Hoe je met Remarketing Lists for Search Ads je search-campagnes boost

30 oktober 2013, 09:44

6 interessante tactieken om RLSA in te zetten

Begin deze zomer lanceerde Google een nieuwe product binnen Google AdWords: Remarketing Lists for Search Ads, oftewel: RLSA. RLSA, dat inmiddels voor iedereen beschikbaar is, stelt adverteerders in staat om het gedrag van website bezoekers en zoekgedrag binnen google te combineren. Een interessante functionaliteit, waarvan de eerste tekenen veelbelovend zijn. Wat RLSA precies betekent? Ik ga het uitleggen en geef wat handige tips mee om met RLSA je search performance te boosten.

Hoe werkt RLSA?

In de basis werkt RLSA eigenlijk net zoals de remarketingcampagnes die je al kent vanuit het Google Display Network. Bezoekers van je website worden verzameld in remarketinglijsten binnen AdWords om ze vervolgens later te kunnen retargeten. Het verschil met de oude remarketing campagnes is dat je ze nu niet bereikt door middel van het pushen van advertenties op andere websites, maar je toont advertenties als deze bezoeker zoekt binnen de zoekmachine van Google. Dit stelt je als adverteerder in staat om te adverteren op relevante keywords, maar alleen bezoekers te bereiken die je website al een keer bezocht hebben. Hieronder 6 interessante tactieken voor het inzetten van RLSA.

Brandcampagnes verbeteren met RLSA

Wel of geen geld uitgeven aan bezoekers die uiteindelijk hun weg naar je website toch wel zullen vinden? Er is altijd veel te doen over branded search. Als de concurrentie binnen search op je merknaam groot is en je een hoge klikprijs betaalt, dan kan RLSA een uitkomst bieden.

1. Brandcampagne kosten verlagen

Geld betalen voor een klik op je eigen merknaam doet altijd pijn. En eigenlijk is het nu heel eenvoudig om de kosten van je brandcampagne te verlagen met behulp van RLSA, zonder heel veel bezoekers mis te lopen. Maak een aparte ad group waarbij je iedereen target die zoekt op je brandname en al eens op je website is geweest. Je kunt de aanname doen dat deze personen je ook op positie 2 of 3 wel zullen vinden, waardoor je CPC daalt en conversiepercentage & ROI stijgen. Verlaag het bod voor deze ad group eens met 25 of 50 procent om te zien wat voor effect dit heeft. In een case met een van mijn klanten kreeg ik de totale kosten voor branded search met 50 procent naar beneden terwijl het conversiepercentage juist steeg.

2. Converterende klanten vaker laten converteren

Dezelfde truc kun je omgekeerd uitvoeren voor bezoekers die in het verleden hebben geconverteerd. Wanneer iemand tot deze groep behoort en op je merknaam zoekt, is de kans dat deze persoon opnieuw tot actie over gaat groot. Door deze groep apart te targeten en het bod op de groep flink omhoog te gooien kunnen ze je niet meer missen. Weliswaar valt de CPC voor deze groep iets hoger uit, maar de kans dat ze converteren is ook veel groter.

Non-brand-campagnes verbeteren met RLSA

De mogelijkheden om slimme dingen te doen met RLSA zijn eindeloos. Met name non-brand-verkeer dat eerder op je site is geweest, kan je veel extra informatie verschaffen over zoekgedrag, maar stelt je ook in staat bezoekers al eerder in het proces over te halen voor specifieke acties. Hieronder een aantal voorbeelden.

3. Volumes vergroten met brede keywords

Door het creëren van aparte campagnes en die te targeten op specifieke doelgroepen is het mogelijk om je zoekwoordenlijsten flink uit te breiden. Ik zal een voorbeeld geven: Stel je verkoopt jassen en hebt daarvoor op je site een aparte categorie damesjassen, dan kun je ervan uitgaan dat bezoekers van deze categorie dames zijn. Door vanuit een aparte campagne deze groep te bereiken met brede keywords als “+jas” krijg je veel inzicht in het zoekgedrag van juist deze bezoekers en creëer je een goede basis om je zoekwoordenlijsten aan te vullen.

De werking van brede keywords

4. Funnel-afhakers overhalen met andere proposities & acties

Bezoekers die afhaken halverwege of aan het eind van de salesfunnel hebben niet per se hun interesse in het product of dienst verloren. De kans bestaat dat ze in de toekomst nog eens gaan oriënteren. Sluit deze groepen niet uit, maar geef ze extra reden om alsnog bij je te kopen. Door bezoekers in deze fase een propositie voor te schotelen waar ze niet omheen kunnen geef je de performance van je search campagne een serieuze boost. Denk aan een speciale actie met een urgency-uiting (“Alleen vandaag met …% korting”). Of overweeg eens om deze groep, wanneer ze in tweede instantie op je merknaam zoeken, toch een advertentie te tonen over het product dat ze eerder bijna hadden gekocht. (Let op dat het bij deze groepen gevaarlijk is om lange cookietijden te hanteren, of sluit ze uit als ze uiteindelijk wel converteerden.)

5. Upsell-kansen en het scherp inzetten van cookietijden

Sommige producten of diensten lenen zich uitstekend voor het creëren van upsell via RLSA. Denk aan de verkoop van electronica als laptops, tablets of mobiele telefoons. De kans bestaat dat deze kopers binnen een bepaalde periode op zoek gaan naar accessoires voor hun aangeschafte apparaat. Ook binnen de travelbranche is dit een geschikte methode om extra sales te realiseren bovenop de boeking die al gemaakt is. Door RLSA in te zetten vanaf bijvoorbeeld 10 dagen na de boeking creëer je serieuze upsell mogelijkheden.

Slim omgaan met cookies heeft ook andere voordelen. Je kunt niet alleen bezoekers opnemen op basis van cookies, maar ook uitsluiten. Een mooi voorbeeld is het uitsluiten op basis van remarketing lijsten bij complexere producten. Wanneer je met een bezoeker een negatieve ervaring hebt, wil je hier niet meer op bieden.

6. Product listing ads & RLSA

Zonder product listing ads hoor je er als serieuze webwinkel tegenwoordig niet meer bij. PLA’s zijn behoorlijk in opkomst en de concurrentie wordt steeds groter. Hierdoor stijgt ook de CPC van deze advertentievorm binnen Google. Door remarketing lijsten te koppelen aan je PLA’s en hier extra op te bieden kun je de kosten van je PLA’s voor nieuwe bezoekers relatief laag houden en extra conversie creëren op terugkerende bezoekers.

Voorbeeld van product listing ads

Met het toevoegen van deze functionaliteit binnen SEA verandert Google de manier van zoekmachinemarketing bedrijven zoals we dit altijd gewend waren. RLSA biedt kansen en mogelijkheden om klanten specifieker te bereiken en hiermee je campagnes een serieuze boost in performance te kunnen geven. Ik zou zeggen: denk na over het opbouwen van je remarketinglijsten en ga er eens mee testen! En heb je nog meer interessante tactieken? Voel je vrij om te reageren!

Yorick Voorthuijzen
E-commerce Marketing Specialist bij Tomorrowmen

Yorick is E-commerce Marketing Specialist en eigenaar bij Tomorrowmen. Hij heeft een passie voor SEA & Mobile. Naast het adviseren van bedrijven in online marketingstrategieën verzorgt hij trainingen op het gebied van digitale marketing & E-commerce. Over trainen gesproken: In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op de tocht der tochten, de 11-stedentocht. Hij weet het namelijk zeker: It Giet Oan!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!