Hoe je je locatie optimaal profileert voor de kerstdagen

19 december 2016, 14:00

Het wordt weer kouder en stad en land worden klaargemaakt voor de gezelligste tijd van het jaar. Voor retailers van alle maten is de omzet rondom de feestdagen substantieel, oplopend tot 20 procent van de jaaromzet. In de veelheid van factoren die van invloed zijn bij het verleiden van de klant is in de afgelopen 5 jaar nog een element toegevoegd: de vindbaarheid van je fysieke locatie op navigatiekaarten en hoe je deze inzet om bezoekersaantallen te verhogen.

Feestdagen betekenen cadeaus en cadeaus betekenen shoppen. Nederlanders geven tijdens de feestdagen om en nabij 5,5 miljard euro uit. Op de drukste dag gaat het om bijna 10 euro per persoon online.

Dit is het moment om te zorgen dat je jouw digitale vindbaarheid op orde hebt, om volledig te kunnen profiteren van deze aankoopimpuls. En daarbij is je fysieke locatie van groot belang. Ondanks de digitalisering vindt immers nog steeds een groot deel van het kerstshoppen offline plaats, in de fysieke winkel.

Het ‘zoeken’ is veranderd. Vroeger zocht iemand en hoopte diegene op relevante informatie die bruikbaar is voor hem/haar. Tegenwoordig wil de zoeker meteen een antwoord. Bedrijven die hier handig op inspelen zullen grote voordelen kunnen behalen, zeker tijdens de feestdagen.

Hierbij worden mobile search en locatie steeds belangrijke gezien steeds meer zoekopdrachten een lokaal karakter krijgen. Verschillende onderzoeken geven aan dat vorig jaar al tussen de 30 en 40 procent van de bezoekers hun mobiele telefoon gebruikte om een winkel te bereiken. Voor dit jaar is de voorspelling dat dit percentage zal klimmen naar liefst 73 procent. Daarvan blijkt een groot deel ook nog eens in de winkel om additionele product- (e.g. prijzen) of bedrijfsinformatie (e.g. reviews) te bekijken.

Je fysieke locatie moet dus optimaal samenwerken met deze mobiele trend. Ik geef je een aantal tips om te zorgen dat jouw locatie optimaal vindbaar is voor je klant tijdens de feestdagen en hoe je kunt zorgen dat je jouw locatie gebruikt om bezoekers aan te trekken via navigatie.

Claim je bedrijfspagina’s

Je bedrijf is online niet alleen vindbaar via je eigen website, maar ook steeds vaker op websites die locatiedata aggregeren om te publiceren op platforms die de Gouden Gids van vroeger vervangen: local directories, search engines en map-/gps-applicaties.

Bekende voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld Google My Business, Yelp, Yahoo, Bing, Tripadvisor en pagina’s als Openingstijden.nl. Al deze pagina’s halen data van het web om informatie te presenteren aan hun klanten en bezoekers.

Voor de online zichtbaarheid van je bedrijf en de merkbeleving van je klant is het belangrijk dat je informatie overal correct vermeld staat. Recent onderzoek heeft aangetoond dat van alle bedrijven 56 procent het eigen Google My Business-account niet hebben geclaimd, 66 procent de eigen Yelp niet hebben geregistreerd en de overige genoemde diensten kennen zelfs een percentage niet-melders van rond de 80 procent gemiddeld. Dit kan ervoor zorgen dat informatie misschien niet overal hetzelfde en up-to-date wordt weergegeven.

Zorg er daarom voor dat je alle pagina’s over je eigen bedrijf claimt, te beginnen met de belangrijkste die altijd als meest prominentste zal verschijnen in de zoekresultaten: je Google My Business-listing.

