Hoe je de perfecte influencer vindt via social media

19 september 2016, 05:00

Je wilt graag influencers inzetten om merkbekendheid en -retentie te verbeteren? Een goed idee, maar waar moet je beginnen? In dit artikel lees je welke stappen je moet zetten om de perfecte influencers te vinden voor jouw doel en hoe je ze kunt bereiken.

Stel het beeld van je doelgroep scherp

Voordat je zomaar naar influencers gaat zoeken, is het belangrijk het beeld van je doelgroep scherp te stellen. Probeer buyer persona’s (representaties van je doelgroep) op te stellen of bij te stellen met de nieuwste informatie. Zo krijg je een goed beeld van je doelgroep, wat later bruikbaar is om deze effectief te kunnen vinden.

Observeer hiervoor customer journeys in real life en vraag klanten om informatie. Vraag ze naar dagelijkse bezigheden, doelen, wensen, ervaringen en frustraties. Doe dit wel tijdens de aankoop, het beslissingsmoment of blootstelling aan reclame, zodat je de beste informatie krijgt.

Ben je niet in de gelegenheid dit te doen of wil je je persona’s niet baseren op de informatie van een klein aantal mensen, maak dan gebruik van de oceaan aan informatie die social media je biedt. Consumenteninterviews en social media zijn beide goede informatiebronnen om te gebruiken, omdat ze vaak completer en betrouwbaarder zijn dan antwoorden op een enquête. De informatie is namelijk in beide gevallen uit eerste hand en direct beschikbaar, gedurende of zeer kort na de ervaring gedeeld, er is context beschikbaar en het is niet eenzijdig of anoniem.

Met socialmedia-monitoringtools kun je de informatie van het hele sociale web gebruiken, zodat je een complete dataset krijgt om analyses op los te laten. Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Google+, (consumenten)fora, nieuwssites en blogs.

Een voorbeeld: je bent een reisbureau en wilt weten wie zich ook buiten de vakanties met reizen bezighoudt. Met socialmedia-monitoringtools bouw je eenvoudig een zoekopdracht op basis van het onderwerp en de tijdsperiode. Omdat je op zoek bent naar mensen en niet naar onder andere bedrijven en websites, zoek je bovendien enkel naar berichten van auteurs die herkend worden als man of vrouw.

Ruim 2 miljoen berichten met de woorden travel, reizen, vakantie en vakanties werden over een periode van 2 jaar (zomermaanden uitgesloten) online geplaatst. Eventuele irrelevante berichten kun je wegfilteren door naar de trending topics of auteurslijsten van deze berichten te kijken en vervolgens grote stoorzenders uit te sluiten.

De automatisch gegenereerde trending topics en berichten geven ontzettend veel info over de doelgroep. Ze laten zien wat de doelgroep bezighoudt en waar jij later op kunt inspelen. Daarnaast laten tools ook zien op welke platformen de doelgroep praat.

Als je eenmaal een redelijk algemene karakteristiek hebt ontdekt in de trending topics, kun je een lijst samenstellen van auteurs op het hele sociale web die aan dat profiel voldoen. Hiermee kun je nog preciezer kijken met welke onderwerpen deze mensen zich bezighouden, enzovoort. Een influencer kiezen voor onderwerpen als ‘food’ en ‘cosmetica’ is erg simpel, maar als je een complexer product of dienst verkoopt, is dit vaak nodig.

Een derde manier voor input voor het vormgeven/updaten van je personas is engagement op LinkedIn Groups. Zoek naar relevante groepen, wordt lid en praat met je doelgroep. Zo leer je ze beter kennen en ben je in staat om je persona te testen of uit te breiden. Houd in de gaten dat persona’s met de tijd veranderen. Persona’s zijn een afspiegeling van je doelgroep en dienen met regelmaat herzien te worden. Sla zoekopdrachten in je socialmedia-monitoringtool daarom op en monitor op veranderingen. Blijf daarnaast continu in dialoog met je doelgroep om trends te spotten.

Vind relevante influencers

Tijd om influencers te zoeken. Een mogelijkheid is handmatig socialmediaberichten over bijvoorbeeld reizen te scannen om vervolgens hopelijk een interessante influencer te vinden. Dit kan gelukkig veel sneller en efficiënter met tools. De eerder geschreven persona’s geven je gedetailleerde informatie over je doelgroep. Waar praat deze over, waar is deze (online) te vinden, is deze overwegend mannelijk of juist vrouwelijk en praat deze veel of juist weinig op social media platformen? Informatie waar natuurlijk perfect op te filteren is zodat je direct de mensen vindt die in dit plaatje passen.

Bij het voorbeeld van het reisbureau zijn blogs een belangrijke bron. Door blogs als type platform toe te voegen aan de zoekopdracht, vind je 47.702 bloggende auteurs, die te sorteren zijn op het aantal retweets en reacties. Auteurs waarvan jij weet dat deze goed in jou doelgroep passen omdat deze zichtbaar overeenkomsten tonen met de eigenschappen die in jou persona beschreven zijn.

Door te sorteren zie je direct de berichten van populaire auteurs. De kans is groot dat deze van influencers komen. Hierdoor ontstaat een top-10.

De auteurs in deze lijst hebben in veel gevallen een eigen blog waarop ze over reizen praten. Maar omdat je ook direct ziet wat deze mensen op andere blogs zeggen, is te zien met welke andere mensen, vaak medereisliefhebbers, ze praten. Door deze blogs te noteren, ontstaat al snel een lijst met bloggende influencers die geschikt kunnen zijn voor jouw doelen. Ken je al interessante blogs, fora of influencers? Kijk dan vooral ook naar de reacties van anderen op deze bronnen en welke content hier veel gedeeld wordt.

