Hoe gedragen we ons op Twitter?
Verschillen tussen mannen en vrouwen en hun gebruik van beeldmateriaal blootgelegd
Bijna tweederde van de tweets is een post (dus geen reactie of retweet), er worden meer foto’s geretweet dan dat er unieke foto’s worden gedeeld en mannen kletsen meer dan vrouwen. Het zijn enkele bevindingen uit een onderzoek dat ik met Coosto heb gedaan naar het gedrag op Twitter. Ik heb gekeken naar alle tweets in Nederland van het afgelopen half jaar en daar komen enkele logische en opvallende conclusies uit.
Ik heb in het onderzoek naar drie factoren gekeken:
- De auteur: is de auteur mannelijk, vrouwelijk of neutraal (bedrijfsaccount/onbekend)?
- Type bericht: is het eigen content (post), een reactie of een retweet?
- Visuele inhoud: wordt er een foto of geen foto gebruikt in de tweet? (Omdat de Twitter-video’s nog relatief nieuw zijn en de data beperkt is, heb ik daar niet naar gekeken)
Weinig interactie
Bijna tweederde van de tweets is een post, 21 procent is een retweet en 20 procent een reactie. Hoewel we Twitter scharen onder sociale media, kan het dus best wat socialer. Vrouwen retweeten relatief meer, mannen reageren meer. Het zendgedrag is met name bij neutrale accounts zichtbaar. Dat is opvallend, omdat onder de top-100 adverteerders een heel ander beeld zichtbaar is. Ongetwijfeld komt dit door het actieve webcarebeleid van grote organisaties (waarin dus veel wordt gereageerd). Bij kleinere organisaties en Twitterbotjes is juist veel zendgedrag zichtbaar.
Afbeeldingen
Opvallend is dat we net iets meer afbeeldingen retweeten (49 procent) dan zelf delen (48 procent). Neutrale auteurs zijn hierop een uitzondering. 13 procent van de tweets bevat een afbeelding en 28 procent van de retweets bevat een afbeelding. Het toont aan dat tweets met afbeelding sneller worden geretweet. Veruit de meeste afbeeldingen via Twitter (92 procent) zijn Twitterafbeelding, 8 procent wordt geplaatst via andere kanalen zoals Moby en Instagram.
Berichten
Op Twitter worden iets meer berichten verstuurd door mannen (26 procent) dan vrouwen (24 procent). Het merendeel wordt verspreid door neutrale tweeps (50 procent). Opvallend is dat de mannen meer afbeeldingen delen (29 procent) dan vrouwen (23 procent). Vrouwen lijken vaker te kiezen voor andere sociale media zoals Instagram en Pinterest, waar ze wél ruim in de meerderheid zijn.