Laatst zocht ik bijvoorbeeld voor de openingstijden van de H&M op het Leidseplein, vanwege een Sinterklaascadeau. Diverse sites aan de linkerkant van de zoekresultatenpagina (of SERP, search engine results page). bieden mij informatie aan. Maar de informatie die ik denk dat het meest up-to-date is, nameijk die in Google staat, wordt niet weergegeven. Het is dus maar hopen dat de drie eerstgenoemde sites van de SERP de goede openingstijden (ook tijdens de feestdagen) vertonen.

Omdat Google nog steeds de ‘plattegrond’ is die je klant verreweg het meest gebruikt (wekelijks wordt wereldwijd 3,4 miljard keer gebruikgemaakt van Google Maps), heeft het voor retailers zin om in ieder geval daar goed vindbaar op te zijn. Als je je Google My Business goed instelt en verifieert, loop je in ieder geval dat verkeer niet mis.

Zorg voor consistentie

Je klant is tijdens de kerstperiode druk op zoek naar jouw winkel en zal waarschijnlijk de keus laten afhangen van een goed prijstechnisch aanbod of op basis van de locatie van de winkel. Het is daarom van harte aan te raden te zorgen voor een zorgeloze ervaring en dat begint met het op orde krijgen van je basisinformatie.

Ook marketing- en seo-technisch heeft dit veel voordelen. Sinds kort heeft Google met de Possum-update weer een aantal aanpassingen gedaan aan het algoritme dat de relevantie bepaalt van locaties op de kaart. Naast dat de afstand tot een locatie natuurlijk van belang is, gecombineerd met de textuele relevantie van de zoektermen, bepaalt Google ook aan de hand van de consistentie van de basisinformatie (‘citations’ genaamd) hoe relevant een locatie is.

Dus als je je bedrijf niet consistent vindbaar maakt op navigatieplatformen met dezelfde naw-gegevens, zal Google deze inconsistentie meenemen in de berekening van de relevantie. Omdat er vele soorten applicaties, gps-systemen en locatiedatabases zijn, is het vaak beter om dit centraliseren, zodat je er zeker van bent dat jouw merk consistent wordt uitgedragen op elk kanaal.

Er is ook een mogelijkheid om dit proces uit te besteden aan partijen die jouw locatiedata opnemen, valideren en overal consistent op de kaart plaatsen. Dit is een trend die in Nederland nog in de kinderschoenen staat, maar in Amerika vooral veel wordt toegepast.

Update openingsuren

Sinds vorig jaar is het bij Google mogelijk om je openingstijden aan te passen voor de feestdagen – sinds dit jaar kan dit ook bij Bing. Zo kun je aangeven tot hoe laat je winkel geopend is op speciale dagen om je klanten te laten weten wanneer je voor ze klaarstaat.

Nogmaals, er zijn veel soorten sites die openingstijden aanbieden en dit zal niet altijd goed staan (tenzij je eigenaar deze pagina’s heeft verworven). Zorg er in ieder geval dat Google My Business wordt geüpdatet met deze handige functionaliteit. Daarnaast is het natuurlijk ook goed om dit aan te geven op je eigen website, zodat er geen verwarring ontstaat wanneer je klanten doorklikken naar je website.

Dit is momenteel belangrijker dan ooit, want Google laat tegenwoordig aan je klanten weten of de speciale openingstijden geverifieerd zijn of niet. Bovendien geldt dat een op de vier shoppers zegt een website te wantrouwen of zelfs te verlaten als de basisinformatie niet juist is weergegeven.

Tip: je kunt je GMB- account koppelen aan je AdWords-account, zodat je speciale openingstijden meteen geüpdatet worden.

Relevante informatie

Als je van plan bent te adverteren tijdens de feestdagen, kun je je locatie daarbij optimaal gebruiken om in te spelen op het zoek- en koopgedrag van je klant. Hiervoor bestaat een aantal functionaliteiten die je kunt gebruiken. Zo is het aan te raden bijvoorbeeld een store locator te hebben op je (mobiele) website. Hiermee kunnen bezoekers gemakkelijk je winkel vinden als ze hun eigen locatie gebruiken als startpunt. Daarvoor heeft je website wel een SDK-functionaliteit nodig.