Voor Twitter-auteurs is het mogelijk om naar de invloedsscore te kijken. Deze invloedsscore geeft de mate van dialoog weer die een auteur weet te genereren met zijn of haar social posts onder zijn of haar volgers. Erg nuttig, omdat een influencer die veel dialoog weet te creëren onder zijn/haar volgers duidelijk invloed heeft op het netwerk. Door hierop te sorteren en vervolgens te kijken naar auteurs die regelmatig over het onderwerp spreken, zijn al snel influencers te vinden. Door de doelgroep te monitoren en te volgen op social media, zie je al snel welke onderwerpen, berichten en merken zij interessant vinden en of deze persoon bij jouw merk past.

Relevante LinkedIn-groepen, Instagram en YouTube zijn ook interessante plekken om influencers te vinden. Met je tool zie je gemakkelijk welke auteurs discussie weten op te wekken en wie er met antwoorden op prangende vragen komen. Mogelijk zijn deze mensen ook op andere platformen actief en bereiken ze daar een groot deel van de doelgroep.

Nog twee tips bij het vinden van influencers. Ten eerste: blijf altijd denken aan de interesses van je doelgroep. Misschien schrijft de doelgroep over andere onderwerpen dan de onderwerpen waaraan je zelf dacht. Ten tweede is het belangrijk een lijstje van meerdere influencers op te stellen. In de praktijk is niet altijd iedereen uit deze analyse een perfecte match en staat niet iedereen open voor (meerdere) commerciële betrekkingen.

Zoek contact met je influencers

Eerder in deze Special las je al hoe je het beste contact zoekt met influencers. Graag geef ik nog wat extra tips.

  • Beschrijf waarom de influencers op je lijstje zo goed bij jouw merk passen.
  • Bepaal wat jouw merk de influencer kan bieden. Dat kan een (passende!) financiële vergoeding zijn voor de diensten, maar ook netwerkmogelijkheden, grotere bekendheid, een groter bereik of een levering in producten.
  • Probeer on- en offline een band op te bouwen. De vraag naar een samenwerking kun je het beste niet openbaar stellen, maar via een privébericht, e-mail, telefonisch of face-to-face. Soms werken influencers via bureaus en loopt het contact via hen.
  • Waarschijnlijk ben jij niet de eerste die wil samenwerken met je gevonden influencers. Om die reden is het belangrijk om credibility op te bouwen, bijvoorbeeld met sterke content die influencers weet te overtuigen van de match met jouw merk. Gebruik de eerder opgedane kennis om content te schrijven die de doelgroep vindt – en daarmee ook de influencers. Zo verhoog je de kans op samenwerking en bereik je de doelgroep beter.

Veel succes en laat me vooral weten of je je influencers hebt gevonden!

Danny van Zon
Marketeer bij Coosto

Danny is marketeer bij Coosto. Als social media liefhebber zijn er bergen aan kansen voor marketeers te ontdekken op social. Opzoek naar de nieuwste trends, best practices en features neemt hij graag anderen mee op deze ontdekkingsreis.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Oscar

    Hi Danny,

    interessant artikel. Je geeft een voorbeeld van een zoekopdracht reizen / travel / vakantie / vakanties maar in welke tool doe je dit?

    Ik wil graag de stappen volgen die je aangeeft maar dan wil ik wel weten waar ik moet beginnen. Als je mij dat kan doorgeven heel graag.

    Vrgr,

    Oscar


    22 september 2016 om 13:05
    dannyvanzon

    Hi Oscar,

    Goed om te horen dat het artikel in de smaak valt! Deze zoekopdrachten heb ik gemaakt met Coosto. Als je mij een mailtje stuurt op danny.vanzon@coosto.com dan kan ik je meer vertellen en je in de goede richting helpen 😉

    Groeten,

    Danny


    23 september 2016 om 09:48
    Lora – Onfluence

    Goed artikel, wat ik wel mis in dit artikel is betrokkenheid. Je herkent een goede influencer natuurlijk door naar de betrokkenheid van de volgers te bekijken. Als een influencer veel volgers en/of likes heeft gekocht dat is het like/reactie-ratio ook zeer laag. Ben erg benieuwd of jullie een ideale like/reactie-ratio hebben of andere methodieken waarmee jullie de betrokkenheid meten.


    15 maart 2017 om 16:16
    dannyvanzon

    Hi Lora,

    De kracht van een goede influencer ligt zeker in de mate van betrokkenheid die hij of zij heeft met haar volgers. Betrokkenheid meten we onder andere door te kijken naar de invloedsscore. Hierbij wordt gekeken naar de mate van dialoog die een influencer met zijn of haar posts weet te genereren. Interessant daarbij om te zien is dat de micro-influencers in verhouding een hogere invloedsscore hebben tot de grote influencers met duizenden volgers.

    Los van interactieratio is het natuurlijk goed te meten hoeveel buzz een influencer op de verschillende social kanalen weet te genereren.

    Beantwoord dit je vraag een beetje Lora?

    Groeten,

    Danny


    15 maart 2017 om 18:06
    Lisa

    Hi Danny!

    Ik weet dat social influencers vooral actief zijn op Instagram en YouTube, maar is dit ook bewezen/onderzoek naar gedaan?

    Groet,

    Lisa

    Afstuderen


    1 april 2018 om 09:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!