Hoe en waarom consumenten online switchen van zorgverzekeraar [infographic]

31 oktober 2013, 13:59

83 procent regelt de overstap van de zorgverzekering online

Het seizoen van de zorgverzekeringen staat op het punt van losbarsten. Zorgverzekeraars dingen om de gunst van consumenten en de sinterklaas- en kerstadvertenties hebben heftige concurrentie van de vele zorgadvertenties. Om deze advertenties zo effectief mogelijk in te zetten, is het belangrijk dat zorgverzekeraars zich op de juiste doelgroep richten met de juiste boodschap. Wat vinden consumenten belangrijk? Vanuit zanox hebben wij via onderzoeksbureau No Ties consumenten benaderd en hen gevraagd naar de beweegredenen bij het kiezen van een zorgverzekering. De resultaten zijn in een infographic verwerkt.

Wat blijkt uit het onderzoek? Prijs is uiteraard belangrijk, maar er zijn opvallende verschillen tussen man en vrouw en de leeftijdsgroepen. Zo geeft 93 procent van de 25-34-jarigen aan dat de hoogte van de basispremie de belangrijkste reden is voor een overstap. Ook 34-45-jarigen zijn prijsbewust, maar zij zitten in een andere levensfase en noemen de gezinspakketprijs als belangrijkste overstapreden (76 procent). Een op de tien 25-34-jarigen (12 procent) wil hun overstap via de tablet regelen. Dat is beduidend meer dan het gemiddelde van 4 procent.

Dan de verschillen tussen mannen en vrouwen. Mannen zijn kostenbewuster en 84 procent verklaart dat zij vorig jaar overstapten omdat een andere zorgverzekeraar goedkoper is. Bij vrouwen was dit voor 57 procent de belangrijkste reden. Vrouwen vinden daarnaast de vrije keuze in zorgverlener (o.a. apotheek of ziekenhuis) en de tevredenheid over de huidige zorgverzekeraar belangrijk. Beide argumenten werden door 12 procent van de vrouwen genoemd. Bij mannen speelden deze redenen minder. De onderstaande ‘zorginfographic’ toont de meest opvallende resultaten.

Klik op de infographic voor een grotere weergave

Yoteng Pat
Head of Marketing bij Relay42

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!