Tip: je kunt deze store locator-url gebruiken als doel waarop je je lokale ads afstemt. Hierdoor kan je zoekende klant meteen zien waar de dichtstbijzijnde winkel is.

Daarnaast wordt veel gebruikgemaakt van bijvoorbeeld lokale landingspagina’s. Dit zijn specifieke landingspagina’s die je kunt aanmaken per filiaal en waarop de zoeker terecht komt als hij/zij op zoek is gegaan naar jouw winkel in zijn/haar regio. Op deze manier kun je op lokaal niveau aanbiedingen doen die de zoeker net over de streep trekken om naar jouw winkel te komen.

Google heeft aangetoond dat driekwart (7) van de bezoekers eerder geneigd is een aankoop te doen in een winkel die hulpvolle informatie aanbiedt. Door het gebruik van deze pagina’s kun je veel gerichter informatie aan de zoeker aanbieden.

Voorbeeld van een store locator op de website van Tag Heuer.

Voorbeeld van een local landing page van Smashburgers. De url wordt ook meteen voorzien van de merknaam en plaats waarin gezocht wordt.

On-/offline

De scheiding tussen off- en online in de retail vervaagt steeds meer. Je bezoekers zullen hoogstwaarschijnlijk in jouw fysieke winkel informatie opvragen over de producten die in de winkel liggen, zoals reviews of functionaliteiten. Je winkel moet dus ‘omnichannel geoptimaliseerd’ zijn.

In het pas verschenen boek van Thuiswinkel-ceo Wijnand Jongen wordt deze vervaging duidelijk naar voren gebracht. De trend wordt ‘onlife’ genoemd, wat inhoudt dat mensen hun gedrag online en in life steeds vaker met elkaar laten vermengen. Click & collect is bijvoorbeeld een opkomende trend die deze gedragsverschuiving faciliteert.

Je kunt je klant maar beter stimuleren door bijvoorbeeld wifi aan te bieden in je winkel. Zo toont een studie aan dat 82 procent van het winkelende publiek het internet raadpleegt om relevante productinformatie op te zoeken.

Stappenplan

  1. Claim je bedrijfspagina’s bij de websites en -services waarvan je denkt dat je klant deze (regelmatig) raadpleegt. Tip: in Google Analytics kun je achterhalen vanuit welke van deze diensten traffic naar je website komt.)
  2. Zorg dat je bedrijf en filialen er correct vermeld staan. Consistentie is daarbij key, je wilt niet dat je klant moet zoeken naar informatie).
  3. Update bij Google de speciale openingsuren die je hanteert rond de Kerstdagen.
  4. Zorg dat je relevante informatie aanbiedt via lokale pagina’s en/of voor lokaal zoekverkeer.
  5. Zorg voor een optimale samenwerking tussen on-en offline. Biedt bijvoorbeeld gratis wifi aan en biedt de optie van click & collect aan.
  6. Voor bedrijven met meerdere locaties kan het op orde krijgen van locatiegegevens een enorme klus zijn. Zij kunnen dit proces uitbesteden aan partijen die je ondersteunen door locatiegegevens te centraliseren en van daaruit correct aan te bieden bij alle diensten, zodat de informatie goed wordt weergegeven op alle websites en online plattegronden.

Michael May
Marketeer bij Navads

Hart voor digitaal en voor creativiteit. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als digital creative en marketing coordinator bij Navads. Daarnaast hou ik graag de nieuwste trends bij rondom technology en marketing.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Amber Kuipers

    Klopt! Als je de openingstijden niet zeker weet, ga je sowieso een fysiek bezoek sowieso niet riskeren.


    19 december 2016 om 15:49
    Willem

    Wat zou de kwaliteit van het wifi netwerk moeten zijn zodat je er de vruchten van kunt plukken?


    22 december 2016 om 11:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!