08:34
    Tobias

    Tegenwoordig plaats ik ook nogal wat video’s (vooral van eigen hand) en daarvoor zijn videodiensten als YouTube en Google Video natuurlijk ideaal.


    2 april 2006 om 10:23
    marcvanderchijs

    Vergeet bij het nadenken over hun business model ook niet de waarde van de content. Als je deze filmpjes allemaal goed tagt kun je er later nog hele leuke dingen mee doen. 99% is onbruikbaar, maar er zitten elke dag weer een paar juweeltjes tussen. Er komt steeds meer behoefte aan goede content, en grote online videosites kunnen dit bieden. Dit is ook een onderdeel van het business model achter Toodou.com.


    2 april 2006 om 11:35
    media

    Marc, wie is eigenlijk eigenaar van de content op Toodou? Doe je automatisch afstand van de rechten op moment dat je iets plaatst?


    2 april 2006 om 13:35
    marcvanderchijs

    Hi Marco, de rechten worden gedeeld, dwz. wij kunnen ermee doen wat we willen maar er vindt wel een revenue share plaats met de producer. Voor advertising bij een clip vragen we echter toestemming aan de producer (dit is onderdeel van uploaden filmpje), en ook kan de producer bepalen welke categorien reclames bij zijn/haar filmpje geplaast mogen worden.


    2 april 2006 om 22:11
    Arash

    Mischien had ik het nog niet gezien, maar het lijkt erop dat YouTube 2 (728×90) Google adsens bloks erop heeft gezet.


    20 april 2006 om 16:51
    finzend

    Klopt, ze zijn een beetje aan het testen volgens mij want een paar dagen terug zag ik nog ads tussen de “Related video’s” en de “tags”. Die zijn nu weer weg…


    20 april 2006 om 16:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!